Det där med röra gammal installation blir tokigt resonemang. Finns det en äldre del av installationen i drift. Så kan elektrikern med rätta förutsätta att den är korrekt, såvida det inte finns indikationer om motsatsen.
Men skall man spänningssätta en kabel som aldrig varit i drift, eller varit urkopplad av okänd anledning. Då måste elektrikern säkerställa att den på alla sätt är ok. Vilket givetvis blir enklare om han själv dragit installationen.

• Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
K
B byron v2 skrev:
Fan va det härjas.
Jag ville ha praktiska tips av någon som har gjort liknande tidigare. Men alla hänger upp sig på inkoppling. Antagligen kopplar själv eller gör en elektriker det.

Jag har flera gånger tidigare dragit och elektrikern jag brukar anlita bryr sig inte. Han kopplar in om det är ok gjort. Så gör vad jag vet många.
Där har du ju svar på dina egen fråga är ju han som ska kunna kolla/veta att det är okej gjort alltså är det han du ska fråga hur du ska göra.

Och det är alltid "elektrikern" som "helt på eget bevåg" avgör om han ska koppla in nått i en hel eller halvfärdig anläggning. Anser elektriker att det är ok så kan han "koppla in" och anser han att det inte är ok så är det han val att låta bli. Så enkelt är det.
Ps
OCH han behöver över huvud taget inte argumentera för eller emot.

• Gilla
Krokben och 2 till
  • Laddar…
B
E elmont skrev:
Och det är alltid "elektrikern" som "helt på eget bevåg" avgör om han ska koppla in nått i en hel eller halvfärdig anläggning. Anser elektriker att det är ok så kan han "koppla in" och anser han att det inte är ok så är det han val att låta bli. Så enkelt är det.
Ps
OCH han behöver över huvud taget inte argumentera för eller emot.
Vill elektrikern fortsätta ha privatkunder ska man nog var dynamiskt.

Vidare är det inte som du säger.
Visa gärna källa...

Vad är det som är fel i det jag påstår?
Ingen elfirma vill ha kunder som gör det mesta av jobbet själv.
Källa på vad då??

• Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.