Byggahus.se

El-fråga

1. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 194 inlägg

MathiasS

Medlem
    Det är inte fel. Men, du kommer inte få hjälp att återställa detta som det var eftersom DET är fel, sannolikt. Du riskerar ju att tutta eld på hela huset om du gör så. Ska du fortsätta köra på en fas måste du säkerställa att alla kablar och kontakter är dimensionerade för den högre belastningen det innebär. Vad är det för modell på spisen? Då kan man läsa sig till vilken effekt som används vid enfas-inkoppling.

Har du tre faser i proppskåpet, tre faser framdragna till uttaget så där det enda rimliga att koppla spisen på alla tre faser.

2. Sharan
    Medlem · 14 inlägg

Sharan

Medlem
    Spisen har fungerat ett par år med enfaskoppling och tur att det inte hänt något! Jag fick mycket råd här från duktiga adminer och medlemmar och tillslut fick jag byta ut trasiga proppar och gjorde mätningar så fick jag alla 3 faser (400V) i vägguttaget.
    Sedan bytte jag stickproppen och vägguttaget. Och sist ändrade spisen från enfas koppling till 3-faskoppling enligt kopplingsscheman.
    Det fungerar nu och verkar vara helt okej!

3. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 12 836 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Sådärja, bra jobbat!

Egentligen borde du väl snygga till kabeln i spisänden lite mer och skala fram frisk isolering men det ser ändå hyfsat ok ut. Hoppas du klippte bort den skadade kopparen och den brända isoleringen i stickproppsänden och gjorde om också.

• Laddar…
  4. Sharan
    Medlem · 14 inlägg

Sharan

Medlem
    Jag la mycket tid och läste alla tips och råd så gjorde exakt som du och andra duktiga medlemmar sa! Tack för att ni finns.

• Laddar…
  5. E
    Medlem · 4 289 inlägg
    Kan bara hålla med. @tommib bör nomineras till en guldstjärna.
    På dagarna räddar hen liv på sjukhuset och på nätterna på. Byggahus.se! (y)

• Laddar…
  6. B
    Medlem · 16 inlägg

BJER

Medlem

7. B
    Medlem · 16 inlägg

BJER

Medlem
    Kolla brun fas för att få dess kardeler bli så spretiga måste det till våld hur lätt får man då inte med in isoleringen i anslutningen

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.