Hej.
Min svärfar har en plan på att koppla en 12v halogenlampa på en uteplats som är ca 20m från sommarstugan.
Han tänker koppla trafon i huset och sen dra en 20m lampkabel (0.75mm) Kommer det att funka?
Jag undra för jag är lite orolig att det kanske börjar brinna och vi bor i samma hus med barn (under semestern)!
Tycker el är obehagligt och tycker själv han ska ringa en elektriker.
Bifogar bild på trafon han ska använda.
Tack för hjälpen.
Med vänlig hälsning,
Johan
Min svärfar har en plan på att koppla en 12v halogenlampa på en uteplats som är ca 20m från sommarstugan.
Han tänker koppla trafon i huset och sen dra en 20m lampkabel (0.75mm) Kommer det att funka?
Jag undra för jag är lite orolig att det kanske börjar brinna och vi bor i samma hus med barn (under semestern)!
Tycker el är obehagligt och tycker själv han ska ringa en elektriker.
Bifogar bild på trafon han ska använda.
Tack för hjälpen.
Med vänlig hälsning,
Johan
Det kommer inte börja brinna om han inte gör något gravt fel men det kanske inte fungerar så bra med lampan pga spänningsfallet. Ur den aspekten är det bättre att dra en 230 V kabel till uteplatsen och där göra övergången till 12 V. Jordfelsbrytare är ett krav då. Kabeldimensionering för den kabeln kan enkelt göras med programmet eldim.
När man tycker att något är obehagligt så kan man skaffa mer kunskap om det. Då försvinner oftast obehaget.
När man tycker att något är obehagligt så kan man skaffa mer kunskap om det. Då försvinner oftast obehaget.
Hur många watt är lampan på?
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
En enda halogenlampa är ju kanske på högst 35 W dvs 3 Ampere. Så 0.75 mm2 borde funka men en sådan kabel är absolut inte lämplig i utomhusmiljö. Blir det fler lampor så blir kabeln för klen.
Det vill ju till att lampan är minst 35 W, annars startar inte trafon (vilket jag gissar att blackarrow noterade och jag missade tills nu).
Som sagt, det är bättre att dra ut 230 V till altanen och sedan använda en färdig lösning för lampor där. Vill man absolut installera själv går ju det att göra men använd då vettigt material (inte lampsladd).
Som sagt, det är bättre att dra ut 230 V till altanen och sedan använda en färdig lösning för lampor där. Vill man absolut installera själv går ju det att göra men använd då vettigt material (inte lampsladd).
Det har du väldigt rätt i. Kanske en färdig lösning vore bättre. Då kanske TS också sover bättre. Något får mig dock att tro att svärfar är av typen "kan själv" och kör med lite vad som finns hemma men jag kanske har fel.J Johan456 skrev:
Vore 1.5mm bättre isåfall?tommib skrev:
Det vill ju till att lampan är minst 35 W, annars startar inte trafon (vilket jag gissar att blackarrow noterade och jag missade tills nu).
Det blir mysbelysning med den klena kabeln.
Lampan får ca 9V då trafon bara ger 11.6V och det blir 2.8V spänningsfall över kabeln.
https://www.elproman.se/sv/content/spanningsfallskalkylator
Lampan får ca 9V då trafon bara ger 11.6V och det blir 2.8V spänningsfall över kabeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.elproman.se/sv/content/spanningsfallskalkylator