Hej.
Min svärfar har en plan på att koppla en 12v halogenlampa på en uteplats som är ca 20m från sommarstugan.
Han tänker koppla trafon i huset och sen dra en 20m lampkabel (0.75mm) Kommer det att funka?
Jag undra för jag är lite orolig att det kanske börjar brinna och vi bor i samma hus med barn (under semestern)!
Tycker el är obehagligt och tycker själv han ska ringa en elektriker.
Bifogar bild på trafon han ska använda.

Tack för hjälpen.

Med vänlig hälsning,
Johan

• En CoTech elektronisk transformator för LV-halogenlampor med anslutna kablar på skrivet papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det kommer inte börja brinna om han inte gör något gravt fel men det kanske inte fungerar så bra med lampan pga spänningsfallet. Ur den aspekten är det bättre att dra en 230 V kabel till uteplatsen och där göra övergången till 12 V. Jordfelsbrytare är ett krav då. Kabeldimensionering för den kabeln kan enkelt göras med programmet eldim.

När man tycker att något är obehagligt så kan man skaffa mer kunskap om det. Då försvinner oftast obehaget.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Hur många watt är lampan på?

En enda halogenlampa är ju kanske på högst 35 W dvs 3 Ampere. Så 0.75 mm2 borde funka men en sådan kabel är absolut inte lämplig i utomhusmiljö. Blir det fler lampor så blir kabeln för klen.

tommib
Det vill ju till att lampan är minst 35 W, annars startar inte trafon (vilket jag gissar att blackarrow noterade och jag missade tills nu).

Som sagt, det är bättre att dra ut 230 V till altanen och sedan använda en färdig lösning för lampor där. Vill man absolut installera själv går ju det att göra men använd då vettigt material (inte lampsladd).

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Sen undrar man, halogen? Visst 2009 var det väl en bra idé men idag så är det ett märkligt val. LED underlättar på alla sätt.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
tommib
J Johan456 skrev:
Sen undrar man, halogen? Visst 2009 var det väl en bra idé men idag så är det ett märkligt val. LED underlättar på alla sätt.
Det har du väldigt rätt i. Kanske en färdig lösning vore bättre. Då kanske TS också sover bättre. Något får mig dock att tro att svärfar är av typen "kan själv" och kör med lite vad som finns hemma men jag kanske har fel.

tommib tommib skrev:
Det har du väldigt rätt i. Kanske en färdig lösning vore bättre. Då kanske TS också sover bättre. Något får mig dock att tro att svärfar är av typen "kan själv" och kör med lite vad som finns hemma men jag kanske har fel.
blackarrow blackarrow skrev:
Hur många watt är lampan på?
35w

T Thomas_Blekinge skrev:
En enda halogenlampa är ju kanske på högst 35 W dvs 3 Ampere. Så 0.75 mm2 borde funka men en sådan kabel är absolut inte lämplig i utomhusmiljö. Blir det fler lampor så blir kabeln för klen.
Han ska bara ha en lampa, för "mysbelysning"

tommib tommib skrev:
Det vill ju till att lampan är minst 35 W, annars startar inte trafon (vilket jag gissar att blackarrow noterade och jag missade tills nu).

Som sagt, det är bättre att dra ut 230 V till altanen och sedan använda en färdig lösning för lampor där. Vill man absolut installera själv går ju det att göra men använd då vettigt material (inte lampsladd).
Vore 1.5mm bättre isåfall?

J Johan456 skrev:
Han tycker att LED lyser konstigt :thinking: har påtalat att det finns olika ljussken (heter det så?) på LED-belysning (y) men lyssnar ej :sweat:

tommib tommib skrev:
Du har så rätt :crysmile::crysmile:

B Blomman86 skrev:
Du har så rätt :crysmile::crysmile:
Sen tycker jag el är obehagligt när man håller på själv, men kanske ska läsa på mig lite för att lunga nerverna :p

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det blir mysbelysning med den klena kabeln.
Lampan får ca 9V då trafon bara ger 11.6V och det blir 2.8V spänningsfall över kabeln. :oops:

[bild]

[länk]
Men är det inte 40 meter kabel?
Eller tänker jag fel:thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.