Byggahus.se

Komplettera med 16A CEE uttag

1. J
    Hobbysnickare · 564 inlägg

JSten

Hobbysnickare
    Nyligen blivit med bandsåg och behöver komplettera med trefas uttag. I dagsläget har jag en infälld dosa med Schneider/Eljo trend tvåvägsuttag monterat:

Vilka alternativ finns det för att komplettera med ett CEE 16A uttag?
    Just nu lutar det åt att sätta ett utanpåliggande uttag som monteras direkt nedanför eller bredvid tvåvägs uttaget. Detta skulle kräva att det tas upp ett hål i båda dosor där ledarna kan dras, är det godkänt för uttag av denna "infällda" typen? Är det kanske så att ledarna behöver dras i en stump isolerslang.

Alternativt är att ta bort befintligt uttag och sätta ett kombinerat uttag över dosan:
    Mindre sugen på denna lösningen då jag gärna vill ha kvar de två uttagen samt att dosan just nu sitter aningen längre ut än omgivande vägg, varpå väggen behöver byggas upp eller dosan modifieras. Men helt klart ett alternativ om min initiala lösning inte är okej.

Sen behöver det såklart trådas om med 5x2.5mm^2 från centralen (endast 3x1.5mm^2 idag), och montering av ny 3-fas automatsäkring.

2. J

JSten

Hobbysnickare
    Alternativ tre som jag har funderat på under dagen, vid sidan av nuvarande uttag, borra ett hål in i dosan och sätt uttaget vid sidan. Borde gå, det är lättbetongväggar vilket är mjukt som smör.

3. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 793 inlägg
    Isolerslangen du länkade är gröngul och används ENBART runt PE ledning, skyddsjord alltså.

däremot kan man ju tänka sig att fräsa in en dosa bredvid eller under den befintliga, dra VPrör eller slang mellan och nyttja befintligt rör till dosan ovan om det är stort nog att rymma nya trådar. Du lär behöva 5st 2.5mm2 trådar i slangen minst (om det inte redan ligger tändtrådar också) så en 20mm rör behövs.

Tyvärr är det mer troligt att det ligger 16mm i väggen med enbart 1.5mm2 trådar så 16A kan bli svårt att få till. Har du tur kan du få i 5st 1.5mm2 och kan då troligen avskära med 10A.

Du vet säkert redan att det är olagligt att göra själv, du behöver hjälp av elektriker. Så är det sagt… och av ditt inlägg att döma kan det vara bra att ta hjälp också, antingen av elektriker eller via forumet så du är helt säker på vad du gör innan du börjar. Det viktigaste annars är att bryta strömmen innan du börjar, ha gott om tid på dig och gissa inte.

4. Solvskaftet
    Husägare · Skåne · 352 inlägg

Solvskaftet

Husägare
    Dosa bör kunna skippas om man tar en bit eklk och borrar/spårar till intilliggande dosa? Ceeuttaget har ju intag från baksidan.

5. Tomtom79
    Ja, kör du utanpåliggande CEE går det fint så. Dock tyckte jag mig se infälld men det var kanske det befintliga tvåvägs som avsågs. Har själv snyggt infällda 3fasuttag i verkstaden som jag inte skulle vilja vara utan…

6. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 4 771 inlägg

Rickard.Premiumikon: Trä

Medlem
    Jag har precis fått klart mitt 3-fas i garaget och är mycket nöjd. Jag valde ett utanpåliggande med lite onödigt många kopplingsdosor för maximal frihet i framtiden.

Jag hade alla möjligheter att köra infällt men jag valde utanpåliggande 3fas och ett separat infällt enfas.

En sak jag lärt mig här är att cee uttag bör sitta på 170cm från golv för att dom inte är petskyddade.

Redigerat 7 aug 2021 18:38
    • Laddar…
  7. J

JSten

Hobbysnickare
    Finns 15mm vit lite längre ner på sidan:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-8-7_18-21-26.png

Lyckligtvis var det någon som drog 20mm slang när garaget byggdes, så där finns gott om plats ;)Alla uttag i garaget är dragna med 20mm slang av exakt denna anledning (på inrådan från någon här på forumet).

Fullt medveten om detta. Vill påstå att jag har hyfsad koll på vad som behöver göras och hur det ska kopplas. Men just i detta här fallet, när det är mer än slang och dosa inblandat så vill jag försäkra mig om vad som är ok lösning, där av denna tråd.
    Låter som en bra lösning. Snarlikt spår som alternativ tre ovan (fast inte flexslang + enskilda ledare som jag tänkte mig).
    Nu blev jag nyfiken, finns det infällda 3fas (CEE?) som passar i vanlig apparatdosa? I så fall är det ju lätt värt att rota fram dosfräsen och fälla in en dosa till :D

8. J

JSten

Hobbysnickare
    Var inne på att göra allt utanpåliggande, men när jag planerade elen med elektrikern så övertygade han mig att fälla in all el samt ha gott om dem (sa 2meter mellan uttagen). På det viset, tillsammans med 20mm, rör skulle jag kunna komplettera med trefas där det behövdes. Kanske ska tilläggas att jag drog all slang och tråd, så det var inte för att elektrikern skulle kunna fakturera fler timmar som han kom med det förslaget :D

Det var inget jag kände till (eller min elektriker heller tydligen). Hittade denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/min-hoejd-pa-iec-trefasuttag.226059/. Tack för att du påpekade detta!

Redigerat 7 aug 2021 19:21
  9. Tomtom79
    Gott! Better safe than sorry när det gäller el!

Jo, se bild. Vill minnas att jag fick ha en koppöingsdosa bakom för storleken.

10. J

JSten

Hobbysnickare
    Instämmer, jäkla respekt för el!

Aha, är det samma uttag som säljs som paneluttag eller är det en specialare för väggmontage?

11. Tomtom79
    Samma. Fästs inte i dosan alltså. Finns kanske avsett för dosor men tror det knappt.

12. J

JSten

Hobbysnickare
    Efter lite letande, visar det sig att det finns infällda med passande dosa, https://www.pcelectric.at/shop/en/c...chuko-architectural-design-flush-sockets.html:
    (säljs av en hel hög med olika säljare, bara att söka).
    Helt klart diskret design, dessvärre kommer ju kontakten sticka rakt ut från väggen när den sitter i, vilket inte är så praktiskt direkt.

• Laddar…
  13. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 4 771 inlägg

Rickard.Premiumikon: Trä

Medlem
    Ser väldigt smidiga ut för tillfällig/sällan användning, kan inte sticka ut många cm från väggen (y)
    Av ren nyfikenhet undrar jag om du kan bjuda på en bild med en handske i? Känslan är ju att den tar mer plats då än en vanlig utanpåliggande då.

Abb säljer ju rätt snygga svarta utanpåliggande som såklart går att dra elen dolt till om man vill det. Jag tittade länge på dom men snålade och valde röda då jag också ville ha kombiuttag.

Dom vita skriker ju inte direkt verkstad/industri :thinking:

14. J

JSten

Hobbysnickare
    Såhär blev det till sist:
    IMG_20210811_162446.jpg

Valde att gå på utanpåliggande uttag då jag får känslan av att infällt uttag sticker ut för mycket i rummet när det används.

Rent tekniskt löste jag det igenom att borra med ett centrumborr från nuvarande dosa (samt ovanifrån där det nya uttaget sitter). Sen drog jag i en stump 20mm flexslang:
    IMG_20210811_144357.jpg

Nöjd med läsningen, behövde inte spåra hela vägen med ifyllnad, och ingen utanpåliggande kabel.
    Tips, om någon är inne på liknande lösning, plugga befintliga flexslangen som går nedåt från dosan med en bit trasa eller papper så att det inte fylla med lättbetong när du borrar.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.