Vi vill byta till induktionshäll, och då behövde man nolla vilket vi inte hade (tror jag, kan inget alls om detta). Elektrikern var här och drog nya kablar och på uttagen till spis och häll har han skrivit "3-fas+N+J". Uttagen är periplex. Nu har jag köpt en häll, https://www.elgiganten.se/product/v...nshall/206035/electrolux-hall-hhb630fnk-svart, men på paketet står 230 V ser jag nu. På specifikationen står "220-240/4002N". Då undrar jag 1) har jag köpt fel produkt och 2) om det går att sätta på en sladd för 3 fas, är det då något jag kan göra själv och var får man tag på en sådan? Tack!
 
Är det två uttag, så är det ett för hällen och ev ett för ugnen, Alla hällar och ugnar är för 230V numera och då ska det kopplas i stickproppen för det. två faser + noll + jord för hällen och 1 fas + noll + jord för ugnen. Dom du länkar till är bara att använda. men måste kopplas absolut rätt i stickproppen så dom får 230V och inte 400V.
 
  • Gilla
psandgren och 1 till
  • Laddar…
Hällen är på 7,35kW enligt ”Typskylt” i bruksanvisningen.
7350W / 230V / 2 faser = 15.9A per fas så det ska gå bra med 2 x 16A
Det är fullt normalt att använda 2 faser i perilexkontakten och tar ut 2 x 230V relativt neutralledaren.
 
  • Gilla
arasmus och 1 till
  • Laddar…
Med andra ord så har du köpt rätt häll med avseende på inkopplingen till ditt uttag. Åk tillbaka till elgiganten och be att få en sladd med perilexstickpropp monterad utan kostnad. Det är bara dumheter att de säljer hällar utan stickpropp. Du får annars montera en sådan sladd själv, som du länkar till, om du känner dig bekväm med detta. Det är inte speciellt svårt. Det svåra är att förstå vilken som är rätt plint i hällen med det får du hjälp med här.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen alla!
 
E
Berätta gärna om elgiganten bjöd på någon stickpropp eller ifall de visste vad Perilex var för den delen. :confused:
 
Jaha, då har jag gjort dumt igen. Frågade elektrikern om han kunde sätta in två perilexuttag för ugn och häll, men nu när ugnen anlände så hade den vanligt schuko. Vad göra nu? :)
 
E
A arasmus skrev:
Jaha, då har jag gjort dumt igen. Frågade elektrikern om han kunde sätta in två perilexuttag för ugn och häll, men nu när ugnen anlände så hade den vanligt schuko. Vad göra nu? :)
Schucko går bra.
 
J jonaserik skrev:
El-gubben sätter ett uttag på sidan om och tar en fas+noll+jord från perilexet, gärna då koppling i en dosa om det finns. Annars en sådan här, [länk]
Ja, jag inser nu att det hade varit ett mycket bättre alternativ. Finns det någon lösning som gör att jag slipper ta hit en elektiker igen?
 
E El-Löken66 skrev:
[bild]
Ok, och den får jag byta till själv och det är inte dumt på något sätt? Jag kan köpa en sån kontakt på Claes Ohlson, klippa av sladden och sätta på den istället?
 
E
A arasmus skrev:
Ja, jag inser nu att det hade varit ett mycket bättre alternativ. Finns det någon lösning som gör att jag slipper ta hit en elektiker igen?
Vit spispropp för elinstallation på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A arasmus skrev:
som gör att jag slipper ta hit en elektiker igen
Slipper och slipper det lär komma mycket om det här. Beror helt på vad du vet om EL och är förtrogen med, säger varken nu eller bä om detta
 
E
J jonaserik skrev:
Slipper och slipper det lär komma mycket om det här. Beror helt på vad du vet om EL och är förtrogen med, säger varken nu eller bä om detta
En tanke är att detta är elektrikerns problem, hen borde anat detta och får nu fixa det utan kostnad.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.