Ett av mina uttag i huset sedan förra ägaren är bara tejpade sladdar. Så jag bestämde mig för att fixa det, och köpte ett utanpåliggande takuttag från biltema (efter att jag köpt spänningstestare och dragit ut proppar).

Jag blev ställd av monteringen av elen och förstår inte hur jag på ett säkert sätt är tänkt att få fast elsladdarna. Som ni ser på min bild finns två fästen (varav jag haft sönder den ena plastbiten). Jag upplevde det som att sladden inte gick inte skulle gå att trycka in under plastbiten som gick att röra men kan såklart ha fel. Men när jag provade att lyfta den och klämma fast gick den sönder. Nu funderar jag på hur det är tänkt att man ska få fast sladden, alla gånger jag har kopplat ett utag eller liknande har det varit skruvar som fäst elsladden, men så inte här.

Så jag undrar hur det är tänkt att fungera eller om det bara är dålig kvalitet. Är det intelligentare än jag förstår eller osäkert?

För oroliga så kommer uttaget på bild såklart kasseras som litet läromaterial och så får jag leta rätt på ett uttag med skruvar som jag vet hur det fungerar.

• Öppnat utanpåliggande takuttag med synliga elanslutningar och en trasig plastfäste, ligger på mörk yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar att du ska trycka på plastflärpen och skjuta in ledarna under blecket, men i ärlighetens namn så släng det där och köp ett schneider eller annat vettigt märke istället. Det är ju strömförande delar ”i dagen” på det du har.

• Gilla
avdpos
  • Laddar…
Gissar att man trycker in/ner plastflärpen och skjuter in den skalade ledaren (med flärpen intryckt).
Sen släpper man, klart.
(faaaan, tvåa igen :crysmile:)

• Gilla
avdpos
  • Laddar…
Sååååå långsam! :rofl::crysmile:

• Haha
David-O
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Gissar att du ska trycka på plastflärpen och skjuta in ledarna under blecket, men i ärlighetens namn så släng det där och köp ett schneider eller annat vettigt märke istället. Det är ju strömförande delar ”i dagen” på det du har.
David-O David-O skrev:
Gissar att man trycker in/ner plastflärpen och skjuter in den skalade ledaren (med flärpen intryckt).
Sen släpper man, klart.
(faaaan, tvåa igen :crysmile:)
Ni tänkte båda som mig -och jag gillar inte heller sättet kopplingen är gjord. Så det blir absolut annat märke på omköpet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.