B
Ska sätta två luftvärmepumpar.
Behövs således två matningar då varje pump ska ha egen.
Kommer dras från central, utanpåliggande i källarens tak, sen genom krypgrund och ut genom en ventil jag modifierar lite för ändamålet.

Bör man dra helt utanpåliggande, eller ska man satsa på kabel eller trådar i nått rör/slang genom krypgrund.

Kommer bli kablar från centralen i vilket fall i kallartaket fram till krypgrund.

Har en elektriker som kan komma framöver men vill fördra själv innan. Man vet aldrig när han Kommer. Så bästa är om han bara behöver koppla in i centralen.

Drar man, får man dra typ eqlq eller Exlq i flexrör. Vill ogärna ha kablarna fritt liggande i krypgrunden om det kommer en råtta eller liknande.
 
Jag känner inte till något krav på att LVP ska ha varsin egen gruppledning. Du kan nog köra på samma ledning, lämpligen som en tvåfasgrupp om pumparna är enfasiga.

Man brukar inte dra kablar genom ventiler, utan genom ett hål i väggen som endast är avsedd för kabeln. Men det kanske ändå är lämpligt i ditt fall.

VP-rör (inte flexrör) kan vara lämpligt i krypgrunden då det ger lite extra skydd och kan underlätta förläggningen då VP-rör inte behöver klamras så tätt. Alla kablar (utom kulo) får läggas i rör. Undvik FK i krypgrunden utan kör med kabel hela vägen.

Kontakta en elfirma nu i förväg och hör vad de säger om dina planer. De får inte koppla in något i efterhand som du gjort själv. Allting måste åtminstone vara inspekterbart. Du kan säkert "förbereda" genom att bana väg och lägga ut kabeln, men att elfirmans uppdrag ändå är att göra hela denna installation.
 
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag känner inte till något krav på att LVP ska ha varsin egen gruppledning. Du kan nog köra på samma ledning, lämpligen som en tvåfasgrupp om pumparna är enfasiga.

Man brukar inte dra kablar genom ventiler, utan genom ett hål i väggen som endast är avsedd för kabeln. Men det kanske ändå är lämpligt i ditt fall.

VP-rör (inte flexrör) kan vara lämpligt i krypgrunden då det ger lite extra skydd och kan underlätta förläggningen då VP-rör inte behöver klamras så tätt. Alla kablar (utom kulo) får läggas i rör. Undvik FK i krypgrunden utan kör med kabel hela vägen.

Kontakta en elfirma nu i förväg och hör vad de säger om dina planer. De får inte koppla in något i efterhand som du gjort själv. Allting måste åtminstone vara inspekterbart. Du kan säkert "förbereda" genom att bana väg och lägga ut kabeln, men att elfirmans uppdrag ändå är att göra hela denna installation.
Vill bara ha elektriker att koppla in.
Dra gör jag själv. Kör de ut och sen inte vill koppla in är det deras förlust :)

Kan göra det själv utan problem. Men vill ha praktiska tips bara.
 
Jag vill nog peka på "i förväg" i nedanstående:

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kontakta en elfirma nu i förväg och hör vad de säger om dina planer. De får inte koppla in något i efterhand som du gjort själv. Allting måste åtminstone vara inspekterbart. Du kan säkert "förbereda" genom att bana väg och lägga ut kabeln, men att elfirmans uppdrag ändå är att göra hela denna installation.
En elfirma får inte, och ska inte, koppla in något de inte vet något om. Kontakta dem i förväg, så blir det nog bra.:)
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
En elfirma får alltså inte koppla in en enda sladd i ett gammalt hus som saknar fullständig dokumentation?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
B
Fotografen Fotografen skrev:
Jag vill nog peka på "i förväg" i nedanstående:



En elfirma får inte, och ska inte, koppla in något de inte vet något om. Kontakta dem i förväg, så blir det nog bra.:)
Som sagt, jag behöver inte någon som drar kabel. Betalar inte för sånt.
Antagligen gör jag allt själv eller får en elektriker koppla in.

Vidare får givetvis en elektriker koppla i saker som andra gjort. Annars skulle man behöva ha en elektriker i hel husets livslängd.
Har man köpt ett hus och vill byta central måste inte elektrikern dra om all el i hela huset.

Så lugna dig nu.
 
B
useless useless skrev:
En elfirma får alltså inte koppla in en enda sladd i ett gammalt hus som saknar fullständig dokumentation?
Jo givetvis får dom det.
Bara dumheter som cirkulerar.
 
B byron v2 skrev:
Som sagt, jag behöver inte någon som drar kabel. Betalar inte för sånt.
Antagligen gör jag allt själv eller får en elektriker koppla in.

Vidare får givetvis en elektriker koppla i saker som andra gjort. Annars skulle man behöva ha en elektriker i hel husets livslängd.
Har man köpt ett hus och vill byta central måste inte elektrikern dra om all el i hela huset.

Så lugna dig nu.
Det jag menar är att det kan vara svårt att få någon att ta i och fortsätta ett halvfärdigt jobb. Om vi ersätter "får inte" med "måste inte" så är det så , om elis kommer ut och ser att det är frågan om ett halvt påbörjat jobb utan att veta det i förväg så måste han inte fortsätta på det.
 
Men varför inte säga att du tänker koppla in allt själv??? Och vilken elektriker tror du vill åka på ett skitjobb som tar en kvart?
Dom allra flesta elfirmor har ju inget som helst intresse/vinst i att göra småjobb som tar kanske kvart OM man inte har en grundavgift på minst 2 timmar. Och ska du i alla fall betala för 2 timmar kan du ju lika gärna låta elektrikern göra hela jobbet för det är väl ungefär den tid det tar.
 
  • Gilla
Müssli och 5 till
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Som sagt, jag behöver inte någon som drar kabel. Betalar inte för sånt. Antagligen gör jag allt själv eller får en elektriker koppla in.
Så du ställer frågor här om hur det ska utföras, får svar från personer som lägger tid på¨att svara, vill att en elektriker ska koppla in det du gjort, men skiter egentligen i det och är beredd att koppla själv.
Detta är ett läge där man skulle vilja be byggahus lämna ut ditt namn och address för att kunna göra en anmälan till elsäkerhetsverket ang en potentiellt farlig elanläggning utförd av en person med en funktionsstörning av något slag.
 
  • Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
B
Fan va det härjas.
Jag ville ha praktiska tips av någon som har gjort liknande tidigare. Men alla hänger upp sig på inkoppling. Antagligen kopplar själv eller gör en elektriker det.

Jag har flera gånger tidigare dragit och elektrikern jag brukar anlita bryr sig inte. Han kopplar in om det är ok gjort. Så gör vad jag vet många.
 
OM du verkligen ska anlita en elektriker, så är det den du ska anlita som du ska fråga om hur du ska göra. Det är vederbörande som kan ge dig "rätt" svar och ingen annan. Vill han tumma på reglerna och hur han vill ha det är det bara han som kan svara på det.
Ps
Och hur vanligt det är kan vi nog tvista om. Trots en livslång erfarenhet så vill jag nog påstå att det är rätt ovanligt, men att det händer. Och då oftast efter samråd med en elektriker som ska slutföra projektet..
 
B byron v2 skrev:
Jo givetvis får dom det.
Bara dumheter som cirkulerar.

Nej, om allt ska vara rätt och riktigt enligt alla regler så får elektriker inte koppla in något som du själv har dragit.
 
B
G GoGetLost skrev:
Nej, om allt ska vara rätt och riktigt enligt alla regler så får elektriker inte koppla in något som du själv har dragit.
Hur gör man om huset är från 46 då.
Måste man visa papper på alla el-jobb under 80 år för att tex byta central....
Nej, det behöver man inte.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Hur gör man om huset är från 46 då.
/QUOTE]

Jag tror de flesta gör precis som du, men det är inte tillåtet.
 
Krokben
B byron v2 skrev:
Hur gör man om huset är från 46 då.
Måste man visa papper på alla el-jobb under 80 år för att tex byta central....
Nej, det behöver man inte.
När jag utbildade mig till Installationselektriker fick vi i alla fall lära oss att ansvaret och installationen började med första kabeldragningen. Att man i regel får lära sig att man inte ska koppla in något som en hemmapulare har gjort är för att man inte kan försäkra sig om att allt är gjort korrekt och ansvaret för eventuellt fel inte ska hamna hos elektrikern, för det gör det om något går riktigt snett. SEN om man kommer överens med elektrikern att han känner sig trygg med att göra det, alternativt vill kolla hela installation, fine.

Det är väl därför så många påpekar att man ska snacka med elektrikern för att det är väldigt få som är villiga att göra det där upplägget.:D

Sen ja, visst man kan resonera att man inte får röra någon annans installation i ett äldre hus, om man ska tänka så, men det är som sagt det jag fick lära mig i skolan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.