E
A Alex13 skrev:
Okej då är jag med, tack :) Sålänge det inte är en ny PEN ledare du drar så får du går ner i area. Dum fråga kanske men varför måste det vara större area på en aluminium?



Det ska egentligen ligga kablar på den plinten, jag som var "lat" och inte ritade in laster utan endast det nya som skulle kopplas in i centralen. Blir lite bökigt med paint, ska rita mer ordentligt när jag får tag i bättre program
Detta kommer du komma in på snart i kursen. Kolla här så länge så kan du sätta in det i dina formler. https://axotron.se/index.php?page=24&ved=2ahUKEwiOsavuovPvAhWOmIsKHQlvCQgQFjABegQIFRAC&usg=AOvVaw2Ijpcs5I_PBQ53JLd_HDC3

Tills vidare kan du grovt tänka att aluminium behöver vara dubbla arean för att uppnå samma resultat.
 
A Alex13 skrev:
Sålänge det inte är en ny PEN ledare du drar så får du går ner i area.
Nej, alla nya PEN-ledare ska ha minsta area 10 mm².

Du får dock återanvända en befintlig PEN-ledare med mindre area, och du får i underhållssyfte byta en sådan till en ny med samma mindre area. Men man bör beakta att detta är underhållsregler och att nya regler är bättre - det finns ju en anledning till att man skärpt kravet på PEN pga de allvarliga effekterna som ett PEN-brott har. Man ska därför undvika onödiga skarvpunkter i en elcentral etc.
 
Fråga din mentor om han inte kan fixa en elev-licens på Easy El till dig
Det är ett enkelt men bra program för elritning
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, alla nya PEN-ledare ska ha minsta area 10 mm².

Du får dock återanvända en befintlig PEN-ledare med mindre area, och du får i underhållssyfte byta en sådan till en ny med samma mindre area. Men man bör beakta att detta är underhållsregler och att nya regler är bättre - det finns ju en anledning till att man skärpt kravet på PEN pga de allvarliga effekterna som ett PEN-brott har. Man ska därför undvika onödiga skarvpunkter i en elcentral etc.
Ah okej, då förstår jag :)

U Uffe A skrev:
Fråga din mentor om han inte kan fixa en elev-licens på Easy El till dig
Det är ett enkelt men bra program för elritning
Det är påväg, skulle fixas nästa vecka :) Bara jag som är lite sugen att göra lite smått på helgen :crysmile:
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.