14 476 läst ·
27 svar
14k läst
27 svar
Jordad lampa med ojordad lampsladd i jordat uttag
Rätt knepigt nu när alla säger olika. Nån säger "det fungerar" medan Bo säger att det är absolut fel..
Det "fungerar" att köra 200 på motorvägen också men är lik förbannat fel. I de flesta fall händer inget men det kan potentiellt bli livsfarligt om något händer som du inte tänkt på just nu.K Kraken3333 skrev:
Ungefär så kan man resonera. Och därför bör man göra som Bo skriver för att 1. följa reglerna och 2. undvika faror nu och i framtiden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Fungera (lysa) och vara säker är två olika saker. Det är här missförståndet ligger
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Du demonstrerar anledningen fint till varför man inte gärna ska ge villkor för vad/när som är säkert utan hålla sig till enkla mantra. Vilka villkor gäller för det du säger här?Myrstacken skrev:
Möjligt, jag vill bara göra det som är "mest" rätt i detta läge. Om jag nu gör som du säger och monterar en jordad lampsladd (som du visar på bilden) i min jordade lampa, och sätter den i mitt ojordade kronuttag (för jag tolkar det nu som att just detta är vad jag ska göra) ska då jorden mellan lampsladd och lampa då vara ihopkopplad? Dvs ska jag montera samman gulgrön/gulgrön mellan lampsladd och lampa i sockerbiten under lampan trots att den sätts i ojordat uttag?Bo.Siltberg skrev:
Tror det är DÄR jag har lite svårt (som icke el-kunnig) att förstå. Var ska jorden ta vägen? Uttaget är ju ojordat. Fattar om det är en korkad fundering, men ändå vital på något sätt..
Jag kommer behöva sätta mig i bilen och åka ett antal mil imorgon för att köpa rätt grejer, orten där jag bor har för litet utbud. Det är därför jag behöver veta vad jag behöver införskaffa
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Du skall ha jord anslutet mellan lampn och den sladd du monterar på lampan. Den blir inte ansluten i det ojordade lamputtaget.K Kraken3333 skrev:Möjligt, jag vill bara göra det som är "mest" rätt i detta läge. Om jag nu gör som du säger och monterar en jordad lampsladd (som du visar på bilden) i min jordade lampa, och sätter den i mitt ojordade kronuttag (för jag tolkar det nu som att just detta är vad jag ska göra) ska då jorden mellan lampsladd och lampa då vara ihopkopplad? Dvs ska jag montera samman gulgrön/gulgrön mellan lampsladd och lampa i sockerbiten under lampan trots att den sätts i ojordat uttag?
Tror det är DÄR jag har lite svårt (som icke el-kunnig) att förstå. Var ska jorden ta vägen? Uttaget är ju ojordat. Fattar om det är en korkad fundering, men ändå vital på något sätt..
Jag kommer behöva sätta mig i bilen och åka ett antal mil imorgon för att köpa rätt grejer, orten där jag bor har för litet utbud. Det är därför jag behöver veta vad jag behöver införskaffa![]()
Om du INTE gör så så ligger faran i att du eller någon annan senare flyttar lampan till ett rum med jordade uttag. I ett sådant rum SKALL skyddsjord vara ansluten till lampan. Därmed måste sladden som sitter i lampan ha skyddsjord.
Man kan tycka att det får väl någon lösa den dag lampan flyttas. Men det är fel tänkt. Att ta en apparat/lampa som har en kabel med kontakt och sätta den i ett uttag får precis vem som helst göra, öven om man inte kan någonting överhuvudtaget om el.
Att montera en lampsladd på en lampa får också vem som helst göra OM och endast OM man har kunskap att göra det rätt. Har man inte den kunskapen så får man inte koppla ens en lampsladd. Men den som har kunskapen monterar rätt sorts sladd på lampan. Lampan är säker i det rum den sitter i nu i ojordad miljö, och den fortsätter att vara säker om någon som kan mindre om el flyttar den till ett rum med jordade uttag.
I rummet med jordade kontakter är det väldigt viktigt att allt i rummet är jordat. För i det rummet är risken stor att någon håller i en korrekt jordad pryl, samtdigt som man vidrör din lampa. Om det då blivit något fel på lampan så att den är strömförande (och inte jordad) så blir det en livsfarlig situation, med ström genom kroppen mellan den felaktiga lampan och det jordade föremålet. Om samma fel uppstår i ditt ojordade rum, så kan någon ta i lampan, men eftersom det inte finns något annat jordat i rummet, så blir det ingen (farlig) ström genom kroppen, liite blir det ändå för trägolvet du står på leder ström litegrann, och har då en dålig jordförbindelse.
Det är du som monterar sladden på lampan som ansvarar för att lampan är säker med din koppling, även om den senare flyttas av någon som kan mindre.
Att byta till en jordad ledning gör ingen skillnad där armaturen sitter idag. Men säg om 4 år, då flyttar du till ett hus med jordade uttag och ansluter armaturen till ett jordat lamputtag.K Kraken3333 skrev:Möjligt, jag vill bara göra det som är "mest" rätt i detta läge. Om jag nu gör som du säger och monterar en jordad lampsladd (som du visar på bilden) i min jordade lampa, och sätter den i mitt ojordade kronuttag (för jag tolkar det nu som att just detta är vad jag ska göra) ska då jorden mellan lampsladd och lampa då vara ihopkopplad? Dvs ska jag montera samman gulgrön/gulgrön mellan lampsladd och lampa i sockerbiten under lampan trots att den sätts i ojordat uttag?
Jag kommer behöva sätta mig i bilen och åka ett antal mil imorgon för att köpa rätt grejer, orten där jag bor har för litet utbud. Det är därför jag behöver veta vad jag behöver införskaffa![]()
Då gör det skillnad. Då har du plötsligt eliminerat den sk. 1-felsprincipen då armaturen kan anta en farlig beröringsspänning i ditt nya hus vid ett fel i armaturen. Då det finns jordade uttag i det rummet finns risk för elchock i ett sådant scenario.
Idag, i ett rum med ojordade uttag uppstår ingen risk för elchock, även om armaturen skulle anta en farlig beröringsspänning.
Detta gäller för allt elektriskt materiel som har en sk. Utsatt del, en del som kan anta en farlig beringsspänning vid ett fel i apparaten. Klass 1.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Och det är detta som är irrelevant. Lampan ska ha rätt sladd och stickpropp oberoende av var den används.K Kraken3333 skrev:
Det finns en korrekt och en felaktig typ av sladd för denna lampa, och du valde den felaktiga. Man kan argumentera för att den felaktiga både fungerar och är säker i ditt rum. Men jag skulle vilja se den som försöker motivera att man köper fel typ av sladd till en apparat.
I sammanhanget är dock detta en marginell fråga vid sidan av din skarv som du har bild på ovan. Den är nästan ett snäpp värre än fel typ av sladd. Den vita plinten där är avsedd som anslutningsplint i armaturer. Hur har du lyckats ansluta den mjuka lampsladden till denna? Och vidare så får enkelisolerade ledare inte vara berörbara. Du borde ha använt en plint typ he251 istället.
Så ser nu till att skaffa en jordad sladd som är lång nog så du slipper skarva.
Nu är lampan korrekt installerad, jordad sladd och stickpropp.
Tack för alla tips och all information
Tack för alla tips och all information
Klicka här för att svara