Köpte precis en jordad klass 1 takspottlampa och har ett jordat uttag i taket, dock har jag bara ojordade lampsladdar och kontakter.

Kan jag låta jorden från lampan vara och köra ojordad lampsladd från lampan och kontakt till mitt jordade uttag i taket?
Förpackning för Nordlux takspottlampa klass 1 med specifikationer och energiklassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojordad lampsladd och kontakt på träunderlag.
Skapa konto
Takuttag och krok för taklampa, målningen kring uttaget är skadad.
Skapa konto

Uttaget i taket är inte jordat, det är ett sk kronuttag.

• Gilla
udihow och 4 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Uttaget i taket är inte jordat, det är ett sk kronuttag.
Ok tack för informationen,

men kan jag koppla in den jordade klass 1 lampan i det uttaget med ojordad sladd och kontakt?

Svar ja.

Vete tusan vad det är för uttag. Ett kronuttag har inte den platta ytan som hindrar att man sätter kontakten fel. Men ett jordat uttag har ett utstickande jordanier.

Det är en vanlig 3 polig lampkontakt utan jord.
Ofta använd till kronkontakt för att tända delar av lampan. Man kan använda din lampa och koppla in den tredje kabeln som jord men då måste du koppla om din kronkontakt och då måste gjord vara framtaget till kontakten och kopplas förbi till lamputtaget. Ev måste byggas om ifall lampan har en tändtråd eller inte. Har den bara en tändtråd så behöver du inte göra något.
Dock är det en fullösning och inte fackmannamässigt gjort. Det riktiga är att byta både kabel med rätt färgkod, lampkontakt och lamputtag, samt ev dra fram jord till kontakten med en ny kabel om det saknas.

Den fullösningen skall man absolut inte göra! Om man senare flyttar lampan till en annan kronkontakt kan hela lampan bli strömförande. Livsfarligt.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det är en vanlig 3 polig lampkontakt utan jord.
Ofta använd till kronkontakt för att tända delar av lampan. Man kan använda din lampa och koppla in den tredje kabeln som jord men då måste du koppla om din kronkontakt och då måste gjord vara framtaget till kontakten och kopplas förbi till lamputtaget. Ev måste byggas om ifall lampan har en tändtråd eller inte. Har den bara en tändtråd så behöver du inte göra något.
Dock är det en fullösning och inte fackmannamässigt gjort. Det riktiga är att byta både kabel med rätt färgkod, lampkontakt och lamputtag, samt ev dra fram jord till kontakten med en ny kabel om det saknas.
Ok tack för info, lite osäker vad du menar dock. I nuläget finns jorden enbart i lampan. Jag ser i sockerbiten på undersidan att det finns en jord till mittersta hålet. Dock har jag inte anslutit något till den. Enbart brun och blå kabel är ansluten.

Jag är alltså inte ute efter att jorda sladden jag sätter i taket.

Från lampan har jag nu dock dragit en ojordad lampsladd och satt i uttaget i taket. Bild 2 och 3 i mitt inledande inlägg alltså.

Det som styr och är helt avgörande är ifall alla vägguttag och lamputtag är skyddsjordade eller ojordade. Du har ett ojordat lamputtag där, så då ska även alla vägguttag vara ojordade och det finns ingenting i rummet som har kontakt med jord?

I så fall ska lampan kopplas in utan skyddsjord.
Men, lampsladden och dess stickpropp ska vara av skyddsjordat utförande.
Lampan ska kunna flyttas till ett rum med jordade lamputtag, där den därmed ska bli skyddsjordad.

För att detta ska vara möjligt ska lamputtaget och stickproppen se ut såsom på bilderna nedan. Du behöver alltså byta lamputtaget i taket.

Närbild av ett ojordat lamputtag, elektrisk ledare och skruv på en vit bakgrund.
Skapa konto

Ojordat lamputtag med stickpropp och frilagda kablar för anslutning.
Skapa konto

H hempularen skrev:
Den fullösningen skall man absolut inte göra! Om man senare flyttar lampan till en annan kronkontakt kan hela lampan bli strömförande. Livsfarligt.
Så är det. Den lampan måste byggas om ifall man flyttar den. Den är säker på sin plats men kan vara livsfarlig på en annan plats. Så det bästa är att hoppa jordningen helt till lampan om man inte gör det klokt hela vägen.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det som styr och är helt avgörande är ifall alla vägguttag och lamputtag är skyddsjordade eller ojordade. Du har ett ojordat lamputtag där, så då ska även alla vägguttag vara ojordade och det finns ingenting i rummet som har kontakt med jord?

I så fall ska lampan kopplas in utan skyddsjord.
Men, lampsladden och dess stickpropp ska vara av skyddsjordat utförande.
Lampan ska kunna flyttas till ett rum med jordade lamputtag, där den därmed ska bli skyddsjordad.

För att detta ska vara möjligt ska lamputtaget och stickproppen se ut såsom på bilderna nedan. Du behöver alltså byta lamputtaget i taket.

[bild]

[bild]
Tack för mer bra info. Hela övervåningen (där taklampan även sitter) är ojordad, gammalt hus, ej jord som standard. Vi har börjat jorda successivt på nedervåningen, men inte kommit längre. Dyrt.

I övrigt har jag lite svårt att tolka dig? Menar du att nuvarande "installation" är ok (dvs jordad lampa klass 1 med ojordad sladd till ojordat uttag), men att den bör "förberedas" för ifall jag flyttar den till jordat uttag?

Lampan ska inte flyttas och jag har inte möjlighet att byta några uttag tex det i taket. Så är nuvarande installation ok så kör jag på det :)

Det som gäller utan knot är att montera ett skyddsjordat sladdställ på lampan, likt det jag visar bild på. Detta oberoende av om du "aldrig" tänker flytta på lampan eller sälja den. Du kan inte montera det ojordade sladdställ som du har på bild.

Det är inte helt nödvändigt att byta ditt gamla lamputtag. Men det är inte säkert att lampan kommer att lysa. Därför ville jag byta det till ett lite mer modernt, så att det samtidigt blir rätt kopplat med fas och nolla där de ska vara. Men du kan som sagt prova. Blir det problem så får du helt enkelt skaffa dig möjligheten att byta detta uttag.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det som gäller utan knot är att montera ett skyddsjordat sladdställ på lampan, likt det jag visar bild på. Detta oberoende av om du "aldrig" tänker flytta på lampan eller sälja den. Du kan inte montera det ojordade sladdställ som du har på bild.

Det är inte helt nödvändigt att byta ditt gamla lamputtag. Men det är inte säkert att lampan kommer att lysa. Därför ville jag byta det till ett lite mer modernt, så att det samtidigt blir rätt kopplat med fas och nolla där de ska vara. Men du kan som sagt prova. Blir det problem så får du helt enkelt skaffa dig möjligheten att byta detta uttag.
Lite osäker vad du menar med att jag inte "kan" montera det ojordade sladdstället. Varför inte?

Min montering ser nu ut som följer: i kronuttaget har jag den ojordade kontakten (som jag visar i mitt inledande inlägg). Kontakten är sedan skarvad som visas på första bilden nedan, till en ojordad lampsladd (köpt på ikea). I andra änden har jag sedan monterat lampsladden från Ikea in i lampan, men lämnat jorden orörd i lampan.

Kan jag inte ha det monterat på detta vis? Jag har testat, lampan lyser.

Elektrisk installation av ojordad sladd skarvad med kopplingsdon i takuttag inne i ett rum.
Skapa konto
Monterad ojordad lampsladd ansluten till lampans kronuttag mot vit bakgrund.
Skapa konto

Det fungerar men har lampan jord så är det en extrasäkerhet men då behöver du ha jord från lampa till normcentral

Nej du "kan" inte. Denna lampa ska ha en skyddsjordad anslutningssladd plus stickpropp. Detta eftersom lampan är avsedd att skyddsjordas. Det du har gjort är fel - det anses t.o.m vara ett grovt fel.

Att lampan varken behöver eller ska anslutas till skyddsjord i detta rum är en annan sak. Att lampan lyser är också en helt annan sak. Lampan i sig måste vara korrekt utförd, och sladden och kontakten tillhör lampan.

Du behöver skaffa ett längre sladdställ av den typ jag visar bild på och montera här istället för att det ska bli formellt rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.