28 853 läst ·
124 svar
29k läst
124 svar
Försäljning av SEMKO 17
https://www.dt.se/artikel/gamla-eldon-en-dodsfara-1
För de som inte vet, så har Mats Jonsson en lång erfarenhet i arbete inom elsäkerhet samt standardisering inom elområdet.
För de som inte vet, så har Mats Jonsson en lång erfarenhet i arbete inom elsäkerhet samt standardisering inom elområdet.
Jag har försökt hitta lite handfast statistik över dödsfall med Semko 17 inblandade.
Men inte lyckats hitta någon riktigt vederhäftig källa.
I denna skrift, från 2003, står det att det dött 8 personer "sedan början av 1990-talet", vilket skulle betyda att det dött ca 1 om året, under de åren ...
Minst 0,6 personer om året blir det åtminstone.
http://ringberget.nu/onewebmedia/Elhandskar.pdf
Men som sagt, jag ser det inte som någon helt vederhäftig källa.
PDF'n är läsvärd hursomhelst.
Men inte lyckats hitta någon riktigt vederhäftig källa.
I denna skrift, från 2003, står det att det dött 8 personer "sedan början av 1990-talet", vilket skulle betyda att det dött ca 1 om året, under de åren ...
Minst 0,6 personer om året blir det åtminstone.
http://ringberget.nu/onewebmedia/Elhandskar.pdf
Men som sagt, jag ser det inte som någon helt vederhäftig källa.
PDF'n är läsvärd hursomhelst.
Hatten av!lars_stefan_axelsson skrev:
Javisst har jag träffat folk som har det (även elektriker). Det säger dock inte nödvändigtvis så mycket.
Men några observationer tycker jag är på sin plats.
Att det är de yngre som är mera på hugget beror bla på att Semko-donen är OK (nåja, mera OK) så länge de är hela. Men de går sönder på trista sätt, och ju äldre de blev desto fler gick sönder (strömförande hölje/jord). Så det är inte för inte som de inte ansågs lika farliga "förr". De var inte lika farliga då. De hade inte hunnit bli det..
Sedan så har vi en annan inställning till elsäkerhet idag. Det syns också i statistiken. Och det är här som Semko-17 donen blir extra intressanta. När vi fick bort mycket av andra tveksamheter så låg Semko-17 donen kvar i statistiken under lång tid. Så sent som i slutet av nittiotalet så dog det i genomsnitt en (bonde...) om året pga strömgenomgång orsakad av trasiga/felaktiga Semko-17 don.
Med de siffrorna så var de de i särklass farligaste grejjorna som var kvar på marknaden. Det fanns inget systematiskt kvar som låg ens i närheten.
Vilket leder oss till farligheter och hur stor risk vi faktiskt är villiga att ta. En person om året är en förhållandevis hög risk när den orsakas av en så simpel (och ändå inte så vanlig) orsak. Så att man inte nödvändigtvis själv känner någon som råkat ut, eller har råkat ut själv, säger inte så mycket. Det är en ganska extrem tröskel.
Vi hade exv. inte bilbälte på oss som barn, och det syntes tydligt i statistiken, därmed inte sagt att någon av ungarna jag umgicks med dog på det viset. Eller att åka bil utan bälte överhuvudtaget, eller åka bil... Eller klättra i berg för den delen. (Nåja, där har jag iofs själv grafiska erfarenheter, men de flesta har det inte. Därmed inte sagt att det är helt ofarligt.)
Så även om brända CEE-don inte heller är bra, så är de, rent statistiskt, mycket bättre än Semko-17-donen.
Dumheter!Mikael_L skrev:
Du kan vrida och vända hur mycket du vill. Men själv anser jag att prylen ifråga har tagit ihjäl allt för många människor för att strunta i att försöka få bort även de sista exemplaren i samhället.
I rollen såsom elektriker försöker jag alltid få bort så många semko17 jag kan, men jag kan ju inte tvinga någon kund att ta bort (däremot kan arbetsmiljöverket tvinga, om kunden ifråga har anställda), jag kan dock vägra att sätta upp nya eller reperara gamla (vilket jag också vägrar).
Jag kan också utan problem bjussa på arbetet att ta bort ett gammalt semko17 och kan t.o.m tänka mig att bjuda på arbetet att byta ut till ett CEE ifall det är ett snabbt, lätt, arbete med bytet. Allt som oftast är det dock inte så enkelt att jag kan bjuda på det, problemet är att det alltför ofta är 4-ledarkabel till det gamla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glöm inte byta mot trasiga säkringar först om du ska ha hängslen och livrem.
Kan väl inte du rå för ifall du råkar stöta vid något med axeln.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Ja, den siffran finns på fler ställen, bla från brandskyddsföreingen. Jag vet dock att jag har läst det i en mera vederhäftig källa; tryck på papper. (Som ju alla vet är bättre.Mikael_L skrev:
Klicka här för att svara