E El-Löken66 skrev:
Förlåt, men jag förstår verkligen inte hur du menar att dessa i denna tråd är monterade 90° från normalläget?

Oavsett vilket så är ju frågan generellt sett intressant, går det att montera upp och ner eller i taket exempelvis. En jordfelsbrytare har ju i en bostad normalt märkström 25 eller 40A och det går ju inte att köra mer än så några längre perioder då säkringar begränsar. Dvärgbrytare kan det då påverkar karakteristiken mer om de yttre faktorerna påverkar temperaturen, men inte på något farligt sätt som att mekanismen sätts ur spel, mer tvärtom.
Han menar att DINskenan är monterad vertikalt istället för horisontellt (som anses normalt) och påsåvis blir säkringen vriden.

E El-Löken66 skrev:
Förlåt, men jag förstår verkligen inte hur du menar att dessa i denna tråd är monterade 90° från normalläget?
Om du tittar på första bilden i allra första inlägget i tråden så kanske det klarnar.

E
Jaså, den bilden. Trodde vi diskuterade fasadskåpet men då kan inläggen strykas.

M Mnor skrev:
Jag antog att dessa var som alla andra dvärgbrytare och i detta fallet monterade vridna 90 grader från normalläget. Frågan var vad tillverkarens anvisningar säger om att montera en vanlig dvärgbrytare vinklad 90 grader eller om man monterar en central i taket. Att det fungerar är en sakm, men jag har letat och aldrig hittat någon installationsanvisning från några tillverkare.
Så länge du monterar på ett vertikalplan är det inget som hindrar att vrida. Om du ska hitta någon som anger läge i de här fallen är det i så fall hinder mot liggande på ett horisontalplan så i taket bör gå bra också. Och värmen som nämnts för ev korrektion kommer in oavsett läge och beror bara på lasten och att de sitter tätt. Det blir ingen skillnad vid stående montage pga att de inte har någon tänkt funktion för kylning via naturlig konvektion som tex öppningar, gälar i en riktning som vissa andra komponenter kan ha.

Viktigare i byggsvängens tillverkaranvisningar bör vara att de monteras i avsedda kapslingar enligt sina föreskrivna lägen mm. Då blir läget på dvärgarna oftast rimligt också. I undantagsfall kan ett sunt tekniskt förnuft hjälpa till lite också i de fall sånt finns.

Är det bara jag som är supernyfiken? Finns så många obesvarade frågor.
Finns det en Pizzeria i Roma? Hade grannen en säkring? Eller fick @Prettuchaos rida på ett Gotländskt får till närmaste by för att inhandla en säkring? Kort å gott, hur gick det? Saknar elkompisarna fortfarande en av sina faser?

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Finns det en Pizzeria i Roma? Hade grannen en säkring? Eller fick @Prettuchaos rida på ett Gotländskt får till närmaste by för att inhandla en säkring? Kort å gott, hur gick det? Saknar elkompisarna fortfarande en av sina faser?
Jag kan bara svara på första frågan och svaret är ja. Jag har även provat deras produkter och de håller god pizzastandard. Om de också har god elstandard eller hemlagade säkringar vet jag inte eftersom jag aldrig varit där inne själv.

T tobben87 skrev:
Haha!
Det var tyvärr så sent så jag vågade inte störa grannen. Försökte rida med fåren men då de kallas visst lamm på Gotland så vi hade kommunikationsproblem från start så jag gav upp.
Fick bomma igen och lämna som det var, utan en fas. Ska köpa på mig alla typer av säkringar så jag har det som krävs nästa gång (glömde kolla bef. säkring då ett vaknande barn tog fokus). Just det, drog på mig en fästing-j*vel också, mest troligt då jag tofflade ut till elskåpet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Prettuchaos Prettuchaos skrev:
Ska köpa på mig alla typer av säkringar så jag har det som krävs nästa gång (glömde kolla bef. säkring då ett vaknande barn tog fokus).
En kvalificerad gissning utifrån bland annat dina bilder är att den enda typ du behöver är "normal proppsäkring" 16 Ampere.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
E
Prettuchaos Prettuchaos skrev:
Haha!
Det var tyvärr så sent så jag vågade inte störa grannen. Försökte rida med fåren men då de kallas visst lamm på Gotland så vi hade kommunikationsproblem från start så jag gav upp.
Fick bomma igen och lämna som det var, utan en fas. Ska köpa på mig alla typer av säkringar så jag har det som krävs nästa gång (glömde kolla bef. säkring då ett vaknande barn tog fokus). Just det, drog på mig en fästing-j*vel också, mest troligt då jag tofflade ut till elskåpet.
Är spänningen fortfarande borta när du är åter så har du lösningen ibland inläggen, mätaren talar som sagt om vilken fas som är borta så du kan enkelt lista ut var felet är.
GK100 GK100 skrev:
Så länge du monterar på ett vertikalplan är det inget som hindrar att vrida. Om du ska hitta någon som anger läge i de här fallen är det i så fall hinder mot liggande på ett horisontalplan så i taket bör gå bra också. Och värmen som nämnts för ev korrektion kommer in oavsett läge och beror bara på lasten och att de sitter tätt. Det blir ingen skillnad vid stående montage pga att de inte har någon tänkt funktion för kylning via naturlig konvektion som tex öppningar, gälar i en riktning som vissa andra komponenter kan ha.

Viktigare i byggsvängens tillverkaranvisningar bör vara att de monteras i avsedda kapslingar enligt sina föreskrivna lägen mm. Då blir läget på dvärgarna oftast rimligt också. I undantagsfall kan ett sunt tekniskt förnuft hjälpa till lite också i de fall sånt finns.
Möjligt som du skriver att det inte finns några normkomponenter där luften är tänkt att kyla i en viss riktning men detta kan vara desto viktigare i lite mer kraftfulla applikationer då.

Men det borde väl ändå ha någon slags påverkan i realiteten, värmen koncentrerad till en stor plan yta som sedan sprids i flera lager.

Att det sedan finns andra faktorer som kanske påverkar minst lika mycket samt att det är väldigt små strömmar kan ju säkert vid beräkningar få en att inse att bidraget är obetydligt.

• Gilla
Prettuchaos
  • Laddar…
E
Ska följa upp lite med detta gällande korrektionsfaktorer för normapparater.
Dessa anges vad jag sett oftast för apparater monterade sida vid sida och jag drar några exempel här.

Personskyddsbrytare:
Belastningstabell vid montering av flera PSAX3
Korrektionsfaktor (K) termiskt skydd vid full belastning,
vid montage av PSA3 bredvid varandra:
Märkström In In 0.96 x In 0.93 x In
Antal K
n = 1 1.0
2 ≤ n < 4 0.8
4 ≤ n < 6 0.7
6 ≤ n < 10 0.6
10 ≤ n 0.5

Dvärgbrytare Hager:

Ström Korrektionsfaktor
Korrektionsfaktor för 2 bredvid varandra monterade dvärgbrytare: 1
Korrektionsfaktor för 3 bredvid varandra monterade dvärgbrytare: 0,95
Korrektionsfaktor för 4 och 5 bredvid varandra monterade dvärgbrytare: 0,9
Korrektionsfaktor för 6 och mer bedvid varandra monterade dvärgbrytare: 0,85

Notera här att det inte står intill utan bredvid varandra. Detta betyder alltså vid sidan av och avser enligt min tolkning horisontellt montage och korrektionsfaktorer är därmed inte angivna för vertikalt Mona Tage.

Detta är åtminstone hur jag tolkat dylika siffror, å tredje sidan brukar @GK100 ha rätt bra koll på dessa saker så det är möjligt samma faktorer kan nyttjas, de känns ju ganska rejält tilltagna.

E El-Löken66 skrev:
Ska följa upp lite med detta gällande korrektionsfaktorer för normapparater.
Dessa anges vad jag sett oftast för apparater monterade sida vid sida och jag drar några exempel här.

Personskyddsbrytare:
Belastningstabell vid montering av flera PSAX3
Korrektionsfaktor (K) termiskt skydd vid full belastning,
vid montage av PSA3 bredvid varandra:
Märkström In In 0.96 x In 0.93 x In
Antal K
n = 1 1.0
2 ≤ n < 4 0.8
4 ≤ n < 6 0.7
6 ≤ n < 10 0.6
10 ≤ n 0.5

Dvärgbrytare Hager:

Ström Korrektionsfaktor
Korrektionsfaktor för 2 bredvid varandra monterade dvärgbrytare: 1
Korrektionsfaktor för 3 bredvid varandra monterade dvärgbrytare: 0,95
Korrektionsfaktor för 4 och 5 bredvid varandra monterade dvärgbrytare: 0,9
Korrektionsfaktor för 6 och mer bedvid varandra monterade dvärgbrytare: 0,85

Notera här att det inte står intill utan bredvid varandra. Detta betyder alltså vid sidan av och avser enligt min tolkning horisontellt montage och korrektionsfaktorer är därmed inte angivna för vertikalt Mona Tage.

Detta är åtminstone hur jag tolkat dylika siffror, å tredje sidan brukar @GK100 ha rätt bra koll på dessa saker så det är möjligt samma faktorer kan nyttjas, de känns ju ganska rejält tilltagna.
Det behöver knappast bli en språkfråga. Du får tolka bredvid lika som tätt ihop oberoende riktning på raden. Sen är det som vanligt lätt att falla in i att värme skulle föredra någon viss riktning oftast föreställningen uppåt. Så är inte fallet här där ledning mellan delarna dominerar.

Värmen inne i dvärgen kommer ju främst via bimetallutlösaren och den är ofta placerad i nederkant vid ett konventionellt montage. Alltså inga fördelar mot tex vertikal skena.

Som sagt gäller reduktionen att dvärgen kommer lösa tidigare vid hög omgivningstemp eller som här pga packning mot varandra. Alltså ett driftmäsdigt uhäll och ingen säkerhetsaspekt sett till ström som kan tas ut. Dvärgarna är inte som tex motorskyddsbrytare temperaturkompenserade i bimetallutlösaren.

Och rent praktiskt i fallen normala för BH är det sällan möjligt att fullbelasta mer än 2-3 dvärgar på 10-16 A kontinuerligt. Så korrektionsfaktorn för en rad blir i princip försumbar i våra fall.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Det behöver knappast bli en språkfråga. Du får tolka bredvid lika som tätt ihop oberoende riktning på raden. Sen är det som vanligt lätt att falla in i att värme skulle föredra någon viss riktning oftast föreställningen uppåt. Så är inte fallet här där ledning mellan delarna dominerar.

Värmen inne i dvärgen kommer ju främst via bimetallutlösaren och den är ofta placerad i nederkant vid ett konventionellt montage. Alltså inga fördelar mot tex vertikal skena.

Som sagt gäller reduktionen att dvärgen kommer lösa tidigare vid hög omgivningstemp eller som här pga packning mot varandra. Alltså ett driftmäsdigt uhäll och ingen säkerhetsaspekt sett till ström som kan tas ut. Dvärgarna är inte som tex motorskyddsbrytare temperaturkompenserade i bimetallutlösaren.

Och rent praktiskt i fallen normala för BH är det sällan möjligt att fullbelasta mer än 2-3 dvärgar på 10-16 A kontinuerligt. Så korrektionsfaktorn för en rad blir i princip försumbar i våra fall.
Ja, allt låter rimligt men som synes har i mitt exempel PSA ännu mer tilltagna faktorer och var värmen försvinner har det säkerligen gjorts mätningar på men skulle förvåna mig om det inte skulle påverka avgivningen negativt, om än marginellt.
Värmen bör i skåpet vara som högst där översta dvärgen är placerad men vid vertikalt montage hamnar ju många lågt i jämförelse så det bör gå minst jämt ut.

Nu uppstår ju ingen värme i dessa skåp men det kan ju finnas andra typer av skåp med elektronik i där det gäller att inte ligga på gränsen.

Som du skriver lär det enda som händer vara att utlösningen sker tidigare än förväntat och därför inget farligt sålänge det inte sitter en respirator i andra änden.

Men bra utförligt svar, frågan känns som utredd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.