El
Nyblivenhusägare123: Om den går ner igen så är det nog ett el fel som gör att den slår ifrån. Dra ut alla förbrukare och testa igen, stoppa sedan in en och en och se vilket som är boven
Avemo: [citat] Min inställning efter vad som kommit fram är att en strömbrytare som kan ersätta de två rakt av finns inte. Men det finns högst troligt andra sätt att åstadkomma det som TS vill.
Marijairena: [citat] [citat] Han har varit här en gång och spårat ut runda hål och vi har redan gipsspacklad på den elkabel kabelrör, som går till kontaktuttaget under skåpet. Hade jag vetat detta innan hade jag absolut fått honom att göra annorlunda. Väggarna är färdigmålade skulle jag säga också. Känns som jag måste veta så himla mycket själv om elinstallation innan jag bjuder in en
Strip: Den aktuella slangen är full nog, så vi ville inte dra i mer där om det inte är absolut nödvändigt. Jag åkte o köpte en dimmer, tänkte vi får väl mäta lite på den, koppla upp i labb o se om den brinner upp eller inte :p Men vi kom aldrig så långt, jag fick se att manualen som kineserna har på sin hemsida inte är samma som den i förpackningen: [bild] Ta-daa! Problem solved. Tack
fsn: [citat] Det är ju ganska förvirrande för de som inte vet när du skriver laddare. Det var väl du som var så förbannat mån om att de mindre vetande inte skulle förvirras... eller? Sanningen är väl att det har gått upp ett ljus för dig efter att du snabbt googlat skiten ur det och insett att det var ju inte alls en laddare. :thinking::crysmile:
random_name: [citat] Gammal tråd och problemet är kanske löst? Har du wifi kort i din laddbox kan du ställa adress i energimätaren till 100 (istället för 2 som rekommenderas i manualen). Då får du tillgång till inställningar för lastbalanseringen i webgränssnittet. Där kan man välja lite hur faserna ligger vill jag minnas.
Xrim: Enormt stort tack Ellöken och Jonaserik för hjälpen!
Pucco: Tänk på att det är en spartransformator där utgången inte är isolerad från elnätet. Du måste ha koll på isolationsavstånd och att kablaget bara har enkel isolationsbarriär. Du måste skyddsjorda din kåpa. [bild]
elmont: Sätt dig ner med ritningen och räkna dosor, apparater, slang, tråd och allt annat som ska installeras. När du räknat allt vet du hur mycket som går åt, och eftersom alla moment då är räknade så kan du lätt tidsätta det hela eftersom alla moment finns tidsatta ner till minsta detalj. Att sätta pris utifrån m2 är ett mycket trubbigt sätt då det kan vara mycket olika i olika hus.
Thomas_Blekinge: Om du bildgoogla väggmonterad timer så får du rätt många modeller. Hittar du en som har ungefär samma knappsats så används den troligen på samma sätt. Då blir det kanske enkelt att leta manual.
Intresserad22: Du ska bygla 12 och 13. Resten ser du på schemat hur det ska sitta
vectrex: Om du nu ska ta hjälp av elektriker så vill säkert denne både välja och sälja kabeln till dig. Med det sagt så är ett lämpligt val en N1XV kabel av lämplig storlek (gissningsvis 3G1,5). Den är godkänd för förläggning inomhus och utomhus både ovan och under mark. Den är godkänd och klarar av att grävas ned utan skyddsrör men ett skyddsrör är ändå lämpligt både som skydd
Derbyboy: Jag skäms lite :) får skylla på att jag är ganska stressad. Ni ska ha tusen tack för all hjälp
hapazard: Eller sätta den vid sidan om och ansluta till uttaget med en kort sladd. Det här är väl tyvärr en lampa som inte är anpassad att användas i moderna installationer i Sverige, utan ska helst ha bara ett rörutlopp med el i taket....
JSten: [citat] Jodå, den är korrekt kopplad, om vi utgår från kopplingsschemat i mitt ursprungsinlägg så är L och 1 kopplade till var sin 10A säkring som sitter bredvid varandra i centralen (d.v.s kopplade på olika faser). Vilket enligt mig ser korrekt ut. Dock så de två säkringarna markerade som reserv i gruppschemat, så den som byggde den nya centralen glömde nog bort den. Det stämmer,
dagmartin: Så verkar som att jag inte är helt ute och cyklar här då i vart fall, alternativ 1 är det jag själv lutade åt. Bara att hålla tummarna att inget rör är genomspikat eller så på vägen så att det faktiskt går att dra fram nytt.
Leo2020: [citat] Skickar imorgon, det blev bra
elmont: Inne i centralen en lös plint eller isolerade skarvhylsor
elmont: Och att koppla ett Perlex som på bilden är i alla andra länder i princip förbjudet. Det är ett trefasuttag med jord och nolla och ska så kopplas. Vill man ha enfas sätter man ett enfasuttag för större ström än 16 A eller gör ett fast montage. Ps Anslutningarna är tom märkt med L1-L2-L3-N-Jord
GK100: Bäst är att du som elmont skrev mäter dina slingor med isolationsmätare "megger" så vet du bättre om du kan lita på dem och fortsätta utan byte. Och har du ingen nolla där faller de andra tidigare resonemangen där större belastningar kan ge effekter på andra ställen pga överledning jord-noll. Samma med glapp i din kabelsko det är inget vanligt fenomen att glapp av den typen löser
Bo.Siltberg: Det innebär att du har en tveksam skyddsjordning av detta uttag. Vid en kortslutning kanske säkringen inte löser tillräckligt snabbt, vilket kan vara en personfara. Men jag tror inte det är någon fara. Biledaren och kabelmantel fyller säkert sin funktion till fullo. Om du dessutom har en JFB som skyddar uttaget så är det lugnt. Ingenting som brådskande behöver åtgärdas.
Granström2: Min nyinköpta elspis hade två klistrade lappar på baksidan som hjälp till inkoppling, en för 3x 400 V + jord och en för bygling till 2x 400 V + jord. Kanske sitter någon liknande lapp på din platta. Mät upp med multimeter så att du är säker på att stickkontakten stämmer med den bild som tidigare gavs i tråden.
Pottsork: Tack för alla svar, och ja jag känner också att jag nu har alla fakta jag behöver. Det största aha-tillfället var nog ändå att en jfb i elcentralen även skyddar ojordade uttag. Jag gick i villfarelsen att så ej var fallet och tänkte inte på det som ett enskilt alternativ (utan att dra jord samtidigt). Om vi går vidare i våra planer och flyttar kylen, så kommer vi definitivt
Gudahov: Bygger bastu och har tre äldre Tylö ljusskenor (Ljusskena 50) (ej LED) 12V 25W som skall monteras på en innervägg med 70mm isolering. Tylös egen transformator är en best på 135x95x105 mm. Dvs den får inte plats inne i 70mm-väggen (med en inspektionslucka ut mot vardagsrummet). Den ger max 210W (https://www.bastuspecialisten.se/transformator-12-v-ty90901015) [bild] Elektrikern som skall
El-Löken66: [citat] . Med detta menar du att jordfelsbrytare löser direkt utan att värmeelement är inkopplade? Om så är fallet känns det som att du ska kunna hitta felet. Samma fenomen i ett annat uttag?