Byggahus.se

Faser elinstallation

1. M
    Medlem · 4 inlägg

mimaanfr

Medlem
    Hej

Jag undrar om någon kan förklara för mig vad som gör att vissa spishällar har två faser och andra tre faser(?). Hänger detta ihop med det watt-tal som spishällen drar?

Jag har en spishäll på 6 600 W (220-240V , 50/60 Hz) och skall byta till en spishäll på 8 300 W (220-240 V, 50-60 Hz). Innebär detta att ytterligare en fas måste dras fram / kopplas in i uttaget?

Tack på förhand.

Michael

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 946 inlägg

hempularen

Moderator
    De allra flesta hällar använder bara två faser. Många ”trefashällar” använder inte den 3e fasen, den tråden sitter bara parkerad på en anslutning där man lätt ser att inget från hällen ör inkopplat.

Dina faser är troligen säkrade 16A. Rent teoretiskt kan du inte belasta två faser med så mycket, med 16A säkringar. I praktiken kommer troligen att fungera ändå. Säkringarna tål lite överlast en stund. Din häll kommer inte att använda max. effekt mer än max. Typ 5 minuter. Skulle den verkligen förbruka 8kW under lång tid så smälter ditt kök.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 4 inlägg

mimaanfr

Medlem
    Tack för bra beskrivning. Det stämmer att jag har säkrad 16A. Då tror jag att det skall fungera. Måste nu hitta en installatör som kopplar in kontakten i spishällen.

Mvh
    Michael

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 253 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Så ja, det är effekten som styr. Då man inte brukar använda kraftigare matning än 3 x 16 A till spisar och hällar så innebär det max 3600 W per fas. Dina 8300 W ligger alltså över gränsen för två faser tillsammans, därför behövs den tredje. Men tillverkaren hade lika gärna kunnat kräva att hällen matas med 2 x 20 A, men då hade vi i Sverige morrat ännu högre för ingen normal bostad har sådan matning till spisen.

Så egentligen krävs en tredje fas i ditt fall. Men spisar har ju en "variabel" effekt, man använder sällan samtliga kokzoner och ugnar på max effekt samtidigt. Så det anses ok att underdimensionera matningen lite.

• Laddar…
  5. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 428 inlägg

useless

Lök.
    Det hänger förmodligen ihop med att tillverkarna använder samma komponenter i fristående hällar och kompletta spisar. Hällen använder två faser och ugnen den tredje oavsett om dom sitter i en och samma spis eller i två separata enheter.

• Laddar…
  6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 253 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jag tror det även beror på att hällen (inkl den på en spis) inte behöver mer effekt än vad två faser 2 x 16 A ger. För spisar tillkommer ugnen som behöver en egen fas.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.