11 485 läst ·
37 svar
11k läst
37 svar
Frekvensomriktare och jordfelsbrytare, vilka alternativ finns?
Jag har sett ett bygge där hissarna tillfälligt matades från byggcentraler som hade jordfelsbrytare. Det var hopplöst att slå på strömmen till apparatskåpen eftersom jordfelsbrytaren omedelbart löste. Men hade man väl lyckats med det så kunde hissen gå matad från jordfelsbrytaren.
På mässor händer det att apparater med frekvensomriktare skall visas upp och mässan inte kan tillhandahålla matning utan jordfelsbrytare. Då händer det att utställare väljer den mindre lyckade lösningen att antingen lämna jorden oansluten eller ansluta jorden till nollan.
Jag håller helt med om slutsatsen att man i industrin inte har jordfelsbrytare på frekvensstyrninar. Men eftersom det hjälper att lämna den ojordad så har det inte med laddningen av mellanledet att göra.
På mässor händer det att apparater med frekvensomriktare skall visas upp och mässan inte kan tillhandahålla matning utan jordfelsbrytare. Då händer det att utställare väljer den mindre lyckade lösningen att antingen lämna jorden oansluten eller ansluta jorden till nollan.
Jag håller helt med om slutsatsen att man i industrin inte har jordfelsbrytare på frekvensstyrninar. Men eftersom det hjälper att lämna den ojordad så har det inte med laddningen av mellanledet att göra.
Inte jag som har fel, kanske du har lite missuppfattning. Eftersom spänningen ligger på och en brytning kommer till stånd av någon anledning så ska frekvensaren ställas om till 0 -drift och det görs med att en microbrytare löser ut till stopp. Detsamma är för säkerhetsbrytare före tex en kontaktor och då ska kontaktorn lösa föra brytning i sek-brytaren. En säkerhetsbrytare ska/får inte brytas med belastning på.G guld-ivar skrev:
Du får nog förklara hur man gör det då.G guld-ivar skrev:
Spänningen ligger konstant på frekvensaren och är den i drift och du måste stoppa för något så tar den stryk av att bryta matningen, den ska stoppas med start/stopp funktionen som då sitter i brytaren och bryter före kontakterna i säkerh-brytaren, en säkerh-brytare ska/får inte brytas med belastning. Frekvensaren mår inget bra av klippa av inkommande direkt, utan ska alltid stoppas först. Det med microbrytaren säkerställer det och sparar den. Sen en sak till. Du ska ha ett nödstopp på maskinen om det händer något och det kopplas i serie med start/stop/microbrytaren, då kan även nödstoppet fungera som stopp av motorn och hanteras som en start/stopp funktion , för du ska väl starta och stoppa motorn i bland.E Erik Lindroos skrev:
Och det kan ju nämnas att det inte alltid sitter en microbrytare utan det sitter en fjärde brytare som ser lika ut som dom andra "kontakterna" i brytaren men den fjärde är en hjälpkontakt som bryter före och sluter efter "strömmatningen".
Många tror att den fjärde kontakten är avsedd för nollan men det är helt fel, lägger man nollan över den bryts nollan först och då kan man få överspänning på "apparaten" under en kortare stund.
Många tror att den fjärde kontakten är avsedd för nollan men det är helt fel, lägger man nollan över den bryts nollan först och då kan man få överspänning på "apparaten" under en kortare stund.
Allt är bra och vettigt som vanligt vad du skriver utom din sista mening. Det är inte ovanligt att det är laddningen av mellanledet på vissa omformare som löser JFB likt TS. Samma fenomen som tex kan inträffa vid tillslag av större äldre lysrörsanläggningar. Jord PE är på sitt sätt inblandade i båda fallen.A Avemo skrev:Jag har sett ett bygge där hissarna tillfälligt matades från byggcentraler som hade jordfelsbrytare. Det var hopplöst att slå på strömmen till apparatskåpen eftersom jordfelsbrytaren omedelbart löste. Men hade man väl lyckats med det så kunde hissen gå matad från jordfelsbrytaren.
Är det så att laddningen av mellanledet medför ökad läckström, och det är så mellanledet kan påverka jordfelsbrytaren? Jag gissar att Avemo med sina exempel vill visa att det inte är uppladdningen som sådan, utan dess bieffekter, som spökar. Eller missar jag något?GK100 skrev:
Allt är bra och vettigt som vanligt vad du skriver utom din sista mening. Det är inte ovanligt att det är laddningen av mellanledet på vissa omformare som löser JFB likt TS. Samma fenomen som tex kan inträffa vid tillslag av större äldre lysrörsanläggningar. Jord PE är på sitt sätt inblandade i båda fallen.
Det verkar enligt Danfoss vara ett mycket snarlikt, och kanske större, problem som orsakas av nätfiltret på matningssidan.
Jag hoppas att TS ursäktar denna utsvävning då jag tror att frågan är besvarad.GK100 skrev:
Allt är bra och vettigt som vanligt vad du skriver utom din sista mening. Det är inte ovanligt att det är laddningen av mellanledet på vissa omformare som löser JFB likt TS. Samma fenomen som tex kan inträffa vid tillslag av större äldre lysrörsanläggningar. Jord PE är på sitt sätt inblandade i båda fallen.
Hur kan laddningen av mellanledet lösa jordfelsbrytaren? Jag kan förstå det om det rör sig om stora Y-kondensatorer som ger ett jordfel vid laddningen av mellanledet. Men då är det ju just jordfelet i samband med laddningen av mellanledet som gör att jordfelsbrytaren löser. Inte laddningen i sig. Den normala vägen för strömmen är ju trots allt rätt väg fram och åter genom jordfelsbrytaren hur stora kondensatorer man än laddar.
Det kanske är hårklyverier. Alla är vi väl överens om resultatet att man skall undvika jordfelsbrytare till frekvensomriktare. Men jag tycker det är intressant. Jag har sett påståendet förr och får inte ihop hur det skulle fungera.
Klicka här för att svara