Hej, Jag hoppade av mitt sista år på El & Energiprogrammet och ska snart läsa upp dom sista kurserna. Kommer börja om några veckor, pratade lite med min gamla mentor och han gav mig några uppgifter för att repetera lite.

Då jag inte har någon annan att diskutera med och jag inte vill störa honom en helg så tänkte jag prova här då det finns mycket kunnigt folk här.

Uppgift 1:

Bert vill ha sin 230 luftvärmepump, kyl och frys skyddad med separata personskyddsautomater, sitter diazedcentral i villan med TN-C. Finns ingen jordfelsbrytare installerad. Rita upp inkopplingschema.
Tyvärr inte kunnat få tillgång till EasyEL än, prövade deras demoversion men det hade inte den typ av ritning jag ville åt så det blev paint :/, kommer att få tillgång till det nästa vecka. Hoppas det går att förstå ändå.

Elektrisk kretsschema ritad i Paint med diazedcentral, nollplint och personskyddsautomater (PSA).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det känns som detta är rätt, Går en nolla från diazedcentralen till en nollplint, som delar ut varsin nolla till varje PSA. Faserna matas ut från efter huvudbrytaren.

Eller har jag tänkt helt fel?
 
A Alex13 skrev:
Hej, Jag hoppade av mitt sista år på El & Energiprogrammet och ska snart läsa upp dom sista kurserna. Kommer börja om några veckor, pratade lite med min gamla mentor och han gav mig några uppgifter för att repetera lite.

Då jag inte har någon annan att diskutera med och jag inte vill störa honom en helg så tänkte jag prova här då det finns mycket kunnigt folk här.



Tyvärr inte kunnat få tillgång till EasyEL än, prövade deras demoversion men det hade inte den typ av ritning jag ville åt så det blev paint :/, kommer att få tillgång till det nästa vecka. Hoppas det går att förstå ändå.

[bild]


Det känns som detta är rätt, Går en nolla från diazedcentralen till en nollplint, som delar ut varsin nolla till varje PSA. Faserna matas ut från efter huvudbrytaren.

Eller har jag tänkt helt fel?
Ja, frågan är bara varför du valt att lägga till ännu en noll-plint?
 
E
A Alex13 skrev:
Hej, Jag hoppade av mitt sista år på El & Energiprogrammet och ska snart läsa upp dom sista kurserna. Kommer börja om några veckor, pratade lite med min gamla mentor och han gav mig några uppgifter för att repetera lite.

Då jag inte har någon annan att diskutera med och jag inte vill störa honom en helg så tänkte jag prova här då det finns mycket kunnigt folk här.



Tyvärr inte kunnat få tillgång till EasyEL än, prövade deras demoversion men det hade inte den typ av ritning jag ville åt så det blev paint :/, kommer att få tillgång till det nästa vecka. Hoppas det går att förstå ändå.

[bild]


Det känns som detta är rätt, Går en nolla från diazedcentralen till en nollplint, som delar ut varsin nolla till varje PSA. Faserna matas ut från efter huvudbrytaren.

Eller har jag tänkt helt fel?
Vad jag kan se är principen rätt.
Pen ska vara grön/gul. Och inte blå, däremot tillägsmärkt så.

Bygeln kan du ha där men ska du inte vidare med TN-C kan du skippa det.


Du har lite olika val på Hagers hemsida som Hacer Vad samt centralbygge.
 
Och ink PEN ska egentligen gå in på övre plinten, den du målat gul ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
S Smurfen1337 skrev:
Ja, frågan är bara varför du valt att lägga till ännu en noll-plint?
Tänkte lite "realistisk" att nollskenan är väl full och man brukar väl sätta PSA i separata kapslingar om det är gamla diazedcentraler? tror jag :D Har för mig att hager skickar med noll & jordplintar i deras mini kapslingar


E El-Löken66 skrev:
Vad jag kan se är principen rätt.
Pen ska vara grön/gul. Och inte blå, däremot tillägsmärkt så.

Bygeln kan du ha där men ska du inte vidare med TN-C kan du skippa det.


Du har lite olika val på Hagers hemsida som Hacer Vad samt centralbygge.
Såklart ska den vara gulgrön, tänkte fel där, tack :)
Ska ladda ner Hager cad, ser intressant ut :)

S Smurfen1337 skrev:
Och ink PEN ska egentligen gå in på övre plinten, den du målat gul ;)
:oops: Wops, får fixa till det i nästa ritning :crysmile:
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
E
A Alex13 skrev:
Tänkte lite "realistisk" att nollskenan är väl full och man brukar väl sätta PSA i separata kapslingar om det är gamla diazedcentraler? tror jag :D Har för mig att hager skickar med noll & jordplintar i deras mini kapslingar




Såklart ska den vara gulgrön, tänkte fel där, tack :)
Ska ladda ner Hager cad, ser intressant ut :)



:oops: Wops, får fixa till det i nästa ritning :crysmile:
Har du ont om plats finns även 1-moduls PSA. Ser nu att uppgiften anger att centralen ska vara TN-C då ska det bara vara en skena och ingen bygel men det förändrar inget i sak.
 
E El-Löken66 skrev:
Har du ont om plats finns även 1-moduls PSA. Ser nu att uppgiften anger att centralen ska vara TN-C då ska det bara vara en skena och ingen bygel men det förändrar inget i sak.
Om det är två skenor brukar det inte vara en bygel emellan vid TN-C? Visst då är det egentligen "en",

Nästa uppgift är nästan samma sak men nu är centralen med jordfelsbrytaren och PSA ska installeras. Ska rita upp det med
 
O
E El-Löken66 skrev:
Bygeln kan du ha där men ska du inte vidare med TN-C kan du skippa det.
Nej. Nu blev det tokigt. Om ingående matning är TN-C och du skall dela upp till TN-S så MÅSTE det finnas en bygel, eller annan anslutning via t.ex. JFB/PSA, till nollskenan. Annars har du vad som kallas "nollsläpp" eller "flytande nolla" och nollan i anlägningen hänger helt i luften. Skall man gå vidare till en undercentral och bibehålla TN-C behövs det givetvis ingen bygel för den delen utan det går utmärkt att gå vidare med en gul/grön ledare med blå tilläggsmarkering och minsta dimension 10 kvmm direkt från jordskenan, där jag förutsätter att inkommande PEN sitter. Men eftersom hela syftet med en elcentral är att fördela gruppledningar, och där behövs nollan, så behövs alltid en koppling mellan PEN och N i själva centralerna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, det blev snurrigt här med detta prat om bygel. Det finns en oanvänd N-skena i toppen på bilden i inlägg #1 som kanske orsakar förvirring här?

Det finns inga tumregler för relationen mellan inkommande system och "bygel", eller antal skenor och bygel etc. Tänk inte så. Man kan ha flera PE(N)-skenor i en central (alla med samma funktion) och 0 eller flera N-skenor (med olika funktioner). PE(N) och N ska någonstans tidigare vara sammankopplade på något sätt, det kan vara i denna central eller tidigare i anläggningen, t.o.m utanför anläggningen. Om man grenar av en PEN-skena till en ny skena i en centralkapsling så får man helt enkelt bestämma sig för om denna nya skena ska vara PEN eller N.
 
E
Mycket text och mycket fel, ser jag.

I en TN-C central finns det som regel två möjligheter. Antingen den äldre versionen med endast en PEN-skena. Då finns det ingen bygel.

Så kan TS rita det.

Det finns även en annan möjlighet och det är att det är en central som genom en bygel, en så kallad nollskruvs läge kan kopplas både TN-C och TN-S.

Då centralen oavsett vilket matas TN-C så behöver i såna fall bygeln vara där, ja. Och det är en väldigt vanlig centraltyp, så visst är det okej att i studiesyfte rita det så också.

Fundera på saken studenten.

Förstår du bättre nu @Steamboy?
 
E
A Alex13 skrev:
Om det är två skenor brukar det inte vara en bygel emellan vid TN-C? Visst då är det egentligen "en",

Nästa uppgift är nästan samma sak men nu är centralen med jordfelsbrytaren och PSA ska installeras. Ska rita upp det med
Helt rätt, om det är två skenor så har du bygeln där. Och om det är en skena tas både nolla och jord ut från densamma.

Du har nu ritat en tilläggsskena, detta är inte fel i min mening då du tagit hänsyn till ont om plats.

Och skulle du behöva göra om en TN-C-central till TN-S någon gång så finns det en möjlighet som inte kräver centralbyte, du kan då installera en separat nollskena som är isolerad från PEN-skena och flytta dit alla nollor.
 
Uppskattar alla svar väldigt mycket, väldigt kul att läsa :)

En PEN ledare skall ju vara 10mm2, men om man går vidare till en annan plint som ritat, måste den då också vara 10mm2 eller får man gå ner till mindre kabelarea?
 
E
A Alex13 skrev:
Uppskattar alla svar väldigt mycket, väldigt kul att läsa :)

En PEN ledare skall ju vara 10mm2, men om man går vidare till en annan plint som ritat, måste den då också vara 10mm2 eller funkar det med en annan då det nu egentligen är en N ledare
Drar du en ny kabel som ska vara TN-C ska Pen vara minst 10 mm2 koppar eller 16 mm2 aluminium, det stämmer ja.

Men det finns även i äldre anläggningar kablar med långt mindre area som ändå kan agera PEN enligt den tidens krav, detta får bedömas från fall till fall.

Är. Det inte längre PEN , som du skriver en uttagen nolla, jord eller fas inom centralen finns inte detta krav men normalt är att använda minst 6mm2 för en 25A central.

Därför menar jag att det är bra att du ritar PEN som gröngul med blå tilläggsmarkering nu så är det glasklart för dig vad som är vad.
 
En PEN-ledare ska minst ha arean 10 mm² av mekaniska skäl.

Vilken area du ska ha på ledaren till "en annan plint" beror på vad det är för en plint. Är det en ny PEN-plint så ska arean vara lika stor. Är det en PE-plint eller N-plint eller en neutralledare direkt till en PSA så kan arean vara mindre om dimensioneringsreglerna tillåter det.
 
E El-Löken66 skrev:
Drar du en ny kabel som ska vara TN-C ska Pen vara minst 10 mm2 koppar eller 16 mm2 aluminium, det stämmer ja.

Men det finns även i äldre anläggningar kablar med långt mindre area som ändå kan agera PEN enligt den tidens krav, detta får bedömas från fall till fall.

Är. Det inte längre PEN , som du skriver en uttagen nolla, jord eller fas inom centralen finns inte detta krav men normalt är att använda minst 6mm2 för en 25A central.
Okej då är jag med, tack :) Sålänge det inte är en ny PEN ledare du drar så får du går ner i area. Dum fråga kanske men varför måste det vara större area på en aluminium?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det blev snurrigt här med detta prat om bygel. Det finns en oanvänd N-skena i toppen på bilden i inlägg #1 som kanske orsakar förvirring här?
Det ska egentligen ligga kablar på den plinten, jag som var "lat" och inte ritade in laster utan endast det nya som skulle kopplas in i centralen. Blir lite bökigt med paint, ska rita mer ordentligt när jag får tag i bättre program
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.