1 648 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Airam Faro
Hej, letar efter belysning till garaget och har landat på Airam Faro ip65 LED armatur, jag undrar om någon vet om dessa är överkopplingsbara? Kan inte hitta någon information om det
Länk till armaturen ifråga: https://www.elbutik.se/product.html/airam-faro-ip65-industriarmatur-led?category_id=1542
Länk till armaturen ifråga: https://www.elbutik.se/product.html/airam-faro-ip65-industriarmatur-led?category_id=1542
Har smetat källaren full med Airam Faros.
Det går att koppla vidare till nästa armatur, men inte direkt "ur kartongen". Du får själv borra hål i andra änden av armaturen och själv sätta dit en kabelförskruvning. Så - lite mer meck än färdig lösning. Men det går.
Däremot vet jag inte om jag idag skulle köpa fler Airam Faro till andra delar av fastigheten som behöver belysning. De är snygga och lättinstallerade. Men av sex armaturer ursprungligen så gick en sönder tämligen omgående (stod och blinkade, fick utbytt på garanti) och en till gick sönder (stendöd, inte orkat reklamera) inom ett år. Min uppfattning är att de inte håller jättehög kvalitet på elektroniken, något går snett där.
För att vara ett premium-märke så är jag inte imponerad.
Jag tror Airam Faro är ometiketterade kina-armaturer, hittade vid något tillfälle exakt samma armatur på någon kinesisk fabriks sida. Kina behöver inte automatiskt vara dåligt men det är dåligt att betala extra för att det är någon känd logga på fakturan.
Det går att koppla vidare till nästa armatur, men inte direkt "ur kartongen". Du får själv borra hål i andra änden av armaturen och själv sätta dit en kabelförskruvning. Så - lite mer meck än färdig lösning. Men det går.
Däremot vet jag inte om jag idag skulle köpa fler Airam Faro till andra delar av fastigheten som behöver belysning. De är snygga och lättinstallerade. Men av sex armaturer ursprungligen så gick en sönder tämligen omgående (stod och blinkade, fick utbytt på garanti) och en till gick sönder (stendöd, inte orkat reklamera) inom ett år. Min uppfattning är att de inte håller jättehög kvalitet på elektroniken, något går snett där.
För att vara ett premium-märke så är jag inte imponerad.
Jag tror Airam Faro är ometiketterade kina-armaturer, hittade vid något tillfälle exakt samma armatur på någon kinesisk fabriks sida. Kina behöver inte automatiskt vara dåligt men det är dåligt att betala extra för att det är någon känd logga på fakturan.
Här är den kinesiska fabrikens hemsida med lamporna som är exakt lika Airam Faro.
Ningbo Far East Lighting Co Ltd, modell FL-H2
http://www.fareastlamp.com/content/?481.html
Hade man kunnat få tag på dem i original för ett lågt pris hade det nog varit helt okej att ha någon extra på lager för att byta när de går sönder. Men inte till Airam-pris.
Ningbo Far East Lighting Co Ltd, modell FL-H2
http://www.fareastlamp.com/content/?481.html
Hade man kunnat få tag på dem i original för ett lågt pris hade det nog varit helt okej att ha någon extra på lager för att byta när de går sönder. Men inte till Airam-pris.
Tyvärr är väl hela LED-armatursbranschen så pass ny så det inte går att dra några säkra slutsatser om kvalitet någonstans. Jag köpte Airam i tron av att det var kvalitet, det är ändå ett finskt märke och har stått för bra produkter tidigare. Icke nu.
Frågan är om man kommer lindrigare undan om man köper från Jula, Biltema eller andra lågprisvaruhus?
Elbutik har ett annat fabrikat som heter Hyz, som ser snarlik ut men är lite billigare.
https://www.elbutik.se/product.html/hyz-led-lysrorsarmatur-ip65
Själv är jag nog mer inne på att gå upp i prisnivå istället för nästa installation, har tittat på Philips Corelite WT120C som, för samma ljusutbyte och funktion, ser ut att var 30-50% dyrare än Airam Faro. Har en betydligt större tilltro till Philips som kvalitetsmärke i frågan.
Frågan är om man kommer lindrigare undan om man köper från Jula, Biltema eller andra lågprisvaruhus?
Elbutik har ett annat fabrikat som heter Hyz, som ser snarlik ut men är lite billigare.
https://www.elbutik.se/product.html/hyz-led-lysrorsarmatur-ip65
Själv är jag nog mer inne på att gå upp i prisnivå istället för nästa installation, har tittat på Philips Corelite WT120C som, för samma ljusutbyte och funktion, ser ut att var 30-50% dyrare än Airam Faro. Har en betydligt större tilltro till Philips som kvalitetsmärke i frågan.
Föräldrarna har en från Jula som sitter i ett pannrum och har lyst bra i två år, ger riktigt bra med ljus.T tompaah7503 skrev:Tyvärr är väl hela LED-armatursbranschen så pass ny så det inte går att dra några säkra slutsatser om kvalitet någonstans. Jag köpte Airam i tron av att det var kvalitet, det är ändå ett finskt märke och har stått för bra produkter tidigare. Icke nu.
Frågan är om man kommer lindrigare undan om man köper från Jula, Biltema eller andra lågprisvaruhus?
Elbutik har ett annat fabrikat som heter Hyz, som ser snarlik ut men är lite billigare.
[länk]
Själv är jag nog mer inne på att gå upp i prisnivå istället för nästa installation, har tittat på Philips Corelite WT120C som, för samma ljusutbyte och funktion, ser ut att var 30-50% dyrare än Airam Faro. Har en betydligt större tilltro till Philips som kvalitetsmärke i frågan.
Ja Philips känns som dom vet vad dom sysslar med när det gäller belysning. Ska kika på dom. Helst vill jag ha något som är enkelt överkopplingsbart
Hur gjorde du med faron? Är det lätt att trä igenom kabeln till andra sidan eller är det ett pill och tidskrävande?
Ja, två år är fortfarande för lite, och en armatur dessutom, det är lite det jag menar att det är svårt att säga något långsiktigt än.A Alex13 skrev:
De Faros som jag har i drift är väl nu tre år gamla och jag är för övrigt jättenöjd med dem, de som fungerat. Riktigt bra ljus och källaren är numera det bäst belysta utrymmet i hemmet
Borrade hål i andra änden med en konisk plåtborr till rätt dimension så att en standard förskruvning får plats, sen får man skruva dit den. Sladden går att peta genom armaturen utan hinder på vägen vad jag minns.A Alex13 skrev:
Två år än sålängeT tompaah7503 skrev:Ja, två år är fortfarande för lite, och en armatur dessutom, det är lite det jag menar att det är svårt att säga något långsiktigt än.
De Faros som jag har i drift är väl nu tre år gamla och jag är för övrigt jättenöjd med dem, de som fungerat. Riktigt bra ljus och källaren är numera det bäst belysta utrymmet i hemmet
Borrade hål i andra änden med en konisk plåtborr till rätt dimension så att en standard förskruvning får plats, sen får man skruva dit den. Sladden går att peta genom armaturen utan hinder på vägen vad jag minns.
Klicka här för att svara