H
hassehasse: Pottan ska inte användas och sladden ska användas som skarvsladd. Då känns det som att jag ska våga mig på en kapning av stumpen. Tack för alla svar!
13 svar · 2,6k läst
·
Grizzlybjörnen123
Grizzlybjörnen123: [citat] Sök på Google efter elektriker
1 svar · 701 läst
·
lnilsson
lnilsson: Bron som började fladdra i vinden, antar jag? Jo, den filmen har jag sett, ser väldigt märkligt ut :D
78 svar · 10,7k läst
·
K
KjellTimell: Är väl ingen som direkt utryckt att dom ogillar Hager? Skulle inte påstå att Hager är bättre eller sämre än andra utan att det finns en kravspec att tllgå. Schneider har ju spännande dvärgbrytare med integrerat mätning. Hager och Schneider har självtestande och självåterställande jordfelsbrytare i sortimentet. Så mycket beror ju på vad man vill uppnå med anläggningen. Har du
27 svar · 9,6k läst
·
A
axelr4s: Hej! Har 16A en-fas i min lilla lägenhet. Skulle vilja ha kvar hällen som gas men en el-ugn hade varit trevligt. Har en spis ill över som säger detta på baksidan: 9,6 KW, 230 VAC. -50HZ 2290 W Funkar den hehe? Stort tack på förhand.
0 svar · 1,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja ,ska du byta så rekommenderar även jag byte av allt, armaturer, drivdon och dimmer. Även om du endast byter ljuskällan till LED GU5.3 så måste drivdon och dimmer bytas, det fungerar inte annars. LED kräver ny teknik för att funka bra. Då är ju ett nytt drivdon för halogen billigare, tills vidare. Gäller först bara att utesluta fel på dimmern vilket man kan göra genom att koppla
15 svar · 10,8k läst
·
P
pmd: [citat] Att minska laglösheten är generellt bra i ett samhälle. Det gör att en hel del oro och misstänksamhet försvinner, och de som helst vill vara laglydiga lockas inte lika mycket att bryta mot lagen. Bryter man mot en lag kan det snart leda till att man bryter mot andra lagar. Minskning av laglöshet kan göras på två sätt. Mer brottsbekämpning, dvs tilldela polisen mer resurser
124 svar · 13,7k läst
S
Soltorp40: [citat] Sätt en tydlig markering med smiley nästa gång Du gör ironiska inlägg!
54 svar · 4,2k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Du måste tänka på att det finns gelförsedda dosor eller skarvar där man endast bäddar in hela paketet men det finns även tvåkomponentsgel som i princip är som gjutharts. Den förstnämnda kan man lyfta ut kopplingarna ur gelén och vara torka av så är ordningen återställd. Tvåkomponentsgel kan du köpa genom exempelvis melbye så kolla deras sida så hittar du mycket
15 svar · 2,1k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Du behöver en registrerad elinstallatör som anmäler detta och denne har förhoppningsvis koll då det är dennes ansvar. Inget att oroa sig över således. Men de riktigt smarta beställer istället sin permanenta elkabel och kopplar byggströmmen på denna, nu är du kanske för sent ute för detta. Med ett Markmätarskåp blir den tillfälliga lösningen permanent utan någon kostnad
1 svar · 1,0k läst
T
Tootikii: [citat] Hejsan! Har du kvar instruktionsboken?
13 svar · 5,6k läst
·
B
Byggnovisa: Ok, efter lite sömn fick jag in proppen åt ett tredje håll. Då lös det Tack för hjälp! *skämskudde*. Nu återstår bara att få takkoppen dikt an mot taket...
6 svar · 2,3k läst
·
A
ansgar46: [citat] Ja så är det för mig också! Tre faser och jord har jag.
39 svar · 48,8k läst
·
C
CalleSpeed: [citat] Normal ESD utrustning man köper jordas av i vanliga eluttag med en Jordningskontakt, plug-in! Dessa har dock ett 1mohm skyddsmotstånd inbyggt! Se under fliken jordning! https://www.esd-center.se/produkter/esd-skydd/personligt-skydd/jordning-ovrig-utrustning/ Har man inte redan installerat en jordfelsbrytare och jordat av alla uttagen i huset redan så är det dags att göra det! Varit
151 svar · 57,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, bättre att undvika en olycka än att försöka hitta formella regler för att slingra sig ur domstolen. Och där räcker inte IPX4, utan även andra faror som är aktuella.
3 svar · 1,1k läst
Bernieberg
Bernieberg: [citat] Det går bra att göra som du tänkt. Lär väl vara så det redan är gjort med fasledaren också.
1 svar · 1,5k läst
U
Uffe A: De öppningsbara muffar jag testat hat fungerat mycket bra Men de var ju inte inköpta på Biltema Tror att det kan skilja väldigt mycket i kvalitet ;)
27 svar · 28,5k läst
·
J
Johnny Åberg: [citat] Ja, så är det. Det mest knepiga var att försöka klura ut hur tidigare ägare dragit ledningarna, bland annat under altanen och stenmurar...
5 svar · 1,8k läst
E
El-Löken66: Fick du något svar @Mogg? Mest ifall någon undrar samma sak en annan gång.
17 svar · 5,5k läst
·
harka
harka: det var så jag förstod det också, och eftersom dom inte blinkar samtidigt så är det svårt att förstå att dimmern skulle vara galen eller spotskenan tokig edit: därmed inte sagt att ljuskällorna är felaktiga heller, bara att de inte llirar bra ihop med Plejden, att de inte är riktigt kompatibla med varandra -- ett test med ett annat fabrikat på en ljuskälla kunde ge bättre
5 svar · 2,8k läst
O
Oldfart: Garo låter meddela att det mycket riktigt är en 1-polig plint med fyra anslutningar. De skall försöka uppdatera sin redan utmärkta hemsida. Ny plint beställd.
5 svar · 1,3k läst
G
Gardin: Tack så mycket för era svar! Jag gick till butiken jag glömde från och gissa vad? Tittade på ex och båda var kopplade påsamma sätt. Mycket märkligt! Haha håller med dig Uffe! Tänkte att den måste ha varit använt. Hur som helst tog jag hem apparaten igen och får väl använda och hålla tummarna
6 svar · 1,2k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Du kan kolla så du inte har fel säkringar också, ibland köper folk i panik in fel grejer från Ica, så du inte fått fatt i snabba, du jan titta på paketet.
19 svar · 2,1k läst
E
elmont: EQQ är lite lättare att få till snyggt, MEN det som du ska kolla är om kabeln är UV-stabil. En del EKK var/är inte godkänd för förläggning utomhus utan att den blir skyddad mot solljus.
1 svar · 646 läst
a.o.f
a.o.f: Det vanligaste är bajonettfattning på infällda ramar. Man trycker och vrider försiktigt men jag vet inte om det är så på just denna modell.
2 svar · 1,0k läst
·
E
elmont: Jag skulle "höfta" med en 40 A typ https://malmbergs.com/Products/3279274 https://www.ahlsell.se/10/el-1/centraler-och-sakringar/21-normkomponenter/relaer-kontaktorer-1/kontaktorer/3210571/
13 svar · 1,3k läst
A
ansgar46: [citat] Jag drog ut spisen och kollade schemat. Jag kan inte se hur den är byglad för alla trådar går upp under bakstycket men det är rätt spänning mellan de olika inkopplingsplintarna. 394 - 400 V mellan faserna och 230 V mot jord. Jag öppnade spisen och kollade spänningen på lilla "plattan" Den är också närmare 400 V och det på alla nivåerna på vredet. Det är tydligen bara
12 svar · 4,4k läst
K
Kaskar: [citat] Så var det. Felet var att den snurrande delen inte låg 100% rätt. Så när den försökte snurra så slog den i kanterna och fastnade. Men när jag drog åt skruvarna fullt ut så fick den frigång och snurrade igång.
9 svar · 1,4k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Den beskrivningen är snarare hur en kondensator (capacitor på engelska) fungerar (fast strömmen upphör redan när hälften av elektronerna flyttats till andra polen). I ett batteri pågår kemiska reaktioner som återför elektronerna till minuspolen igen inuti batteriet. (Det behövs en väldigt stor kondensator för att få ut samma energi som i ett batteri.)
2 svar · 684 läst
P
peroande: [citat] Ett tidsödande jobb att skruva ned dem. I så fall bättre att riva ner och sätta nya. Lättare att spackla snyggt i skarvarna med nya än återanvända skivor. Dessutom är dina skivor troligen spikade, inte skruvade.
12 svar · 6,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.