El
Granström2: Min nyinköpta elspis hade två klistrade lappar på baksidan som hjälp till inkoppling, en för 3x 400 V + jord och en för bygling till 2x 400 V + jord. Kanske sitter någon liknande lapp på din platta. Mät upp med multimeter så att du är säker på att stickkontakten stämmer med den bild som tidigare gavs i tråden.
Pottsork: Tack för alla svar, och ja jag känner också att jag nu har alla fakta jag behöver. Det största aha-tillfället var nog ändå att en jfb i elcentralen även skyddar ojordade uttag. Jag gick i villfarelsen att så ej var fallet och tänkte inte på det som ett enskilt alternativ (utan att dra jord samtidigt). Om vi går vidare i våra planer och flyttar kylen, så kommer vi definitivt
Gudahov: Bygger bastu och har tre äldre Tylö ljusskenor (Ljusskena 50) (ej LED) 12V 25W som skall monteras på en innervägg med 70mm isolering. Tylös egen transformator är en best på 135x95x105 mm. Dvs den får inte plats inne i 70mm-väggen (med en inspektionslucka ut mot vardagsrummet). Den ger max 210W (https://www.bastuspecialisten.se/transformator-12-v-ty90901015) [bild] Elektrikern som skall
El-Löken66: [citat] . Med detta menar du att jordfelsbrytare löser direkt utan att värmeelement är inkopplade? Om så är fallet känns det som att du ska kunna hitta felet. Samma fenomen i ett annat uttag?
Håbbe01: omöjligt att mäta upp läckströmmar utan rätt mätutrustning och dessutom så ändras förhållanden när elementet blir spänningssatt, ta det till nån granne som har kraftuttag på sin central i stället
Jogöwa: [citat] det löste sig alldeles utmärkt, och håller med om att dimmern är toppen! tack!!
Bo.Siltberg: Svårt att säga. Kanske grannens vattenpump låg och drog hög ström på två faser vilket påverkade spänningen i ditt hus.
mgorgis: [citat] Har inte flyttat in än men jag återkommer när jag gjort det :) Ska överväga alla förslag och åsikter här så får vi se vart jag landar!
SueCia: [citat] Det spelar ingen roll om du ser övertapetserade dosor som standard eller ej, de kan bidra med 10 minuter merjobb och de kan bidra med 4 timmar merjobb. Man tar inte till 4 extra timmar på ett 8 timmarsjobb för säkerhets skull då. Du kräver dock en nivå av övertydlighet som är helt absurd att uppnå, att lista 4st fyllda A4 med alla tänkbara situationer som kan uppstå i alla
El-Löken66: [citat] Och gällande praktiken bakom så är en spis i ett hushåll en mycket snäll last. Ugnen, värmeelement, fläkt, lampa kommer gå lika på fas och nolla, den kan förvisso vara igång i timmar men när den väl mått temperatur krävs inte så mycket för att behålla den. Moderna ugnar tillagar maten med ånga och värmer bort smutsen med pyrolys där värmen får upp till 500 grader
jarlh: [citat] Det blev utanpåliggande varianten, med fyra uttag.
Elisias: Okej. Vi har ju inget badkar eller dusch då det är en tvättstuga, vi har endast en vattenkran samt tvättmaskin och därför förmodar jag att det ej är ett våtrum. Som tur är är det inget vatten alls i denna del av rummet då vattenkranen och tvättmaskinen är placerade i andra sidan av rummet. Vi känner också en elektriker som nog kan göra jobbet åt oss, så vi vet att allt är
Oldfart: Om vi begränsar oss till lösningar som finns i vanliga villor så var det som förekom tidigare framför fristående effekt-/belastnings-vakter. De kan styra en eller flera grupper som kopplas bort under en kortare period för att undvika överlast. Man kan t.ex. välja att tillfälligt koppla ur varmvattenberedare, elpatroner eller ett antal elradiatorer. Nu för tiden är det vanligare med
ilsucram: Har 50-60 spotlights i innertaken, GU 5.3. Gillar dem inte, blir varmt och installationen (från 1995) saknar de ’pottor’ armaturen sitter i i nya installationer som skapar avstånd till isolering etc. Nu har dessutom en av 10-15 trafos tackat för sig. Denna har drivit 4 st spottar, jag avser byta lamporna till GU 5.3 led och montera en led driver. Gamla trafon på bild, är det någon som
Marijairena: [citat] Det är för framtida 3-fas, en för diskmaskin också och nåt annat, totalt är det 4 kablar i kabelrör. När vi spårade i köket för dessa var det typ 10 cm brett och ca 4 cm djupt för att rymma dem. Därför denna tjocka kabelkanal. Hoppas att vi kan spåra senare när jag ska måla om i hallen. Hade den varit smäckrare hade det varit bättre och mer okej.
IngemarB: Jag såg relieferna men var lite djärvare med mejsel och då såg jag clipsen som höll fast. Tack för snabbt svar och som sagt, nu vet jag var man sätter mejselbladet :D
Bo.Siltberg: Vad man får göra och vad som är säkert att göra är två olika saker. Förr blundande man för vattenradiatorer. Men lagen har aldrig haft "fel" (nya lagar är bara "bättre") så man får komplettera ett rum med fler ojordade uttag, dvs följa de gamla reglerna. Men samtidigt ska man följa dagens regler, och det är idag inte säkert att ha vattenradiatorer i isolerade rum eller annat som
Johnwinroth: Nej, ska du göra så måste du ha skydd för skruvskallen
Bo.Siltberg: [citat] Allt... Det är ett behörighetskrävande arbete vilket här innefattar att bedöma om kopplingspunkten är lämplig att utgå ifrån, för det syfte som den nya ledningen har. Jag kan inte räkna upp allt men för att hårddra det ska man nog inte ladda elbilen via detta uttag ifall den är skarvad 5 gånger i takdosor på sin väg till elcentralen och redan är belastad med en ugn.
Gjutjärn: [citat] Tack för svaret! Ja det blev nog två frågor! Har ju vart inställd på att matningen måste komma från samma rum, därav dosan. Men ok så matningen (fas noll) kan alltså komma från annat rum sålänge det framgår i gruppföteckning? Och påtal om dosan, så vågar man väl, inte ens en elektriker borra i reglar bara sådär? Därför kanske den placering helt går bort om man vill
Fillefire: [citat] Ja, jag håller verkligen med. Min första tanke var att låta elfirman göra allt men så skulle de ha 1800kr för det (5 m kabel från ett annat uttag på samma vägg och ett enkelt standarduttag) och det kändes mycket. Särskilt eftersom de redan är där och gör massa andra saker. Eftersom jag gillar att fixa hemma och gjort allt annat så tänkte jag att jag kan göra detta också
osja: Nedersta bilden är tagen underifrån marken där det är plintgrund och visar i mitten där det är isolering att det är öppet mot väggen underifrån. På ena sidan är det en altan. Det svarta ser ut att vara målarfärg. Ytterligare bild på detta kommer här. Diverse skräp har fastnat i spindelväv.
hempularen: Det blir totalt billigare om man kan göra så mycket som möjligt på en gång. Men om du vill ha nya uttag eller flytta dem. Så behöver ju väggar vara öppna. Så sådant får man göra rum för rum, såvida man inte gör all renovering på en gång.
alm82: Brukar vara en liten plast eller metalbit man ska trycka på samtidigt som man skruvar https://www.gelia.se/Vanliga-fragor/Om-el-elprodukter/Ta-isar-en-lamphallare/
tommib: nära slutna (wtf??) ska nog vara några sådana. Där får man för att man skriver på telefonen med autocorrect på och inte är uppmärksam.
johamarc: Tänkte bara säga att det blev kalasbra med sonoff 4ch pro. Monterat innanför skorstenen till kökfläkten. Nu kan jag välja mellan 60,80,100 och 130 volt som grundflöde!