6 688 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Knäppande proppskåp
Varför knäpper det ibland i vårt proppskåp?
Är det normalt?
Är det normalt?
Det är inte elmätaren? Vår knäpper också, men jag har aldrig fattar när/hur ofta/varför...
Nej elmätaren sitter långt bort från proppskåpet
Ok... en säkring som håller på att ge sig?
Kan det vara så? Har aldrig varit med om att det knäpper för att en säkring är på väg att gå. Ingen har gått ännu idag.
Det ska inte knäppa från en elcentral och det knäpper inte när en säkring är på väg att lösa ut. Hur ofta låter det, hur låter det? Kommer det verkligen från elcentralen? Lägg upp ett foto på din central så vi ser vad du har.
Utan att veta mer så skulle det kunna vara glapp någonstans alternativt en sliten passdel eller propphuv. Det kan då ge ”symtom” hela tiden eller när du belastar t.ex. en grupp hårt. Om det låter som att det knäpper vet jag inte, sprakar mer isåfall.
Utan att veta mer så skulle det kunna vara glapp någonstans alternativt en sliten passdel eller propphuv. Det kan då ge ”symtom” hela tiden eller när du belastar t.ex. en grupp hårt. Om det låter som att det knäpper vet jag inte, sprakar mer isåfall.
Har ni någon kontaktorstyrning eller detta är något som inte hörts tidigare?J Johan456 skrev:Det ska inte knäppa från en elcentral och det knäpper inte när en säkring är på väg att lösa ut. Hur ofta låter det, hur låter det? Kommer det verkligen från elcentralen? Lägg upp ett foto på din central så vi ser vad du har.
Utan att veta mer så skulle det kunna vara glapp någonstans alternativt en sliten passdel eller propphuv. Det kan då ge ”symtom” hela tiden eller när du belastar t.ex. en grupp hårt. Om det låter som att det knäpper vet jag inte, sprakar mer isåfall.
Idag råkade vi ut för något. Jag trodde en huvudsäkring var på väg, för kylens lampa lyste svagt.
Jag byter huvudsäkring och ser att delen mot bottenplattan är "ärgad" eller snarast svetsad.
Ingen förbättring med ny huvudsäkring. Jag försöker felsöka och när jag stänger av brytarna till vv-beredaren så slocknar kylen!!
Anar oråd och ringer en jourelektriker från Svanströms.
När han kommer ut (och Vattenfall då det sannolikt var fel med huvudsäkringarna) så visar det sig att en av anslutningskablarna till huvudsäkringen har bränts av.
Sannolikt har det varit dålig kontakt i säkringen, som har byggts upp under tid och nu var det tydligen dags...
Änden på anslutningskabeln hade smält ihop!
Att kylen lyste svagt berodde på att vv-beredarens 3-fas ger bakspänning, och därför slocknade kylen då den inte längre fick 40V som han mätte upp.
Otäckt! Men nu är det fixat.
Poängen är att om det knäpper så kan det vara spänningar på grund av värme tex. Kanske läge att be en elektriker kolla?
Jag byter huvudsäkring och ser att delen mot bottenplattan är "ärgad" eller snarast svetsad.
Ingen förbättring med ny huvudsäkring. Jag försöker felsöka och när jag stänger av brytarna till vv-beredaren så slocknar kylen!!
Anar oråd och ringer en jourelektriker från Svanströms.
När han kommer ut (och Vattenfall då det sannolikt var fel med huvudsäkringarna) så visar det sig att en av anslutningskablarna till huvudsäkringen har bränts av.
Sannolikt har det varit dålig kontakt i säkringen, som har byggts upp under tid och nu var det tydligen dags...
Änden på anslutningskabeln hade smält ihop!
Att kylen lyste svagt berodde på att vv-beredarens 3-fas ger bakspänning, och därför slocknade kylen då den inte längre fick 40V som han mätte upp.
Otäckt! Men nu är det fixat.
Poängen är att om det knäpper så kan det vara spänningar på grund av värme tex. Kanske läge att be en elektriker kolla?
Ok låter inte bra.E Etutaetuta skrev:Idag råkade vi ut för något. Jag trodde en huvudsäkring var på väg, för kylens lampa lyste svagt.
Jag byter huvudsäkring och ser att delen mot bottenplattan är "ärgad" eller snarast svetsad.
Ingen förbättring med ny huvudsäkring. Jag försöker felsöka och när jag stänger av brytarna till vv-beredaren så slocknar kylen!!
Anar oråd och ringer en jourelektriker från Svanströms.
När han kommer ut (och Vattenfall då det sannolikt var fel med huvudsäkringarna) så visar det sig att en av anslutningskablarna till huvudsäkringen har bränts av.
Sannolikt har det varit dålig kontakt i säkringen, som har byggts upp under tid och nu var det tydligen dags...
Änden på anslutningskabeln hade smält ihop!
Att kylen lyste svagt berodde på att vv-beredarens 3-fas ger bakspänning, och därför slocknade kylen då den inte längre fick 40V som han mätte upp.
Otäckt! Men nu är det fixat.
Poängen är att om det knäpper så kan det vara spänningar på grund av värme tex. Kanske läge att be en elektriker kolla?
Skall kolla varje propp och se om jag kan finna något fel.
Tack alla för er input!
Klicka här för att svara