A Amrich skrev:
Jag var lite nyfiken på om det fanns någon som var mer insatt än mig i ämnet elbilar som hade en kvalificerad gissning om framtidens laddare och vad de kan tänkas kräva.
Den som hade en sådan kristallkula skulle bli snuskigt rik...
Frågan handlar egentligen om hur bilkörandet kommer förändras i framtiden, och speciellt ifall privatkörning med laddning hemma kommer att öka. Jag tror inte det, tvärtom, speciellt inte laddning hemma. Så man kan nog dimensionera utifrån hur man kör bil idag, dvs hur många mil man behöver ladda hemma och hur snabbt.

Där tror jag laddstation med lastbalansering är överdriven för många. Det är helt enkelt något som säljarna lyckats prångla ut. I och med intåget av värmepumpar och uttåget av elvärme och traditionella motorvärmare så har de flesta en hel del utrymme inom sina mätarsäkringar (under natten) för att kunna välja en billigare laddlösning hemma. Ett problem är dock alla tunga enfasapparater som häll, ugn, spabad om man behöver ladda snabbt under dagen. Där behöver man leta efter produkter som stöder styrning av en laddström individuellt per fas. Jag har dock inte hört talas om sådana, ännu, då det troligen är väldigt specifikt för Sverige.

Jag tror också att trådbunden lastbalansering kommer att försvinna. Det finns redan idag ett antal produkter som bygger på trådlös kommunikation mellan mätarskåp och laddstation. Men hur bra det fungerar vet jag inte.

2.5 mm² medger 11 kW, vilket troligen skulle räcka långt i ditt fall....

MrJay
Vi har lagt ner Draka FXQJ 10mm2 i 50mm skyddsrör mellan skåpet och alla våra byggnader. Aceflex 5G6 i likadant skyddsrör går till billaddaren och vi har extra skyddsrör som är tomma för framtida behov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.