22 897 läst ·
40 svar
23k läst
40 svar
Gräva ner slang för elkabel
Frågan är om han tyckte det var lönt att sälja den och lämna garanti för det priset. Nu tillhör iofs inte reklamation av kabel vanlighetenE elmont skrev:
Som sagt, det är ju inte direkt nettopriser på material de flesta elektriker erbjuder sina slutkunder. Finns väl en sisådär 9 472 trådar om detta på Byggahus ungefär. Testa att söka på "Elektriker påslag material" t ex… Låt oss säga att min elektrikers chef använder Ahlsells bruttolistpriser och sedan lägger på 25% på dessa, då lär det knappast bli några 20-25 kr/m.
Det är påståendet att privatpersoner skulle kunna köpa lika billigt eller billigare som jag vänder mig emot.J jocke31 skrev:Som sagt, det är ju inte direkt nettopriser på material de flesta elektriker erbjuder sina slutkunder. Finns väl en sisådär 9 472 trådar om detta på Byggahus ungefär. Testa att söka på "Elektriker påslag material" t ex… Låt oss säga att min elektrikers chef använder Ahlsells bruttolistpriser och sedan lägger på 25% på dessa, då lär det knappast bli några 20-25 kr/m.
Kommer jag till en kund som vill köpa sin kabel själv får han naturligtvis det, även om jag vet att han hade fått samma kabel från mig till halva priset.
Nja, min jämförelse är ju priset för mig som kund, inte priset för min elektriker. Jag förstår att en elfirma får galet höga rabatter på de märkliga bruttoprislistor som t ex Ahlsell använder, men det kommer mycket sällan mig som kund tillgodo. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt vilket pris elfirman skulle ha för exakt samma kabel, men minns att mitt pris var betydligt högre. Kan tänka mig att det rörde sig om minst 50 kr/m. Att sedan elfirman gör en rejäl avans på detta pris och kanske bara betalar 20-25 kr/m skiter jag högaktningsfullt i.E elmont skrev:
Om du ger så bra rabatter till dina kunder så att slutpriset blir lägre för dem genom att köpa genom dig är det förstås bara att gratulera dem.
Hade jag fått lägre pris från min elektrikers chef så hade jag förstås valt det. Men elektrikern jag anlitar är anställd och får knappast ta del av materialpåslaget själv, så för honom så spelar det ingen roll varifrån materialet kommer.
Eller så försvann chefens intresse att vara billig och bara tjäna lite i samma ögonblick som du ville köpa eget matr. Så fungerar i alla fall jag om folk börjar och ska pruta innan dom vet vad det kostar så plockar jag ut det jag kan. Vill dom helst handla av mig så brukar jag lägga på ca 10-15% på mitt nettopris.J jocke31 skrev:Nja, min jämförelse är ju priset för mig som kund, inte priset för min elektriker. Jag förstår att en elfirma får galet höga rabatter på de märkliga bruttoprislistor som t ex Ahlsell använder, men det kommer mycket sällan mig som kund tillgodo. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt vilket pris elfirman skulle ha för exakt samma kabel, men minns att mitt pris var betydligt högre. Kan tänka mig att det rörde sig om minst 50 kr/m. Att sedan elfirman gör en rejäl avans på detta pris och kanske bara betalar 20-25 kr/m skiter jag högaktningsfullt i.
Om du ger så bra rabatter till dina kunder så att slutpriset blir lägre för dem genom att köpa genom dig är det förstås bara att gratulera dem.
Hade jag fått lägre pris från min elektrikers chef så hade jag förstås valt det. Men elektrikern jag anlitar är anställd och får knappast ta del av materialpåslaget själv, så för honom så spelar det ingen roll varifrån materialet kommer.
Tror det är få personer som har något emot att betala påslag på 10-15% på nettopriset på material som köps av elinstallatörer. Problemet är att många (inte alla) elfirmor har satt i system att istället ge t ex 10% ”rabatt” på ett fiktivt bruttopris som satts av företag som exempelvis Ahlsell och som ofta är flera gånger högre än det verkliga priset. Det finns som sagt otaliga trådar här på forumet om just detta. Om jag själv kan köpa en vara för t ex 100kr men min installatör ger mig 10% rabatt på samma vara utifrån sin leverantörs bruttoprislista där priset är 400 kr så innebär det att jag får betala 360 kr för sama vara. Och så har elinstallatören 75% rabatt hos grossisten och betalar 100 kr och tjänar 260 kr på affären. Vem vill göra sådana affärer? Inte jag i alla fall.E elmont skrev:Eller så försvann chefens intresse att vara billig och bara tjäna lite i samma ögonblick som du ville köpa eget matr. Så fungerar i alla fall jag om folk börjar och ska pruta innan dom vet vad det kostar så plockar jag ut det jag kan. Vill dom helst handla av mig så brukar jag lägga på ca 10-15% på mitt nettopris.
Jag har drivit eget företag sedan 1997 och vet exakt hur verkligheten ser ut för entreprenörer och jag prutar därför aldrig på priset eller ifrågasätter hantverkarens overheadkostnader eller restid. Men har inte heller någon lust att bi uppskörtad och blåst pga av orimliga och ohederliga affärsmodeller.
Redigerat:
BTW, om du och jag gjort affär och ditt pris på kabel hade blivit 30 kr/m inkl ditt påslag och jag själv hade hittat ett pris på 35 kr så hade jag förstås självklart köpt materialet av dig.E elmont skrev:Eller så försvann chefens intresse att vara billig och bara tjäna lite i samma ögonblick som du ville köpa eget matr. Så fungerar i alla fall jag om folk börjar och ska pruta innan dom vet vad det kostar så plockar jag ut det jag kan. Vill dom helst handla av mig så brukar jag lägga på ca 10-15% på mitt nettopris.
Kan vara att en installationsfirma inte har så superbra rabatter på markkabel. Vattenfall som köper in stora mängder för ju ha däremot. Kanske ändå inte så bra på just 5G2,5.J jocke31 skrev:Tror det är få personer som har något emot att betala påslag på 10-15% på nettopriset på material som köps av elinstallatörer. Problemet är att många (inte alla) elfirmor har satt i system att istället ge t ex 10% ”rabatt” på ett fiktivt bruttopris som satts av företag som exempelvis Ahlsell och som ofta är flera gånger högre än det verkliga priset. Det finns som sagt otaliga trådar här på forumet om just detta. Om jag själv kan köpa en vara för t ex 100kr men min installatör ger mig 10% rabatt på samma vara utifrån sin leverantörs bruttoprislista där priset är 400 kr så innebär det att jag får betala 360 kr för sama vara. Och så har elinstallatören 75% rabatt hos grossisten och betalar 100 kr och tjänar 260 kr på affären. Vem vill göra sådana affärer? Inte jag i alla fall.
Jag har drivit eget företag sedan 1997 och vet exakt hur verkligheten ser ut för entreprenörer och jag prutar därför aldrig på priset eller ifrågasätter hantverkarens overheadkostnader eller restid. Men har inte heller någon lust att bi uppskörtad och blåst pga av orimliga och ohederliga affärsmodeller.
Klicka här för att svara