Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja jag säger ju att Sverige förbjuder omkopplingsbara stickproppar för dubbelisolerade apparater. Vart vill du komma? Var ser du att risken ligger?
Risken är väl minimal om man använder rätt prylar till rätt sak. Men det jag försökte säga är att den typen av stickpropp borde vara lika förbjuden i hela EU. Sen finns det som vanligt länder som tycker det är olika viktigt att alla regler efterlevs.

E
useless useless skrev:
Risken är väl minimal om man använder rätt prylar till rätt sak. Men det jag försökte säga är att den typen av stickpropp borde vara lika förbjuden i hela EU. Sen finns det som vanligt länder som tycker det är olika viktigt att alla regler efterlevs.
Du har inte fel @useless.

Man kan konstatera att det inte råder enighet. Den internationella standarden tillåter omkopplingsbara stickproppar för klass II men inte Sverige, våra grannländer och några till som har begärt undantag eller överrider. Kanske bör tillägga att Sverige dock tillåter den gamla klass 0-stickproppen. Så jag ser inte varför en omkopplingsbar stickpropp behöver vara förbjuden. Skillnaden mellan att byta stickpropp eller hela sladdstället är ganska marginell, och det går att välja fel stickpropp i båda fallen. Behöver man få upp IP-klassen så behöver man välja en gjuten stickpropp med det är en annan sak.

Jag tycker inte att CE-märkningen ser rätt ut. Är det en kinamaskin? I så fall ska man nog ta övriga märkningar med en rejäl skopa salt också.

panodil panodil skrev:
Jag tycker inte att CE-märkningen ser rätt ut. Är det en kinamaskin? I så fall ska man nog ta övriga märkningar med en rejäl skopa salt också.
Ja det är kina

Där är många produkter som har en felaktig CE-symbol, handlar om okunskap, jag har till och med sett ett företag som hjälper dig CE-märka din produkt ha fel symbol.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.