Renoverare
· Hammarbyhöjden
· 148 inlägg
Hej, har precis slagit från en säkring för en grupp i köket. Multimetern gick ner från 230 V, men stannade på 30 V. Är det normalt?
jag har kontrollerat två uttag.
jag har kontrollerat två uttag.
Produkter som diskuteras: "Multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det är rätt vanligt.
En multimeter har så hög ingångsimpedans att induktivt eller kapacitivt kopplad spänning kan detekteras.
En multimeter är egentligen inget lämpligt mätinstrument för elinstallationerna pga detta, då det skapar osäkerhet i onödan om vad man egentligen mäter
En multimeter har så hög ingångsimpedans att induktivt eller kapacitivt kopplad spänning kan detekteras.
En multimeter är egentligen inget lämpligt mätinstrument för elinstallationerna pga detta, då det skapar osäkerhet i onödan om vad man egentligen mäter
Renoverare
· Hammarbyhöjden
· 148 inlägg
Ja, det är väntat. När du stänger av huvudbrytaren så försvinner all spänning, även inducerad. Därför mäter du noll.
En spänningsprovare är ett bättre instrument för att mäta just spänning i installationer hemma.
En spänningsprovare är ett bättre instrument för att mäta just spänning i installationer hemma.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Själv använder jag mest min fluke T150 "ute i fält"
https://www.fluke.com/sv-se/produkt...rundlaggande-testare/fluke-t90-t110-t130-t150
Och den har 200kohm i ingångsimpedans, och en multimeter brukar nog ha minst 10Mohm, vilket betyder att med en T150 så blir problemet med att mäta spökspänningar ca 50-200 ggr mindre.
T150 skulle däremot vara rätt kass för att mäta känsliga signalnivåer på kretskort.
Det finns inget som är bäst till allt.
Men visst går det att använda multimeter i elinstallationer, det kräver väl mest lite mer koll på vad man gör, och eftertanke.
https://www.fluke.com/sv-se/produkt...rundlaggande-testare/fluke-t90-t110-t130-t150
Och den har 200kohm i ingångsimpedans, och en multimeter brukar nog ha minst 10Mohm, vilket betyder att med en T150 så blir problemet med att mäta spökspänningar ca 50-200 ggr mindre.
T150 skulle däremot vara rätt kass för att mäta känsliga signalnivåer på kretskort.
Det finns inget som är bäst till allt.
Men visst går det att använda multimeter i elinstallationer, det kräver väl mest lite mer koll på vad man gör, och eftertanke.
Renoverare
· Hammarbyhöjden
· 148 inlägg
Ok, tack för svar. Har i ärlighetens namn inte jättekoll på induktiv och kapacitiv spänning. Får läsa på lite. Kanske hade varit bra med en riktigt spänningsprovare. Ska kolla på det. Fluken såg ju bra ut.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden