El
Ackeobd: [citat] Strömbrytaren hos mig bryter på fasen. (Första jag kollade på) :D Yes, det skämmer. Det är det jag misstänker eftersom det är en 3G1,5 kabel där alla kablar sitter ihop i vitt hölje. Tanken är ifall man kan lägga in ett motstånd eller liknande.
Claes Sörmland: [citat] Jag gissar på ett halvdagsjobb. Kring 5000 kr fakturabelopp - ROT. Men här är det rätt Stockholmsprissatt. Hittar men en trevlig källargubbe som tar det lite som en servicegrej så kan man ju ibland komma under billigare. Men så fungerar inte riktigt 80-talistera som driver elfirma i dessa trakter.
jonaserik: Finns dubbla infällda titta här https://www.google.com/search?q=dubbelt+inf%C3%A4llt+v%C3%A4gguttag+med+lock&oq=dubbelt+inf%C3%A4llt+v%C3%A4gguttag+med+lock&aqs=chrome..69i57j0i333.22887j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
GK100: [citat] Det gör du helt rätt i. Den plinten är knappast avsedd för 1.5 mm2 däremot utmärkt för RK bara du öppnar den som Uffe skrev. Ibland kan jag se det som att man om man förstår varför kan avvika från märkdata som srea och typ men knappast i det här fallet.
andreascarlsson: Jag behöver köpa ny dimmer för vi har köpt Led-lampor, och då tänker jag att det är lika bra att köpa en "smart" dimmer. Dvs en dimmer som man dels kan justera via ratt på väggen, men också bygga in i sitt Home Kit-schema (med eller utan egen gateway). Någon som har några tips?
Bo.Siltberg: [citat] Nej då, fast monterade och lite större elapparater bör också vara fast anslutna. Det är långt ifrån tokeri och dumheter. Uttag och stickpropp används till flyttbara elapparater. Schuko har dessutom visat sig inte vara anpassad för långvarig och hög belastning så man skulle i så fall behöva en ny typ av don. Men visst, schuko fungerar för en köksfläkt.
marp68: [citat] Tack. Allt har lösts sig. Det var menyn som var problemet.
PatrikJo: Både sockerbit och ubåt fungerar fint. Om jag inte målade själv skulle jag nog satt några varv eltejp över hela härligheten också, bara för att inte få sockerbiten ihopkladdad av färg. Men det är lite valfritt.
Henry72: [citat] Håller med. Vet inte hur tillverkaren har tänkt sig detta.. Eftersom sladdstumpen i armaturen t o m är kortare än armaturens halva längd blir det helt enkelt omöjligt att ansluta den i dosa och sedan skjuta in den i ramen, oavsett var dosan är placerad :)
elmont: Elko RS har tillverkats/tillverkas? i två olika vita nyanser Fjällvit som är vit och Europavit som är lite "gräddgul". Nya och äldre RS är helt kompatibla. Djupet beror på om det är snabbanslutning eller skruvanslutning. Dom med grön innanmäte är troligtvis av fabrikat ELJO, dom är lite rundare och har en "skålad" ram.
halj: Ifö electric har flera liknande varianter. Tex, https://www.elbutik.se/product.html/ifo-basic-75w-e27-brun/sned?category_id=15848
Jotsat: Använd skarvhylsa, gärna vattentät. Ex https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/skarvhylsa-10-st-2000040888 Kläms med kabelskotång och krympslangen värms försiktigt med tändare för att bli fukttät. Har nog fler sådana än kabel snart till robotgräsklipparen. Just Biltemas är nja, men finns överallt i bättre modeller (Mekonomen, Jula, Clas etc). Med det sagt även
Totte_S: Välkommen hit. Din fråga passar garanterat bättre i Eldelen av forumet. Om du ska få bra svar så underlättar det om du skriver vilken effektmätare du ska koppla in.
tuokaya: Ja precis som du säger. Ringt till elektriker idag. Han sa att det är okej med utvändigt kabel på kakeln från el centralen till badrummet plus en jordfelsbrytare. Kanske gömma sladden i en kabelkanal så att den ser ut lite bättre.
NEO_AMiGA: För att få ett avslut och berätta hur det gick. Det var inga problem att "bygga om" just denna lampa. Samma gänga på fästet, kanske standard. Ska i med en droppe loctite i gängan sen när det görs på riktigt bara. Original: [bild] Nya adapterplattan/foten/fästet. [bild]
Marijairena: [citat] Tack för svar! Ska höra med elektrikern vad de kan göra när han kommer.
El-Löken66: [citat] Säg mig var latmasken bor så ska vi ordna strömavbrott hos hen en vecka! :rofl:
Svante Svenson: Antingen har en gissningsvis brun sladd åkt in i väggen eller så är det helgalet. Du borde kontakta en elektriker som mäter vad som är vad, och om sladden som ser ut som jord inte är det är det nog bra att se över hela anläggningen. Som sladdarna är nu är de eventuellt ledande och du bör omgående få på någon form av skydd.
tommib: Det räcker med att ansluta en. Du isolerar den grå i hällen. I stickproppen ansluter du den till rätt stift, det är enklast.
lulegurra: [citat] Låter lovande i alla fall. Haha surt att bilden blev vriden vet inte vad jag lyckades med. Det kommer gå bra att driva det jag vill på 230V. Det väger 240kg och har en låda med tillbehör om 70kg, hämtade elverket igår så idag är har jag ont i ryggen.
El-Löken66: [citat] Ingen fara? Ren katastrof skulle jag vilja påstå. Emontören kan bara med QC, skruvkopplingarna överlät hen till sin kollega som inte dök upp i tid och så gick det som det gick. Jag hade nog haft någon kompetent över för att se över det där. Nog om detta nu, alltid lätt från läktarplats. Fortsätt uppdatera nästa vecka Logad så blir det bra.
Mikael_L: Man kan ju alltid baxa något stort och tungt framför skåpet, om det känns lika bra eller enkelt. Men det är precis som du skrev, man känner en liten oro över att lämna en anläggning i onormalt och lite mindre säkert skick en tid. Är det i ett driftrum, eller på någon industri eller annat ställe där man kan anta att ingen vårdslös eller okunnig kommer åt det hela är det lite
MariaiÖstergötland: [citat] Ja, det har vi länge tänkt att göra. Men det har liksom halkat längre och längre ner på att göra-listan. :thinking:
Christoffer Holmquist: [citat] Hej. Vet du varför boxen inte är godkänd i Sverige utan endast i Tyskland? Kan inte se någon skillnad mot den "Europeiska'" versionen som de har på sidan, mer än att det bara är 5m kabel. Beställde från sidan du köpte men de annullerade ordern av den anledningen.
larka742: Jag har kunnat stänga av elen tillfälligt med vad man kalla "mjuk" avstängning, sedan fast det också en tuffare variant där de fysiskt monterade ned kopplingen till oss. Det var inga problem, eller konstigheter. Men... jag säger "men" - tror att detta förutsätter att de uppgraderat närmaste elstation så att de har den online. Ett gammalt omodernt hus - det kanske inte finns något