Hej
Jag håller på med att inventera kablarna från min elcentral men det är 2 säkringar som jag inte hitta deras slutpunkt. jag testat alla säkringar och all uttag och i huset, hitta alla slutpunkten men inte dessa 2, är någon som kan hjälpa mig med detta, tack
 
S Steven02 skrev:
Hej
Jag håller på med att inventera kablarna från min elcentral men det är 2 säkringar som jag inte hitta deras slutpunkt. jag testat alla säkringar och all uttag och i huset, hitta alla slutpunkten men inte dessa 2, är någon som kan hjälpa mig med detta, tack
låt dom vara av så ser du vad som saknas inom sinom tid om du inte finner det med mätningar etc. i fastigheten.
 
macgunde macgunde skrev:
låt dom vara av så ser du vad som saknas inom sinom tid om du inte finner det med mätningar etc. i fastigheten.
Jag har kopplat bort dessa säkringar men jag inte upptäckt att någonstans är utom ström
 
S Steven02 skrev:
Jag har kopplat bort dessa säkringar men jag inte upptäckt att någonstans är utom ström
Kan vara en fast installation exempelvis. Kolla maskiner som är fast inkopplade etc.
 
alla maskiner med fast installation är på och fungerar, diskmaskin, tvättmaskin och så vidare
 
S Steven02 skrev:
alla maskiner med fast installation är på och fungerar, diskmaskin, tvättmaskin och så vidare
Krypgrund? Vind? Utomhus?
 
vi har ingenting i krypgrund, enbar en belysning, vinden är också bara en belysning och dessa fungerar, utomhus har vi fasadbelysning men kollad dem och dem fungerar utan problem
 
Bild på centralen kan underlätta, kanske bara reservsäkringar som inte har någon last inkopplat?


S Steven02 skrev:
vi har ingenting i krypgrund, enbar en belysning, vinden är också bara en belysning och dessa fungerar, utomhus har vi fasadbelysning men kollad dem och dem fungerar utan problem
 
Har du öppnat centralen och sett att det är trådar anslutna på säkringarna?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
alla är tråd anslutna därför jag tycker att det märklig, jag hittar inte ända av tråden, alla kablarna är dragna genom väggar så i så fall man måste riva nästan hela huset att kunna kartlägga alla trådar
 
Lägg upp en bild, så underlättar det att komma med förslag.
Är det porslinssäkringar ? Om så - vilka positioner gäller det ?
Kan det vara en f.d. 3-faslast, som inte används idag ?
Går trådarna från dessa säkringar till samma kabel ( om det inte är tråd i rör) ? Om så- går det någon mer tråd i samma kabel ? Om det är tråd i rör och någon annan tråd också går där- vad används den extra tråden till ?
Ja, listan med frågor kan göras lång, men en bild begränsar listan avsevärt.
 
Redigerat:
jag har 4 säkringar som är inkopplade och inte används, går till tvätt o torktumlare
 
Tack för ert svar, just nu jag befinner mig i ett annan stad, därför jag kan inte ta en bild, jag återkommer så fort jag är hemma med bild
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.