Hej på er!
Jag behöver lite hjälp om någon möjligtvis kan hjälpa mig. Jag renoverade ett rum som har en strömbrytare och ett eluttag och i all hast tog jag bort de gamla utan att tänka vidare på vilken kabel som satt vart. Nu när jag ska sätta nytt så dyker jag på ett problem:
Strömbrytaren har två kablar: blå och grön (helgrön)
Eluttaget har tre kablar: blå och grön (samma grönfärg som strömbrytaren) + jord.
Till min fråga: tror ni att blå är N som vanligt och att den gröna således är L? Har någon liknande i sitt hem?
Tack för svar!
Jag behöver lite hjälp om någon möjligtvis kan hjälpa mig. Jag renoverade ett rum som har en strömbrytare och ett eluttag och i all hast tog jag bort de gamla utan att tänka vidare på vilken kabel som satt vart. Nu när jag ska sätta nytt så dyker jag på ett problem:
Strömbrytaren har två kablar: blå och grön (helgrön)
Eluttaget har tre kablar: blå och grön (samma grönfärg som strömbrytaren) + jord.
Till min fråga: tror ni att blå är N som vanligt och att den gröna således är L? Har någon liknande i sitt hem?
Tack för svar!
Man kan inte säga vad en kabel har för funktion endast utifrån färgen, utan man får kolla i närliggande dosor/lamputtaget och försöka bilda sig en uppfattning. I strömbrytaren är troligtvis ingen av trådarna nolla, utan det är fas och tändtråd. Men den som har kopplat in det kan ha satt brytaren på nollan. Omöjligt att avgöra utan att titta på plats.
Men som svar på frågan så borde det inte vara så svårt att koppla in det som det har funkat tidigare. Under förutsättning att du är säker på vad som är skyddsjord så är det bara att koppla de andra två trådarna som fas och nolla i uttaget och de två trådarna vid brytaren till in- respektive utgång.
Men som svar på frågan så borde det inte vara så svårt att koppla in det som det har funkat tidigare. Under förutsättning att du är säker på vad som är skyddsjord så är det bara att koppla de andra två trådarna som fas och nolla i uttaget och de två trådarna vid brytaren till in- respektive utgång.
Ah okej, så det går att testa sig fram, bara att jag vet vilken som är jord?useless skrev:
Man kan inte säga vad en kabel har för funktion endast utifrån färgen, utan man får kolla i närliggande dosor/lamputtaget och försöka bilda sig en uppfattning. I strömbrytaren är troligtvis ingen av trådarna nolla, utan det är fas och tändtråd. Men den som har kopplat in det kan ha satt brytaren på nollan. Omöjligt att avgöra utan att titta på plats.
Men som svar på frågan så borde det inte vara så svårt att koppla in det som det har funkat tidigare. Under förutsättning att du är säker på vad som är skyddsjord så är det bara att koppla de andra två trådarna som fas och nolla i uttaget och de två trådarna vid brytaren till in- respektive utgång.
För i eluttaget är det solklart att en av kablarna är jord medan i strömbrytaren så är det ju bara två kablar liksom.
Bra tips att kolla närliggande eluttag. Har ett i rummet intill som jag skulle kunna skruva upp och kika på.
Det är inte så mycket att testa. Visst kan det vara av akademiskt intresse att veta vad som är fas och nolla i uttaget, men i praktiken är det lika oviktigt som att veta vilket håll man vänder stickproppen.K Kimpaii skrev:
Hahah!useless skrev:
Det jag menade var dock om jag skulle råka sätta kablarna fel (den som ska vara på L på N och vice versa) om det skulle vara farligt eller om uttaget då helt enkelt inte skulle fungera så jag bara kan göra om och rätt?
Nej, eftersom att göra fel här blir samma sak som att vända stickproppen ett halvt varv.K Kimpaii skrev:
Uttagen brukar vara märkta L och N samt en symbol för jord. Det enda som är viktigt är att jord är på rätt ställe (och detta är VÄLDIGT viktigt), om du skulle sätta L på N och N på L har ingen praktiskt betydelse (även om jag alltid sätter L på L osv, men det är nog bara en störning).
Jaha, där ser man! Trodde även rätt kabel på rätt ställe hade stor betydelse för funktionen men då låter det ju som om det inte går att göra fel (mot förmodan att jord är rätt men det är inget problem)!V vectrex skrev:Nej, eftersom att göra fel här blir samma sak som att vända stickproppen ett halvt varv.
Uttagen brukar vara märkta L och N samt en symbol för jord. Det enda som är viktigt är att jord är på rätt ställe (och detta är VÄLDIGT viktigt), om du skulle sätta L på N och N på L har ingen praktiskt betydelse (även om jag alltid sätter L på L osv, men det är nog bara en störning).
Väääldigt tacksam för svaren!
Bästa svaret
Det vill säga om du struntar i om det blir blått eller grönt ljus i lampanK Kimpaii skrev:
Staffans
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Hur vet du att "jord" är skyddsjord? Med en grön ledare i kretsen är det inte självklart vilken färg skyddsledaren har.K Kimpaii skrev:
En bild på dosan skulle underlätta.
Med fem ledaren finns alla chanser att koppla fel.
Om du är helt säker på vilka tre ledare som gick till uttaget och vilka två som gick till strömbrytaren så är den enda viktiga frågan att identifiera skyddsledaren med 100 % säkerhet.
Men du har två st blå ledare här, där den ena kan vara nolla och den andra tändtråd. Då det troligen handlar om FK i rör så är detta fel. Kanske inget allvarligt men där gäller att hålla isär de där två blå...
Därför kan jag inte rekommendera annat är att syna detta närmare. Gör inga kopplingar på chans.
Anledningen att jag är säker är för att den tredje kabeln ("jord" som jag kallade den) är en klassisk grön- och gulrandig kabel.Bo.Siltberg skrev:
Hur vet du att "jord" är skyddsjord? Med en grön ledare i kretsen är det inte självklart vilken färg skyddsledaren har.
En bild på dosan skulle underlätta.
Med fem ledaren finns alla chanser att koppla fel.
Om du är helt säker på vilka tre ledare som gick till uttaget och vilka två som gick till strömbrytaren så är den enda viktiga frågan att identifiera skyddsledaren med 100 % säkerhet.
Men du har två st blå ledare här, där den ena kan vara nolla och den andra tändtråd. Då det troligen handlar om FK i rör så är detta fel. Kanske inget allvarligt men där gäller att hålla isär de där två blå...
Därför kan jag inte rekommendera annat är att syna detta närmare. Gör inga kopplingar på chans.
Var nog otydlig i min text: eluttaget och strömbrytaren är på två helt olika sidor av rummet så det är inte fem kablar i samma kalas utan tre för sig och två för sig.
Men i brist på saker att göra en söndagskväll så kommer här bilder ändå (ps är lite färg här och var, det tillhör renoveringar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det förändrar allt. Då är den grön/gula den enda frågan av vikt här. Fel färg på tändtråden i den andra dosan behöver vi inte gräva ned oss i. Om det finns en JFB som skyddar uttaget så kan du förbehållslöst koppla in det. Annars är det bara 99.99% säkert 


