Hej,

Jag ska koppla in en ny induktionshäll och läst på en hel del. Allt från bibeln till diverse forum. Jag tänker gå rakt på sak.

1. Jag har ett uttag med 3fas och nolla framdraget. Varje säkring är på 16A
2. Jag har kontrollerat kopplingsschemat i bruksanvisningen och har konstaterat att 2 fas är möjligt utan problem. Se bild (mittenbilden)
Kopplingsschema för induktionshäll med instruktioner för 400V 2N och 220-240V 1N installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. Jag har köpt en fullmatad perilexkontakt med 5 kablar och fullmatad i andra änden
En person håller en perilexkabel med fem avskalade ändar för installation av induktionshäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har konstaterat att:
Jord = gulgrön
Nolla = blå
Faser = brun, svart grå.

Enligt koplongsschemat tänkte jag änvända alla kablar förutom den grå. Min fråga är då vad jag gör med den gråa kabeln. Den kommer ju vara inkopplad via kontakten men ligga lös i hällen. Räcker det med att jag tejpar den med silvertejp eller måste jag sätta på någon värmebeständig endhylsa?

Tacksam för all hjälp

Mvh

Fredrik

Jag hade klippt den i bägge ändar för att slippa ha den lös och behöva fundera över hur jag ska hindra den att ställa till med något. Utrymmet för plinten brukar dessutom vara ganska trångt i en häll.

Plint nr 3 är fri i spisen och där kan du parkera den grå. 1 fas- brun 2 fas svart 4 noll blå och Gröngul till jord. får du någon form av att en huvudsäkring går, kan du skifta tex 1 brun till 3 och den grå till 2 .. Omfördelning av total last på huvudsäkringarna.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Det är också en variant.

Bästa svaret

1. Har du jord framdragen?
3. Jag hade använt en ubåt. Silvertejp underhåller brand tror jag, och lämnar klibbrester som gör det omständigare att byta fas om du vill balansera om.

Inbjudande att parkera på pos 3, men det kanske är dumt om den har kontakt med något.

J jonaserik skrev:
Plint nr 3 är fri i spisen och där kan du parkera den grå. 1 fas- brun 2 fas svart 4 noll blå och Gröngul till jord. får du någon form av att en huvudsäkring går, kan du skifta tex 1 brun till 3 och den grå till 2 .. Omfördelning av total last på huvudsäkringarna.
Tusen tack!
Svaret kunde inte bli bätte

Öppna upp o såg att plint 3 hade ingen skruv så det få bli en enklare lösning där jag skärmar av den. Alternativt köpa en ny kabel som bara har 2 fas om det finns.

Jord, nolla etc. Allt är framdraget av elektriker, testat och klart

Mikael_L
Jag brukar sätta en ubåt eller wago 221-2'a på den oanvända, för att isolera bort den.
Metoden att parkera på den oanvända plinten har jag kört med, fram tills jag var med om en häll där den inte alls var oanvänd och det small till när strömmen slogs på.
Efter detta har jag varit mindre sugen på att parkera oanvänd ledare på en oanvänd plint!

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Tusen tack för alla svar. Första gången jag är med detta forumet och kunskapen och engagemanget här är enormt.

Det blir det som tidigare nämnts.

Tusen tack än en gång

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.