Hej, har precis slagit från en säkring för en grupp i köket. Multimetern gick ner från 230 V, men stannade på 30 V. Är det normalt?

jag har kontrollerat två uttag.

• Multimeter som visar 29V ansluten till vägguttag, indikerar spänningsfall efter säkring slagit ifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter som visar 29V på skärmen, vilket indikerar restspänning efter att ha slagit från en säkring.
    Skapa konto
Mikael_L
Det är rätt vanligt.
En multimeter har så hög ingångsimpedans att induktivt eller kapacitivt kopplad spänning kan detekteras.
En multimeter är egentligen inget lämpligt mätinstrument för elinstallationerna pga detta, då det skapar osäkerhet i onödan om vad man egentligen mäter

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Ok. Tack för svar.

Nu slog jag av huvudströmbrytaren och då gick den ner till 0. Spelar det någon roll?

• Multimeter med noll visning ansluten till vägguttag, med tape och papperspåse på arbetsyta.
    Skapa konto
tommib
Ja, det är väntat. När du stänger av huvudbrytaren så försvinner all spänning, även inducerad. Därför mäter du noll.

En spänningsprovare är ett bättre instrument för att mäta just spänning i installationer hemma.

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Mikael_L
Själv använder jag mest min fluke T150 "ute i fält"
https://www.fluke.com/sv-se/produkt...rundlaggande-testare/fluke-t90-t110-t130-t150
Och den har 200kohm i ingångsimpedans, och en multimeter brukar nog ha minst 10Mohm, vilket betyder att med en T150 så blir problemet med att mäta spökspänningar ca 50-200 ggr mindre.

T150 skulle däremot vara rätt kass för att mäta känsliga signalnivåer på kretskort.
Det finns inget som är bäst till allt.
Men visst går det att använda multimeter i elinstallationer, det kräver väl mest lite mer koll på vad man gör, och eftertanke.

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Ok, tack för svar. Har i ärlighetens namn inte jättekoll på induktiv och kapacitiv spänning. Får läsa på lite. Kanske hade varit bra med en riktigt spänningsprovare. Ska kolla på det. Fluken såg ju bra ut.

E
G Gusten_Gnuk skrev:
Ok, tack för svar. Har i ärlighetens namn inte jättekoll på induktiv och kapacitiv spänning. Får läsa på lite. Kanske hade varit bra med en riktigt spänningsprovare. Ska kolla på det. Fluken såg ju bra ut.
Du ska ha en spänningsprovare om du ska Utföra dylika jobb. Punkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.