E El-Löken66 skrev:
Varför skulle jag säga emot mig själv.
Läs tråden istället.
Tro mig, jag har läst tråden. Har du?
TS ställer en teoretisk fråga kring hur hans jordfelsbrytare fungerar. Han vill förstå om jordfelsbrytaren löst ut om både fas och nolla bryts. På den frågan svarar du olika i inlägg 7 och 21.

Du är kunnig, men varför måste du ha en sådan otrevlig ton i allting du skriver? Det är ok att tolka en fråga fel, men man måste kunna erkänna det. Nu hamnar du återigen i en tråd som maler på i massor med inlägg, bara för att du inte läst tillräckligt i trådstarten och inte klarar av att erkänna det.
 
  • Gilla
MrHamfelt och 3 till
  • Laddar…
T
P PatrikJo skrev:
Tro mig, jag har läst tråden. Har du?
TS ställer en teoretisk fråga kring hur hans jordfelsbrytare fungerar. Han vill förstå om jordfelsbrytaren löst ut om både fas och nolla bryts. På den frågan svarar du olika i inlägg 7 och 21.

Du är kunnig, men varför måste du ha en sådan otrevlig ton i allting du skriver? Det är ok att tolka en fråga fel, men man måste kunna erkänna det. Nu hamnar du återigen i en tråd som maler på i massor med inlägg, bara för att du inte läst tillräckligt i trådstarten och inte klarar av att erkänna det.
Men i inlägg 7 syftar löken på en tvåpolig dvärgbrytare/personskydd i centralen som bryter fas o nolla.
Men inlägg 21 diskuteras det om en tvåpolig strömbrytare upp till lampan.
Det senare är större risk att det blir felkopplat om det finns en dosa på vägen.


Nej jag vill inte släppa det här, vill man släppa diskussioner så är det bättre att man går ut ur tråden eller går iväg och tar en kopp kaffe och slutar glo på skärmen. För syftet med ett forum är att diskutera, sen att folk inte tycker lika är bara bra, för annars blir det inte mkt till forum...
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
T TechChad skrev:
Men i inlägg 7 syftar löken på en tvåpolig dvärgbrytare/personskydd i centralen som bryter fas o nolla.
Men inlägg 21 diskuteras det om en tvåpolig strömbrytare upp till lampan.
Det senare är större risk att det blir felkopplat om det finns en dosa på vägen.


Nej jag vill inte släppa det här, vill man släppa diskussioner så är det bättre att man går ut ur tråden eller går iväg och tar en kopp kaffe och slutar glo på skärmen. För syftet med ett forum är att diskutera, sen att folk inte tycker lika är bara bra, för annars blir det inte mkt till forum...
Om eliten här tycker att det ska sättas tvåpoliga strömbrytare så får det bli så.

Det kan såklart hjälpa i något enstaka fall men inte med helheten, vilket jag uppfattade var vad TS frågade om.

Någon skriver om atomreaktorer i angränsande rum.

Så jag tror du slösar dintid här med att försöka förklara. Låt Bubblans verklighet råda här så kör vi andra enligt vad vi erfar i verkliga livet.
 
E El-Löken66 skrev:
Om eliten här tycker att det ska sättas tvåpoliga strömbrytare så får det bli så.
Kan du inte läsa lite noggrannare? TS frågade en specifik fråga om en strömbrytare som även bröt nollan hade förhindrat att jordfelsbrytaren löste vid den uppkomna situationen. På denna fråga svarade du nekande i inlägg #7. Och det var fel svar. Ingen har i tråden föreslagit att vi bör börja använda tvåpoliga brytare.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
E
A Avemo skrev:
Kan du inte läsa lite noggrannare? TS frågade en specifik fråga om en strömbrytare som även bröt nollan hade förhindrat att jordfelsbrytaren löste vid den uppkomna situationen. På denna fråga svarade du nekande i inlägg #7. Och det var fel svar. Ingen har i tråden föreslagit att vi bör börja använda tvåpoliga brytare.
Var tvungen att gå tillbaka och titta när en högt värderad medlem som Avemo skriver att jag läst fel. Citat:
Bara för att dubbelkolla min förståelse: strömknappen på väggen bryter bara ledningen för fasen? Den bryter inte ledningen för nollan? Hade den även brutit ledningen för nollan så hade det inte gjort något om sladdarna i taket kommit i kontakt med jord-sladden, för då hade aldrig en sluten krets uppstått?

I mina ögon en allmänt ställd fråga där sladdarna i taket i allmänhet får anses befinna sig i en takdosa. Nu kanske dosan i just exakt detta fall faktiskt befinner sig i väggen, nära taket och det gör att många hakar upp sig.

Så tolkas TS fråga som en allmän reflektion över den uppkomna händelsen så har ni rätt. I just den sekunden hade en tvåpolig strömbrytare hjälp ifall det var efter rörutloppet överledningen uppstod.

Men tolkas den, som sig bör, som en allmän fråga. Som kan vara till nytta för forumister i decennier framöver är det mitt svar som är rätt och riktigt.

Men vi har redan släppt det nu så..
 
E El-Löken66 skrev:
Men tolkas den, som sig bör, som en allmän fråga. Som kan vara till nytta för forumister i decennier framöver är det mitt svar som är rätt och riktigt.
De flesta svar är korrekta till någon fråga. Så jag har inget problem med att ditt svar varit rätt om TS ställt en annan fråga än han gjorde. Det var ingen allmän fråga utan en specifik fråga. Och till den frågan var ditt svar felaktigt.
 
  • Gilla
  • Haha
alfista och 4 till
  • Laddar…
E
A Avemo skrev:
De flesta svar är korrekta till någon fråga. Så jag har inget problem med att ditt svar varit rätt om TS ställt en annan fråga än han gjorde. Det var ingen allmän fråga utan en specifik fråga. Och till den frågan var ditt svar felaktigt.
Vi kanske ska höra vad TS säger, eller du har pratat med hen?

Oavsett vilket är det alltid bättre med generella svar för nästa gång någon söker på detta är förutsättningarna lite annorlunda.

Finns ingen mening att vi ska börja peppra Sveriges skithus med tvåpoliga strömbrytare för att undvika ett specifikt felfall, speciellt sett till hur mycket nackdelar det skapar.

Men vi har redan släppt denna diskussionen nu så att..
 
E El-Löken66 skrev:
Vi kanske ska höra vad TS säger, eller du har pratat med hen?
Det behövs inte. Frågan står kvar. Det är bara att läsa den. Den är specifik.

E El-Löken66 skrev:
Oavsett vilket är det alltid bättre med generella svar för nästa gång någon söker på detta är förutsättningarna lite annorlunda.
Så länge det allmänna svaret om att man inte behöver en tvåpolig brytare kompletteras med att i just det här fallet hade det hjälp håller jag med dig. Men det gjorde du inte.

E El-Löken66 skrev:
Finns ingen mening att vi ska börja peppra Sveriges skithus med tvåpoliga strömbrytare för att undvika ett specifikt felfall, speciellt sett till hur mycket nackdelar det skapar.
Du har skrivit det flera gånger och alla verkar hålla med dig eftersom ingen säger emot.

E El-Löken66 skrev:
Men vi har redan släppt denna diskussionen nu så att.
Varför fortsätter du då att skriva inlägg?
 
E
A Avemo skrev:
Det behövs inte. Frågan står kvar. Det är bara att läsa den. Den är specifik.

Jo, det behövs.

Så länge det allmänna svaret om att man inte behöver en tvåpolig brytare kompletteras med att i just det här fallet hade det hjälp håller jag med dig. Men det gjorde du inte.

Vi vet ingenting om ifall det hade hjälpt i detta fall då vi vet mindre än noll och inget om var överledningen skedde. Kanske i andra änden av trådarna i dosan, vi vet alltså inget, heller inte TS. Men troligt.
Du har skrivit det flera gånger och alla verkar hålla med dig eftersom ingen säger emot.
Det är många som oppnorerar sig konstant tycker jag.

Varför fortsätter du då att skriva inlägg?

För att nu gjorde ju du inträde i tråden med frågor. Vore väl oförskämt att bara ignorera detta?
 
E El-Löken66 skrev:
Det är många som oppnorerar sig konstant tycker jag.
Jag har inga synpunkter på ditt tekniska kunnande. Däremot ser det för mig ut som att du drar felaktiga slutsatser av vad folk skriver. Det är många som opponerar sig mot flera saker du skriver. Men jag kan inte hitta ett inlägg där någon anser att vi bör använda tvåpoliga brytare. Kan du? Kan du länka till det inlägget i så fall så kanske det går att klara upp missförståndet.
 
Tack för hjälpen alla! Tar åt mig av det ni förslagit och ska införskaffa något verktyg jag kan använda för att dubbelkolla att trådar inte har någon spänning i framtiden (efter att kopplat ut proppar). Att någon kopplat in väggknappen fel och bryter på nollan är ingen tanke som slagit mig, så speciellt tack för den tankeställaren.

Ska även fixa elektriker för att sätta upp lamparmaturen i badrummet (visste inte det var nödvändigt).

Mina uppfölningsfrågor var avsedda min specifika situation. Då El-Löken66 besvarade en annan tolkning av frågan (vilket jag inte förstod) så var hans svar mer förvirrande än hjälpsam för mig, men eventuellt bra info för andra i framtiden nu när det är förtydligat.
 
  • Gilla
alfista och 5 till
  • Laddar…
E
P Peppe L-G skrev:
Tack för hjälpen alla! Tar åt mig av det ni förslagit och ska införskaffa något verktyg jag kan använda för att dubbelkolla att trådar inte har någon spänning i framtiden (efter att kopplat ut proppar). Att någon kopplat in väggknappen fel och bryter på nollan är ingen tanke som slagit mig, så speciellt tack för den tankeställaren.

Ska även fixa elektriker för att sätta upp lamparmaturen i badrummet (visste inte det var nödvändigt).

Mina uppfölningsfrågor var avsedda min specifika situation. Då El-Löken66 besvarade en annan tolkning av frågan (vilket jag inte förstod) så var hans svar mer förvirrande än hjälpsam för mig, men eventuellt bra info för andra i framtiden nu när det är förtydligat.
Ja, men så bra med återkoppling och förtydligande, det är vi tacksamma för.

Skydd och åtgärder kan anses bättre om de skyddar generellt än för just en specifik situation. Nästa gång är någon faktor aningen annorlunda och då kommer jordfelsbrytare lösa likväl, de flesta hempularen ser helt enkelt till att hålla dessa isär.

Nu vet vi ju inte varför jordfelsbrytare löst helt även om mycket talar för att det skett något vid armaturen.
 
R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du kanske blandat ihop denna tråd med t.ex den här: [länk] Där verkar det behövas en elektriker. Forumet har en otäck funktion som gör man man ganska obemärkt trillar in i en ny tråd när man kommer till slutet på den förra. Den går att stänga av.

I detta fall handlar det om att TS ska byta en armatur. Det får man göra själv utan behörighet, dock inte i badrum, men det skiljer ingenting i kunskap eller utförande mot ett vardagsrum i detta fall.
Jag har inte blandat ihop trådarna även om funktionen att det dyker upp nya trådar vid slutet är den mest obegripliga och förvirrande funktionen någonsin.

Jag vet att arbetet som beskrevs troligtvis inte räknas som behörighetskrävande. Det jag reagerade på var TS beskrivning och förvåning över det som hänt och att det gjordes gjordes antaganden som kan vara direkt livsfarliga utan några direkt kritiska frågor. Lampknappen hade kunnat bryta endast nollan, vid armaturen hade det kunnat vara diverse vidarekopplingar från andra (spänningssatta) grupper, osv. Vill man köra cowboystil och bara bryta spänningen med en lampknapp inför arbete är det väl rimligt att åtminstone dra fram en testpenna. Tänker man inte i de banorna så anser jag att man inte bör göra ett arbete även om det formellt inte är behörighetskrävande. Jag tycker också det är rimligt att påpeka det för personen i fråga så att hen kan ta ett steg tillbaka och fundera lite och att trial and error inte är så lämpligt i elsammanhang.

Framförallt är det kontrasten mellan andra trådar som jag tycker är märklig. När någon som uppenbart har koll har klamrat en utanpåliggande kabel med fel cc-mått så börjar det pratas om livstids fängelse och nedbrunna hus, medan det i andra trådar inte ställs några kritiska frågor utan är mer "detta är inte behörighetskrävande, kör hårt!". Ibland får man titta lite på omständigheterna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.