Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Wirsbo termostat trasig

1. K
    Medlem · 1 inlägg

KarinCR

Medlem
    Noterade av en händelse att termostaten till golvvärmen i badrummet var lite lös och när jag tog på den märkte jag att den var jättevarm. Tar av locket och ser då att den är bränd inuti! Kopplar loss sladdarna direkt och tar bort den. Bara att byta. Men hittar dock ingen likadan Wirsbo Electronic på marknaden. Undrar om den från Uponor på bifogad bild funkar istället? Det står att den ersätter Wirsbo Electronic så jag antar det men vill dubbelkolla här innan jag beställer.
    Sen funderar jag förstås på hur det kunde bli såhär? Kan det vara fel någon annan stans så att det finns risk att nästa också bränner. Den är från 1998 så jag tänker att den nog bara är gammal men det är ju obehagligt att den bränts såhär.

2. E
    Medlem · Skåne · 10 841 inlägg
    Att det efter många års drift kan uppstå missfärgning från värmeutveckling är normalt.
    "jättevarmt" är subjektivt, det ser ut som där sitter något effektmotstånd ute till vänster som då kan avge lite värme under drift.

Det anges att ny termostat ska kunna ersätta äldre typer/fabrikat så det bör fungera. Håll koll på ledarna så de kommer på rätt kopplingsplint.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.