Hej,

Har 15-20 år gammal installation av fasadbelysning som inte fungerar som den ska. Fasadbelysningen får ström som de ska men det sitter 3 st gamla ljusrelän/rörelsevakter på slingan som verkar ha gett upp. De är kopplade så att en trappströmbrytare väljer huruvida det ska vara kontinuerlig belysning eller med automatiken påkopplad, men oavsett läget på brytaren så slås belysningen av efter 8 min (vilket är den inställda driftstiden på reläet efter att ingen rörelse upptäckt). Se kopplingsschema samt bild på anslutningarna.

Jag skulle vilja koppla förbi dessa helt så att jag kan få kontinuerlig drift utan att behöva riva upp hela anläggningen på fasaden, och så får jag sedan ta hit någon som får göra om hela installationen med nya grejer lite längre fram.

Lite vägledning uppskattas.

Öppen väggmonterad låda med gammal fasadbelysningskontroll och kopplingsanordningar, visande tecken på åldrande och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk bild av en koppling för fasadbelysning med gamla ljusrelä och rörelsevakter märkta "ARGUS".
Skapa konto

Om inte strömbrytaren ger kontinuerlig drift så har det blivit ett fel någonstans, eller så är det inte kopplat enligt din skiss. Därför svårt att säga hur det ska åtgärdas. Man skulle dock kunna koppla bort sensorn helt genom att lossa på de två ledarna som sitter på "L" och "pil ut" och koppla ihop dem med en toppklämma. Men tyvärr har den grön/gula ledaren använts om tändtråd så bortkopplingen bör göras tidigare i kedjan.

Stort tack för svar!

Nej, jag kan inte med säkerhet veta att det är kopplat enligt skissen och sannolikt är något fel eftersom strömbrytaren inte fungerar. Jag vet bara att oavsett läge så slår belysningen av efter ca 8 minuter vilket är exakt vad sensorerna är inställda på avs fördröjning.

Är det värt att prova att koppla ihop L och ”pil” eller kan jag skada något om det blir fel?

Som sagt, det måste göras om ordentligt, men jag skulle gärna vilja kunna få på belysningen under tiden.

Förtydligar också att jag inte behöver någon form av tändning. Belysningen styrs med timer från elcentral så bara jag får på kontinuerlig drift så blir det bra.

Eftersom sensorn just nu spänningssätter en grön/gul ledare som jag inte har en aning om var den tar vägen så kan jag inte rekommendera annat än att bryta säkringen i centralen och koppla bort det som krävs så att du inte längre har några spänningssatta grön/gula ledare i anläggningen.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Stort tack för dina hjälpsamma svar.

Förmodligen är det enklare som du skriver att koppla bort sensorerna tidigare i kedjan. Jag har tre st armaturer och från resp går det ut en anslutning till var och en av de tre sensorerna (se bild). De verkar dock inte individuellt kopplade eftersom det räcker med att jag har en av sensorerna på plats för att jag ska få ström till alla tre armaturerna.

Bifogar bild på armaturen öppen där anslutningarna syns. Det vänstra röret är det som går ner till sensorn. Det ser likadant ut på de andra två. Öppen utomhusarmatur vid husvägg med synlig anslutning och rör som går ned till en sensor vid stående stuprör.
Skapa konto
Öppen armatur med elektriska anslutningar och röda kopplingsklämmor, mot en bakgrund av rör och spindelväv.
Skapa konto
Öppen elarmatur med röda kopplingar och ledningar som leder ner till en sensor.
Skapa konto
Öppen elektrisk armatur med synliga ledningar och anslutningar, inklusive röret som leder till sensorn.
Skapa konto
Öppen armatur med synliga anslutningar och kablar, monterad på en vägg.
Skapa konto

Svårt att se på bilderna kanske, men ur rören som löper fram till armaturen har jag vit, blå, brun, svart och grön.

Svårt att se men jag tycker att den grön/gula tändtråden från sensorn är ihopkopplad med biledaren på en (annan) kabel. Det ser inte bra ut och behöver synas närmare.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Svårt att se men jag tycker att den grön/gula tändtråden från sensorn är ihopkopplad med biledaren på en (annan) kabel. Det ser inte bra ut och behöver synas närmare.
Verkligen tack för att du tog dig tid. Det får bli en elektriker till detta ändå tror jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.