P
Den bryter inte själva jordfelet, vilket är bokstavstolkningen av termen. ;-)
(Notera att jag inte skrev "vid jordfel" i mitt tafatta försök att skämta).
Den bryter ju strömmen i ledare och nolla.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E
P pmd skrev:
Men om strömmen bryts för de spänningsförande ledarna bryts den ju även i jordfelet, vilket är hela poängen.

Men den tar givetvis inte fysiskt bort jordfelet, utan detta oskadligörs men består till nästa spänningssättning.

P
E El-Löken66 skrev:
Men om strömmen bryts för de spänningsförande ledarna bryts den ju även i jordfelet, vilket är hela poängen.

Men den tar givetvis inte fysiskt bort jordfelet, utan detta oskadligörs men består till nästa spänningssättning.
Jag var nog lite för metafysisk (eller kanske patafysisk :). Strömmen i jordledningen bryts, men jordfelsbytaren bryter inte jordfelet, även jag inte riktigt kan komma på vad ett brutet fel skulle kunna vara.
Jag vet vad ett brutet ben är.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E
P pmd skrev:
Jag var nog lite för metafysisk (eller kanske patafysisk :). Strömmen i jordledningen bryts, men jordfelsbytaren bryter inte jordfelet, även jag inte riktigt kan komma på vad ett brutet fel skulle kunna vara.
Jag vet vad ett brutet ben är.
Vi vet att jordfelsbrytare kan bryta bort ett jordfel snabbare och känsligaren vad huvudkudde säkringar kan.

Är allt nu glasklart @pmd, vill inte lämna dig missnöjd i denna fråga?

Staffans2000
Men är det verkligen ett problem i praktiken att sluta en strömkrets. Som i TS fall, även om spisen, hårtorken är påslagna och den nyinköpta Anal intruderstimulatorn "Attila" är på laddning samtidigt? Vid brytning, ja. Men vid slutning?

Staffan

Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Vad pratar du @Staffan2000 just nu om?
Jag oick kolla så jag inte felpostat. Men icke.
Så din fråga förblir obegriplig.

Staffan

P
Det är inte bara vad ett brutet fel skulle kunna vara som förbryllar mig. Jag undrar även vad "huvudkudde säkringar" kan vara.
:thinking:

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
E
P pmd skrev:
Det är inte bara vad ett brutet fel skulle kunna vara som förbryllar mig. Jag undrar även vad "huvudkudde säkringar" kan vara.
:thinking:
Du känner säkert till att säkringarna utgör huvudskyddet mot jordfel och att jordfelsbrytare är ett tilläggsskydd som förbättrar det första? Givetvis påbudet i många fall.

Men har du fler frågor eller ditt bekymmer har löst sig?

P pmd skrev:
Jag har dock lite svårt att bedöma om det är värt kostnaden att byta ut de gamla proppskåpen mot moderna gruppcentraler. Det kanske är en bra kompromiss att installera jordfelsbytare i separata lådor och låta proppskåpen vara kvar?
Är dina diazedcentraler i gott skick och underhållna så finns ingen anledning att byta dem för att något ska bli säkrare. Det kan finnas praktiska skäl dock, t.ex om man vill ha mer än en JFB eller behöver koppla ett antal grupper utanför JFBn etc. Men som sagt, underhåll, när lyfte någon på huven senast och kände på alla skruvar? Inga spruckna eller brända säkringshållare etc?

P pmd skrev:
Hur vanligt var det att folk blev skadade eller dog av strömförande höljen på den gamla onda tiden då jordfelsbrytare inte fanns (eller var speciellt vanliga)?
Både säkringar och JFB träder in vid fel eller olyckor. Det är alltså inga komponenter som gör anläggningen säker, utan de mildrar effekten av ett fel, så de kommer på andra plats. En väl underhållen anläggning och normal användning av denna kommer på första plats.

För att en säkring ska lösa vid ett fel krävs det strömmar på uppemot 100 A, medan en JFB kan bryta bort jordfel på 30 mA, så den gör ju ett klart bättre jobb vid jordfel.

P pmd skrev:
En fallskärm skärmar inte av ett fall. En nödbrytare avbryter inte nöden. En parkeringsbroms avbryter inte eller bromsar en parkering. Den används vid parkering. En JFB avbryter inte ett jordfel, den är däremot bra att ha och initierar godartade kretsförändringar vid jordfel.:rofl:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.