Bor i ett hus byggt 1990. Försökte byta ut en lamparmatur i taket i badrummet. Jag släcker lampan med knappen på väggen, skruvar bort lamparmaturen och har tre trådar hängande från taget (se bild nedan).

Elektriska trådar hänger från taket: blå, gul och grön/gul i ett hus från 1990.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan när jag försöker sätta upp den nya lamparmaturen så går hux flux strömmen i hela huset. Jag gissar att knuffat till någon tråd och fått två av dem att vidröra varandra, och det fått huvudströmbrytaren att slå om (strömmen kom tillbaka efter att jag slog på den igen).

1. Hur kan det varit ström i tråden i taket? Jag slog ju av strömmen med knappen på väggen.
2. I badrummet så finns det två olika lampor som styrs med två knappar på väggen som sitter bredvid varandra (se bild nedan). Lampan jag inte bytte var påslagen så att jag skulle kunna se vad jag gjorde. Kan det varit orsaken till att det varit ström i tråden?

Väggmonterad ljusströmbrytare med två knappar på en vit texturerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Hur kan jag på ett säkert sätt sätta upp den nya lamparmaturen? Om jag slår av huvudströmbrytaren så borde det 100% säkert inte vara någon ström i trådarna, va? Eller är jag ute på tunn is (har ingen större erfarenhet av sånt här).
 
Du kortslöt skyddsjord och nolla så att jordfelsbrytaren löste ut.
 
  • Gilla
Jockas021 och 8 till
  • Laddar…
Hur fungerar det? Det ska väl inte gå ngn ström i en friliggande neutralledare?
 

Bästa svaret

Jag skulle rekommendera att bryta strömmen innan du byter lampor på det viset. Du måste inte bryta huvudbrytaren. Men om du bryter säkringen till den gruppen är det säkrare än att bara lita på strömbrytaren på väggen. Men problemet att jordfelsbrytaren löser ut om du lägger ihop nolla med jord kommer att kvarstå. Det är alltså inte i det fallet någon risk att du får ström i dig. Men du kan göra huset strömlöst som du märkte. Du får vara noga helt enkelt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Hur fungerar det? Det ska väl inte gå ngn ström i en friliggande neutralledare?
Den blir inte friliggande längre när man lägger ihop den med jord. Eftersom det finns belastning på andra ställen leder det till en potentialskillnad mellan nolla och jord tillräckligt stor för att det skall gå mer än 30 ma. Och då löser jordfelsbrytaren.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det stämmer som useless sa, det var jordfelsbrytaren, och inte "huvudströmbrytaren" som jag skrev, som slog ifrån. Tack för förklaringen!

Och ska tänka på att bryta säkringen nästa gång (better safe than sorry), så tack för det tipset Avemo!

Bara för att dubbelkolla min förståelse: strömknappen på väggen bryter bara ledningen för fasen? Den bryter inte ledningen för nollan? Hade den även brutit ledningen för nollan så hade det inte gjort något om sladdarna i taket kommit i kontakt med jord-sladden, för då hade aldrig en sluten krets uppstått?
 
E
P Peppe L-G skrev:
Det stämmer som useless sa, det var jordfelsbrytaren, och inte "huvudströmbrytaren" som jag skrev, som slog ifrån. Tack för förklaringen!

Och ska tänka på att bryta säkringen nästa gång (better safe than sorry), så tack för det tipset Avemo!

Bara för att dubbelkolla min förståelse: strömknappen på väggen bryter bara ledningen för fasen? Den bryter inte ledningen för nollan? Hade den även brutit ledningen för nollan så hade det inte gjort något om sladdarna i taket kommit i kontakt med jord-sladden, för då hade aldrig en sluten krets uppstått?
Det stämmer inte hur du förstått saken. Så länge du har en spänningssatt anläggning, jordfelsbrytare till slagen och någon last igång är det stor risk att jordfelsbrytare löser då nolla/neutralledare hamnar i kontakt med PE/jord.

I en vanlig svensk anläggning då. Är det så att dvärgarna i centralen bryter både fas och nolla så slipper du detta problem ifall du bryter där, men vanligare i andra länder som sagt.
 
P Peppe L-G skrev:
Bara för att dubbelkolla min förståelse: strömknappen på väggen bryter bara ledningen för fasen? Den bryter inte ledningen för nollan? Hade den även brutit ledningen för nollan så hade det inte gjort något om sladdarna i taket kommit i kontakt med jord-sladden, för då hade aldrig en sluten krets uppstått?
Precis så, du har förstått det helt rätt. Det hjälper dock inte att bryta säkringen.
 
  • Gilla
Macce och 3 till
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Precis så, du har förstått det helt rätt. Det hjälper dock inte att bryta säkringen.
Det hade som sagt hjälpt absolut noll och inget om strömbrytaren brutit både tändtråd och nolla då TS jobbat med ledarna i takdosan. Ute i armaturen - okej.

För att förtydliga. Och detta är helt normalt, så är det i allas anläggningar utom där dvärgarna i centralen bryter allpoligt, så har vissa danskar här nere det installerat men till liten nytta och rejäl merkostnad.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
O
E El-Löken66 skrev:
Det hade som sagt hjälpt absolut noll och inget om strömbrytaren brutit både tändtråd och nolla då TS jobbat med ledarna i takdosan. Ute i armaturen - okej.

För att förtydliga. Och detta är helt normalt, så är det i allas anläggningar utom där dvärgarna i centralen bryter allpoligt, så har vissa danskar här nere det installerat men till liten nytta och rejäl merkostnad.
Det @Peppe L-G och @Bo.Siltberg skriver är helt korrekt. Om strömbrytaren är allpolig och bryter både fas- och neutralledare ut till takdosan så får det exakt samma effekt som den allpoliga dvärgbrytare i centralen som bryter både fas- och neutralledare till hela gruppledningen.
 
E
O Steamboy skrev:
Det @Peppe L-G och @Bo.Siltberg skriver är helt korrekt. Om strömbrytaren är allpolig och bryter både fas- och neutralledare ut till takdosan så får det exakt samma effekt som den allpoliga dvärgbrytare i centralen som bryter både fas- och neutralledare till hela gruppledningen.
Nej.
Skillnaden är att i det första fallet har du nolla i takdosan och i det andra inte.

Sen så är det inget som finns någon mening med, att bryta fas och nolla till lampan i en strömbrytare, då får du gärna motivera varför detta ska göras eller sluta ge ut dessa råd.
 
Det är ju ingen takdosa utan bara ett utlopp för lampanslutningen. Om nollan också varit bruten hade inte fenomenet uppstått.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Det är ju ingen takdosa utan bara ett utlopp för lampanslutningen. Om nollan också varit bruten hade inte fenomenet uppstått.
Vad menas nu, skulle där inte finnas en dosa eller?
 
Ser du en dosa på någon av bilderna?
 
  • Haha
Oldfart
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Ser du en dosa på någon av bilderna?
Vad har det med något att göra. Hur skulle det annars vara kopplat, från strömbrytare direkt till lamputlopp tycker du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.