Är det någon som har AFDD (ljusbågsdetektor) installerad? I så fall, löser den ut utan anledning? Någon som har erfarenhet av att den löst ut på grund av elfel?

Edit: AFDD ska det vara.
 
E
M Mnor skrev:
Är det någon som har AFDD (ljusbågsdetektor) installerad? I så fall, löser den ut utan anledning? Någon som har erfarenhet av att den löst ut på grund av elfel?

Edit: AFDD ska det vara.
Du ska vara glad om du kan få den att lösa för något fel överhuvudtaget.

Sök test på Youtube så kan du se.
 
E El-Löken66 skrev:
Du ska vara glad om du kan få den att lösa för något fel överhuvudtaget.

Sök test på Youtube så kan du se.
Fast de tester jag ser där verkar väldigt tveksamma, de simulerar nästan en dålig strömbrytare. De måste skydda mot något annars skulle väl inte tyskarna göra dem till kvar?
 
AFCI i US har varit ett krav i sovrum sen 1999, och det är ett krav för i princip hela hemanläggningarna nu. Är tveksam till att det det hade behållits om det inte var effektivt?

Det pågår arbete med en IEC-standard gällande just dessa prylar, AFDD i Europa och AFCI i US, den ska ha nått nummer på 630xx, men jag minns inte de sista siffrorna...
 
E
M Millox skrev:
AFCI i US har varit ett krav i sovrum sen 1999, och det är ett krav för i princip hela hemanläggningarna nu. Är tveksam till att det det hade behållits om det inte var effektivt?

Det pågår arbete med en IEC-standard gällande just dessa prylar, AFDD i Europa och AFCI i US, den ska ha nått nummer på 630xx, men jag minns inte de sista siffrorna...
I förenta staterna förbrukar vart hushåll betydligt mer ström, enfasigt samt halva spännongen, i Svea rike delas en simpel lägenhet upp på fyrtio säkringar.

Vi vill ju ha att den bryter som vid en dålig strömbrytare, vid glappkontakt, då detta är ett fel svårt att upptäcka.
Men av rädsla för falskutlösningar verkar det krävas väldigt mycket för att provocera fram utlösning, sen så är det tänkt som gruppskydd, vad jag sett, därav endast till speciellt känsliga installationer, finns även som kombinerad jordfelsbrytare.
 
Den kräver dessutom en grundlast på 2-2,5 A. Om syftet är att skydda mot brand pga av mobilladdare så hjälper den inte. Produkten kan ha sitt syfte men lobbande säljare får det att låta bättre än det är. Isåfall som kombinerad i jordfelsbrytare för skydd av hela eller sektion av central, men sådana odjur har iaf jag inte sett.
 
E
J Johan456 skrev:
Den kräver dessutom en grundlast på 2-2,5 A. Om syftet är att skydda mot brand pga av mobilladdare så hjälper den inte. Produkten kan ha ditt syfte men lobbande säljare får det att låta bättre än det är. Isåfall som kombinerad i jordfelsbrytare för skydd av hela eller sektion av central, men sådana odjur har iaf jag inte sett.
Har inte sett.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
K
Med anledning av min fars brand i en skarvsladd som kunnat undvikas av en AFDD började jag fundera på om det inte vore vettigt att låta installera en sådan för garaget, disk/tvättmaskin. Det är ju i princip där bränderna startar och det finns ju många skarvsladdar med lite glapp i..

Men är poängen i denna tråd att det inte fungerar tillräckligt bra?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.