11 485 läst ·
37 svar
11k läst
37 svar
Frekvensomriktare och jordfelsbrytare, vilka alternativ finns?
Sida 1 av 3
Hej!
Jag har skaffat en frekvensomriktare för att mjukstarta min svarv. Innan den ska installeras fast, på sin riktiga plats, har jag nu testat den via trefashandske på arbetsbänken (med en annan motor). Så fort den ansluts till nätspänning så löser garagets jordfelsbrytare ut. Vårt garage har en egen central med jordfelsbrytare (typ A utan tidsfördröjning). Kopplar jag bort jordfelsbrytaren så fungerar det bra att starta och köra frekvensomriktaren.
Är det tillåtet att installera omriktaren på en egen grupp, utan jordfelsbrytare men med förstärkt jordning på 10 mm^2 (enligt bruksanvisningen), medan övriga grupper i garaget (belysning och uttag) går via jordfelsbrytaren? Är det att rekommendera? Måste jag även då byta till jordfelsbrytare typ B för övriga grupper?
Helst skulle jag vilja ha även omriktaren kopplad via jordfelsbrytare, men jag är då inte riktigt säker på vilken väg som är bäst. Enligt Danfoss manual (omriktaren har inbyggt nätfilter, RFI-filter):
"Three phase VLT frequency converters require an RCD type B. If an RFI filter is mounted in the drive and either the switch of the RCD or a manually operated switch is used to connect the drive to the mains voltage a time delay of minimum 40 ms is required (RCD type B). If no RFI filter is mounted or a CI contactor is used for mains connection, no time delay is required. The reason why the RFI filter may cause problems at start is that simultaneous cut-in of the three phases will have the result that the earth leakage current from the capacitors will be close to zero. [...] If the phase is cut in before the other two phases the resulting current will exceed the trip level of the RCD."
Jag läser det som att valet står mellan jordfelsbrytare med tidsfördröjning eller anslutning via kontaktor (jag vet inte vad "CI" står för i sammanhanget). Någon som har en rekommendation åt endera hållet? Känns inte som en fördel säkerhetsmässigt att ha en tidsfördröjning, men jag vet inte hur säker man kan vara på att en kontaktorlösning fungerar (och vilka kontaktorspecifikationer som krävs). Tyb B-brytarna är inte så billiga att jag vill chansa i onödan och bara testa.
Slutligen, om jag kör en lösning med jordfelsbrytare, bör det då vara uppdelat med typ B enkom för omriktaren och typ A för resten, eller är det bättre (säkrare) med en typ B för hela garagecentralen?
/Erik
Jag har skaffat en frekvensomriktare för att mjukstarta min svarv. Innan den ska installeras fast, på sin riktiga plats, har jag nu testat den via trefashandske på arbetsbänken (med en annan motor). Så fort den ansluts till nätspänning så löser garagets jordfelsbrytare ut. Vårt garage har en egen central med jordfelsbrytare (typ A utan tidsfördröjning). Kopplar jag bort jordfelsbrytaren så fungerar det bra att starta och köra frekvensomriktaren.
Är det tillåtet att installera omriktaren på en egen grupp, utan jordfelsbrytare men med förstärkt jordning på 10 mm^2 (enligt bruksanvisningen), medan övriga grupper i garaget (belysning och uttag) går via jordfelsbrytaren? Är det att rekommendera? Måste jag även då byta till jordfelsbrytare typ B för övriga grupper?
Helst skulle jag vilja ha även omriktaren kopplad via jordfelsbrytare, men jag är då inte riktigt säker på vilken väg som är bäst. Enligt Danfoss manual (omriktaren har inbyggt nätfilter, RFI-filter):
"Three phase VLT frequency converters require an RCD type B. If an RFI filter is mounted in the drive and either the switch of the RCD or a manually operated switch is used to connect the drive to the mains voltage a time delay of minimum 40 ms is required (RCD type B). If no RFI filter is mounted or a CI contactor is used for mains connection, no time delay is required. The reason why the RFI filter may cause problems at start is that simultaneous cut-in of the three phases will have the result that the earth leakage current from the capacitors will be close to zero. [...] If the phase is cut in before the other two phases the resulting current will exceed the trip level of the RCD."
Jag läser det som att valet står mellan jordfelsbrytare med tidsfördröjning eller anslutning via kontaktor (jag vet inte vad "CI" står för i sammanhanget). Någon som har en rekommendation åt endera hållet? Känns inte som en fördel säkerhetsmässigt att ha en tidsfördröjning, men jag vet inte hur säker man kan vara på att en kontaktorlösning fungerar (och vilka kontaktorspecifikationer som krävs). Tyb B-brytarna är inte så billiga att jag vill chansa i onödan och bara testa.
Slutligen, om jag kör en lösning med jordfelsbrytare, bör det då vara uppdelat med typ B enkom för omriktaren och typ A för resten, eller är det bättre (säkrare) med en typ B för hela garagecentralen?
/Erik
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Vad säger installationsanvisningen om JFB? Om tillverkaren tillåter en JFB så måste de också kunna tala om vilken typ av JFB som fungerar. Jag törs inte lova att en "vanlig" typ B fungerar med de uppgifter du har här eller om det finns korttidsfördröjda typ B. Om svarven är fast ansluten kan man gå upp lite både map märkutlösningsström och tid.
Om FRO'n är fast ansluten så kräver elinstallationsreglerna ingen JFB för den.
Vad säger anvisningen ang en skyddsledare på 10 mm²? Detta är aktuellt om den har en normal läckström på över 10 mA (och som då kräver fast anslutning). Har den verkligen det? Vid vilken frekvens?
Jag hänger inte heller med på deras text ang RFI-filter och vad de menar med CI. Vilken trefasig brytare som helst borde uppfylla kravet på "samtidig" slutning av faserna. Men uppenbarligen är det för mycket för din befintliga JFB. Jag har för mig jag sett filter som kan kopplas in i steg. Men du kanske har data på det RFI-filter som är inbyggt i FRO'n?
Hittar du en JFB som fungerar så behöver du inte ersätta din befintliga för den övriga installationen. JFBn till svaren skyddar svarven och påverkar ingenting utanför den.
Om FRO'n är fast ansluten så kräver elinstallationsreglerna ingen JFB för den.
Vad säger anvisningen ang en skyddsledare på 10 mm²? Detta är aktuellt om den har en normal läckström på över 10 mA (och som då kräver fast anslutning). Har den verkligen det? Vid vilken frekvens?
Jag hänger inte heller med på deras text ang RFI-filter och vad de menar med CI. Vilken trefasig brytare som helst borde uppfylla kravet på "samtidig" slutning av faserna. Men uppenbarligen är det för mycket för din befintliga JFB. Jag har för mig jag sett filter som kan kopplas in i steg. Men du kanske har data på det RFI-filter som är inbyggt i FRO'n?
Hittar du en JFB som fungerar så behöver du inte ersätta din befintliga för den övriga installationen. JFBn till svaren skyddar svarven och påverkar ingenting utanför den.
Min erfarenhet är att frekvensomriktare normalt inte fungerar tillsammans med vanliga jordfelsbrytare typ A. Den brukar som du erfarit lösa omedelbart vid spänningspåslag. Jag förstår inte på vilket sätt det skulle bli bättre med en typ B. Den skall ju fungera korrekt även vid förekomsten av DC-jordfel. Men om jag inte missförstått något så skall den lösa för alla fel som en typ A löser för. Det fungerar bra med en 300 mA jordfelsbrytare vet jag. En fördröjd har jag inte provat med.
Hur är det med äldre maskiner som endast har 4 ledarsystem i sig då på kopplingsplinten.. Det är då en PEN-ledare in i maskinen, och inte enbart jord. Nu kan vi frångå det med kvadraten. Finns många maskiner av äldre modell i dag som är kopplade så.E elmont skrev:
Det är en Danfoss VLT6000 HVAC 6016 som ska driva en 7,5 kW-motor. Det jag hittar i manualen (som jag inte har framför mig nu) angående jordfelsbrytare är att det måste vara typ B, inte att man måste ha en (vilket Bo skrev är okej att skippa om den är fast ansluten). Annars är det texten jag klippte in: typ B med minst 40 ms fördröjning eller ofördröjd typ B tillsammans med kontaktor (som då ska undvika anslutning av en fas i taget, om man säger så). När jag testade så tryckte jag bara i handsken. Sedan provade jag med jordfelsbrytaren som brytare. I båda fallen löste det ut på en gång.
Håller med, jag ser inte heller hur en vanlig B skulle funka bättre än en vanlig A.
Svarven har ingen fulnolla, och dessutom testade jag på en fristående motor.
Jag ska läsa igenom manualen en gång till och kanske prova den gamla kontaktor jag har mot min nuvarande jordfelsbrytare och se om den sluter faserna tillräckligt synkront.
Håller med, jag ser inte heller hur en vanlig B skulle funka bättre än en vanlig A.
Svarven har ingen fulnolla, och dessutom testade jag på en fristående motor.
Jag ska läsa igenom manualen en gång till och kanske prova den gamla kontaktor jag har mot min nuvarande jordfelsbrytare och se om den sluter faserna tillräckligt synkront.
Angående läckström och ledararea:
"Jordanslutning
Läckströmmarna till jord kan överstiga 3,5 mA vilket innebär att frekvensomformaren måste jordas enligt gällande nationella och lokala regler. Kabelns ledararea måste vara minst 10 mm2 för att säkerställa god mekanisk anslutning till jordkabeln. Installera en RCD (Residual Current Device) för ytterligare säkerhet. Denna enhet ser till att
VLT frekvensomformaren bryter om läckströmmen blir för hög. Se RCD-instruktionerna MI.66.AX.02"
Verkar inte som ledararean är beroende av om det finns jordfelsbrytare eller inte.
"Jordanslutning
Läckströmmarna till jord kan överstiga 3,5 mA vilket innebär att frekvensomformaren måste jordas enligt gällande nationella och lokala regler. Kabelns ledararea måste vara minst 10 mm2 för att säkerställa god mekanisk anslutning till jordkabeln. Installera en RCD (Residual Current Device) för ytterligare säkerhet. Denna enhet ser till att
VLT frekvensomformaren bryter om läckströmmen blir för hög. Se RCD-instruktionerna MI.66.AX.02"
Verkar inte som ledararean är beroende av om det finns jordfelsbrytare eller inte.
Hej
Det som ställer till det är inte läckströmmarna. Det som händer när du stoppar in stickproppen är att Frekvensaren börjar ladda upp mellansteget . Det är en Likriktad spänning som innehåller några stora kondensatorer. Så under ett kort ögonblick i början så "försvinner" mängder av mA in i kondensatorerna och JFB som är dum och mäter att ut och in är lika tycker att det saknas massor av mA och bryter.
Det är därför en tidsfördröjd skulle funka, men tänk på att den får bara användas till denna apparat och inte för några andra uttag.
Krångla inte till det kör den utanför JFBn det gör vi överallt i industrin Det är möjligt att det finns en parameter som gör att Mellanledet laddas långsammare men det får du leta efter i manualen.
Det går kanske att komma runt detta genom att snabbt återställa JFBn 3-4 gånger men hur din Frekvensare reagerar på det vet Jag inte.
Det som ställer till det är inte läckströmmarna. Det som händer när du stoppar in stickproppen är att Frekvensaren börjar ladda upp mellansteget . Det är en Likriktad spänning som innehåller några stora kondensatorer. Så under ett kort ögonblick i början så "försvinner" mängder av mA in i kondensatorerna och JFB som är dum och mäter att ut och in är lika tycker att det saknas massor av mA och bryter.
Det är därför en tidsfördröjd skulle funka, men tänk på att den får bara användas till denna apparat och inte för några andra uttag.
Krångla inte till det kör den utanför JFBn det gör vi överallt i industrin Det är möjligt att det finns en parameter som gör att Mellanledet laddas långsammare men det får du leta efter i manualen.
Det går kanske att komma runt detta genom att snabbt återställa JFBn 3-4 gånger men hur din Frekvensare reagerar på det vet Jag inte.
Det går väl precis lika många mA genom nollan?
Strömmen går ju samma väg när motorn jobbar för fullt.
Kirchoff gäller även vid start.
Däremot kan det finnas kondensatorer till jord med bleeder-motstånd i ett eventuellt emi-filter.
Gissar att man kan få problem med kapacitiv koppling mellan faser och jord i kablar efter fro, men det är inget jag har bra koll på.
Däremot kan det finnas kondensatorer till jord med bleeder-motstånd i ett eventuellt emi-filter.
Gissar att man kan få problem med kapacitiv koppling mellan faser och jord i kablar efter fro, men det är inget jag har bra koll på.
Har inte kopplat en frekvensare i serie med en JFB, utan bara före. Så det med kapasitiva eller andra fenomen är jag inte hemma på. Bara det att det ska vara en skärmad kabel ( tex Ölflex ) mellan frekvensare och motor och metalltätningar som säkerställer att skärmen är kontakt med jord. Skärmen ska vara förbunden i ena ändan bara till jord för att inte sprida oönskade övertoner som är vanligt med frekvensare. SÅ som det sägs, du behöver inte en JFB för det och kör utan, blir det ett fel så kommer du inte att märka mer än att en säkring går. Det med JFB i all ära men det kan strula till sig med övrig elektronik när övertonerna skapas av frekvensaren.
En frekvensare i den här storleken består av en trefas likriktare, ett likspänningsdel med en eller flera bamsiga glättningskondensatorer och ett växelriktningssteg där den styrda frekvensen skapas. Det som händer när man spänningsätter mellansteget är att det går en strömstöt i de tre fas ledare och den strömmen som går åt för att ladda upp glättningskondensatorerna går bara in (den lagras i kondensatorn) Den strömmen är tillräckligt stor och tillräckligt långvarig för att trippa en JFB typ A. Detta är fullt normalt och något vi inom industrin vet om sedan 30 år. Därför använder vi inte JFB tillsammans med frekvensare.K kristofo skrev:Det går väl precis lika många mA genom nollan?
Tack för svar. Som jag förstår Danfoss instruktion (engelska texten i mitt första inlägg) så är det nätfiltret som primärt ställer till det när omriktaren spänningssätts. Läckströmmen till jordledaren blir betydligt större än normalt om faserna inte ansluts samtidigt, vilket sannolikt är vad som händer när jag trycker i handsken. Det verkar som du upplevt liknande problem p.g.a. glättningsteget. Om den utlöser en typ A bör den väl också utlösa en typ B, eller hur?!G guld-ivar skrev:En frekvensare i den här storleken består av en trefas likriktare, ett likspänningsdel med en eller flera bamsiga glättningskondensatorer och ett växelriktningssteg där den styrda frekvensen skapas. Det som händer när man spänningsätter mellansteget är att det går en strömstöt i de tre fas ledare och den strömmen som går åt för att ladda upp glättningskondensatorerna går bara in (den lagras i kondensatorn) Den strömmen är tillräckligt stor och tillräckligt långvarig för att trippa en JFB typ A. Detta är fullt normalt och något vi inom industrin vet om sedan 30 år. Därför använder vi inte JFB tillsammans med frekvensare.
Jag är med på att den normala läckströmmen under drift inte har med mitt startproblem att göra. Denna läckström påverkar valet av jordfelsbrytare (om man nu vill ha sådan ska det vara typ B) samt kanske jordledningens area (Bo angav att gränsen enligt reglerna är 10 mA, instruktion anger area 10 mm^2 för god mekanisk kontakt).
Det verkar nu som att en rimlig lösning för min del är att separera ut omriktaren i en fast installation utan jordfelsbrytare och ha kvar typ A för övrig installation i garaget.