Tjena! Ska byta ut en gammal central till normcentral och tänker lägga värmepannans säkring innan JFB samt ha en PSA för kyl/frys.

jag kommer inte kunna testa centralen samma dag när jag blir klar pga av hus renovering och att strömmen är avstängd från gatan, men visst tänker jag rätt här? Se bild

Handritad skiss över elinstallation med beteckningar som PEN, L1, L2, L3, VÄRME, HB och JFB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E
S Spike123 skrev:
Tjena! Ska byta ut en gammal central till normcentral och tänker lägga värmepannans säkring innan JFB samt ha en PSA för kyl/frys.

jag kommer inte kunna testa centralen samma dag när jag blir klar pga av hus renovering och att strömmen är avstängd från gatan, men visst tänker jag rätt här? Se bild
Varför ska du stänga elen från gatan? Räcker väl med mätarsäkringar?
Du ska inte komplettera med 2 jordfelsbrytare, en 30 och en 300, har du konsultera Manuel?

PSA för kyl/frys är ute, kör det heller för utomhusinstallationen.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Din skiss är rätt, så långt den är ritad.

Jag förutsätter då att värmen är fast ansluten.

Sedan kan man ifrågasätta en separat PSA till kylen. Det anses inte behövas idag, utan tvärtom är det kontraproduktivt då risken nog är större idag för att kylen lägger av utan att lösa någon PSA, och det vill man ju upptäcka i tid.

De finns redan 1 jfb och 1 psa i befintlig central så jag ska använda dom

inte jag som har stängt elen men de spelar heller ingen roll

Skippar nog att ta med PSA då blir ju även enklare för min del:)

Nej, sätt PSA på det du har utomhus. Det är där du kommer att få utlöst jordfelsbrytare. Synd att släcka hela huset bara för att du tappar laddkabeln till bilen i en snödriva.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Väldigt viktigt hur du märker upp Pen ledare och Nolla

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.