Wasssp
Wasssp: Tack för svaret! Vad skulle vara ett rimligt pris för en elektriker att koppla in 5 ST psa ? Han behöver inget material bara koppla in detta. Mvh Micke
2 svar · 4,5k läst
·
P
petersv: Jag har en del led lister i alu-profiler infrästa under trappsteg runt ett trädäck. Profilen och listerna är köpta var för sig. Det verkar vara standarddimensioner på listerna.
24 svar · 47,1k läst
·
H
hempularen: Men det kan ha varit svårt att dra fram fler rör till fördelningspunkten.
4 svar · 2,9k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Har själv inget sånt (bara en luft/luft-pump samt en elpanna som är så gammal att den måste vevas igång) men tycker att värmepumpar med inbygd elpatron borde larma om elpatronen börjar användas konstant, på något sätt som inte går att missa. Typ antingen spamma appnotiser/SMS om den funktionen finns eller också börja pipa ljudligt. Däremot bara tända någon statuslampa eller visa
62 svar · 9,7k läst
·
O
olpo: Tack för svar och goda råd! Då vet jag. Vi får koordinera vårt tvätt- och tumlande den närmsta tiden helt enkelt och planera för att åtgärda i framtiden :-) Kanske i samband med kommande renoveringar på andra ställen i bostaden.
4 svar · 2,1k läst
·
E
etompau: Kanske en trasig strömbrytare eller någon styrelektronik till belysningen. Svårt att säga så mycket mer med en så tunn felbeskrivning.
1 svar · 2,0k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om det är praktiskt lämpligt att gå vidare ifrån detta uttag så visst kan man göra det, även om det är lite udda. Om det är ett jättejobb har vi ju ingen aning om. Det kanske går att fånga denna ledning, om den nu är infälld eller utanpåliggande, på ett bättre ställe där den kan ledas om till det andra rummet? Om man inte vill byta ledningen så kan den skarvas i en dosa. Det
1 svar · 1,6k läst
J
jonatown: Tack! Det förklarade bra.
35 svar · 12,4k läst
N
NoOne2k: [citat] Med lite tur och skicklighet kan du dela på vp-röret och såga av en liten bit av röret i väggen genom hålet som du har tagit upp för rot-dosan. Jag har själv gjort det att par gånger med denna dosan: https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/apparatdosor/multidosa-412067/
6 svar · 3,1k läst
E
etompau: Allt är möjligt, men för att det ska bli en bra och enkel lösning så leta som sagt efter spottar som drivs direkt med 12 V. Att första höja spänningen till 230 V, därefter koppla på en driver som lämnar 350 mA till spottarna blir en onödigt komplicerad lösning.
3 svar · 1,1k läst
R
random_name: [citat] Testade att stänga av lastbalanseringen och öka strömmen i laddboxen gradvis. Visar sig att =13A = stationär. Tyckte också det var smart från början men början luta åt att det är ganska korkat. Problemet var att bärbar var nerställd till minskad. När jag fick laddboxen installerad fick jag inte ut den ström jag förväntade mig, och eftersom jag tog för givet att den kunde
4 svar · 2,4k läst
B
bermic61: Det hade du nog rätt i. Nåt var det, kollade igen och simsalabim så fungerar allt. Tack alla //Micke
6 svar · 1,3k läst
·
E
___EM: Många tack
10 svar · 2,8k läst
·
T
TSS: [citat] Nu när jag följt hur hela kabeln går så går den fram till ett gammalt telefonuttag samt en gammal dörrklocka (finns en ny monterad direkt på dörren nu). Så jag antar att det bara är att riva bort som tur!
8 svar · 3,2k läst
·
blackarrow
blackarrow: [citat] Det där är nog ingen lösning för TS. Platsar bättre i tråden Foton på era nätverkslösningar. https://www.byggahus.se/forum/threads/foton-pa-era-naetverksloesningar.192990/
49 svar · 16,0k läst
·
J
johamarc: Hej jag har en led strip 24v som jag vill kunna tända och dimra över zwave, samt med 230v impuls. Känner någon till en produkt som ger mig detta? Alternativet är separat dimmer som kopplas mellan driver och ledslinga, och som kan ge samma funktion.
0 svar · 863 läst
L
Lorantgustav: Vet att det är en gammal tråd. Jag har samma problem, hur gick det?
10 svar · 6,3k läst
·
Skandiamannen
Skandiamannen: [citat] Tackar ödmjukast!
2 svar · 1,5k läst
·
Greenaromatic
Greenaromatic: Tackar! (y)
4 svar · 2,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det går att använda alla plattor & ugn samtidigt MEN inte på full effekt utan bara på ungefär två tredjedels effekt. Men det är bara vid uppkok man kör på hög/full effekt. Dagens spisar brukar det kunna gå att ställa en effektbegränsare så att man inte överbelastar säkringen.
3 svar · 3,9k läst
K
Keld: Det kan även bli problem med mottagningen, när två puckar placeras nära varandra, borde stå i manualen i så fall.
5 svar · 2,0k läst
R
RSRC: Härligt. Grattis att du Inte tog Philips. Dessa tog tydligen vi. De har inga markfästen. Så det blir som du gjorde med skyddsrör och elkabel i röret som sedan kommer upp i mitten med lite gjutet omkring. Sen blir det antingen gängad stång typ 15 cm i gjutningen alternativt bara dra i 2 plugg och sonika skriva i polaren (Alp). Kan tycka det är lite skräp med bara 2 skruvhål. Kul att det
32 svar · 9,7k läst
·
Frank Peng
Frank Peng: [citat] Tack för hjälpen!
10 svar · 6,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du får titta dig omkring i rummet och se ifall du har skyddsjordade eller ojordad vägguttag. Alla uttag ska vara antingen skyddsjordade eller ojordade, så även lamputtag i taket. Detta är en grundförutsättning. Därefter spelar det ingen roll om din lampa har en ojordad eller skyddsjordad stickpropp. Den fungerar i båda typerna av uttag. I rum med skyddsjordade uttag blir även lampan
1 svar · 1,2k läst
·
blackarrow
blackarrow: Vi har 12st halogenlampor i en armatur. Det sitter några LED på prov, inte jättekul att köpa 12 st led och inte säkert veta hur dom kommer funka med dimmer och 12v drivdon... :thinking: Drivdonet väsnas vid låg last (oavsett dimningsnivå). Det lutar nog åt halogen igen. Billigare, tystare/enklare, slipper byta drivdon.
5 svar · 3,8k läst
·
Färgskalan
Färgskalan: (y) Lampan är på plats! Kanske att jag gjorde en höna av en fjäder ... men hellre fråga en gång för mycket, än en gång för lite. Jag tog bort metallskenan och dess jordledning som satt fastskruvad i sladdkoppen (eftersom jag inte ska borra fast den i taket). Tog ett vanligt tygband, delade i tre och flätade till ett mer hållfast band, drog igenom och knöt fast med råbandsknopar i de
20 svar · 6,1k läst
·
A
Alexn72: Den har många mil kvar att gå. Så här ser dem ut när de är färdiga...;)
6 svar · 3,7k läst
·
pacman42
pacman42: Jag såg förresten att man har knäckt Plejds protokoll och att det nu finns mjukvara för att styra den i exempelvis Athom Homey. Detta gör att de som redan har en installation med Plejd inte blir så låsta om de vill expandera hemautomatiseringen.
45 svar · 15,3k läst
A
Avemo: Ironiskt nog fungerade det utmärkt så länge jag använde den medföljande laddaren med schuko-kontakt. När jag fick tag på en med CEE-don började problemen. När jag nu roterat faserna på CEE-uttaget tror jag att det skall fungera bra igen.
4 svar · 2,2k läst
·
S
SkaneErik: En möjlig förklaring till de avvikande värdena kan vara om nätet i ditt område är tillräckligt gammalt för att bra kartmaterial ska saknas. Om ledningarnas position är inritade i nätägarens NIS/GIS-system enligt digitalisering från nån gammal slarvig pappersritning eller om t.o.m. pappersritningar saknats när NIS-systemet skapats så kan kablar vara inritade som att de går mer
35 svar · 8,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.