Vi håller på att bygga ett hörnskafferi i vårat kök.
På bilden, bakom den högra delen av karmen (i bakre hörnet) kan man skymta en sladd som hänger. Den har jag tänkt dosa av. Men sen skulle vi vilja ha ett infällt uttag i väggen som vetter mot spisen.
Från vägen till spishällen (på bilden syns en vanlig spis, men det kommer bytas ut mot en bänkskiva med häll) kommer det vara ca: 30cm.
Mina frågor är därför:
I bilden kan man även till vänster skymta lösa tåtar. Dessa gick tidigare till en bänkbelysning via dosa och kommer också dosas av.
På bilden, bakom den högra delen av karmen (i bakre hörnet) kan man skymta en sladd som hänger. Den har jag tänkt dosa av. Men sen skulle vi vilja ha ett infällt uttag i väggen som vetter mot spisen.
Från vägen till spishällen (på bilden syns en vanlig spis, men det kommer bytas ut mot en bänkskiva med häll) kommer det vara ca: 30cm.
Mina frågor är därför:
- Får man ha ett uttag så nära hällen?
- Om man får det, hur högt över bänkskivan samt hur långt från (väggen bör det då sitta?
- Hur går man från ovan nämnda dosa till en infälld dosa?
I bilden kan man även till vänster skymta lösa tåtar. Dessa gick tidigare till en bänkbelysning via dosa och kommer också dosas av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elko’s Elbok, kan ge lite svar
https://www.elko.se/getfile.php/1398478/Filer/Kataloger Broschyrer Nyhetsblad/Elboken2019ny (03).pdf
Uttag vid häll/spis bör placeras så att man minskar risken att anslutningssladd hänger ner på hällen.
Det kan alltså vara bra att ha uttag på bägge sidor om hällen.
https://www.elko.se/getfile.php/1398478/Filer/Kataloger Broschyrer Nyhetsblad/Elboken2019ny (03).pdf
Uttag vid häll/spis bör placeras så att man minskar risken att anslutningssladd hänger ner på hällen.
Det kan alltså vara bra att ha uttag på bägge sidor om hällen.
Det låter ju vettigt. Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha uttag på båda sidor.Demmpa skrev:
Jag hittar dock inte den rekommendationen i PDF:en du länkade till.
Edit: Ska iof byta bänkskiva, eventuellt kan jag ju då montera såna här: https://www.elbutik.se/product.html/bachmann-elevator-1xschucko-2xeuro
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Det finns inga specifika regler för placering av schukouttag när spishäll vad jag sett. Man får se till att köksfläkten fungerar så att inte uttaget ångas sönder, och att som Demmpa säger sladden vid normal användning av de apparater ni tänkt använda där inte faller ned på hällen. Standardhöjden är 1150 mm, men det är en rekommendation.
Det blir alltså utanpåliggande kabel inne i skafferiet? Det går bra att helt enkelt sticka in den i den infällda dosan på sidoväggen via nån stuts.
Det blir alltså utanpåliggande kabel inne i skafferiet? Det går bra att helt enkelt sticka in den i den infällda dosan på sidoväggen via nån stuts.
Precis. Den stumpen som hänger där är för kort, så jag kommer sätta en dosa över hålet där den kommer ut, sen lägga EKK/EKLK därifrån.Bo.Siltberg skrev:
Om jag förstår dig rätt då så kan jag göra så här:
Dosa -> EKK -> flex-rör som kommer ut på insidan av väggen -> apparatdosa på utsidan av väggen?
Beställde, vad jag trodde var, EKK, men fick EKK-light. Den är ju lika styv som EKLK och det finns inte en chans att jag drar den genom flex-slangen.Bo.Siltberg skrev:
Det finns inga specifika regler för placering av schukouttag när spishäll vad jag sett. Man får se till att köksfläkten fungerar så att inte uttaget ångas sönder, och att som Demmpa säger sladden vid normal användning av de apparater ni tänkt använda där inte faller ned på hällen. Standardhöjden är 1150 mm, men det är en rekommendation.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad gör jag nu?
(Kabeln som hänger löst i första bilden ska in i dosan. Har inte hunnit så långt än.
EKK-light går utmärkt att dra i ett 16mm flexrör. Men du kan behöva dra i en dragfjäder. Prova att mantla av typ 15cm (det vita höljet). Ska sedan alla trådarna typ 10cm. Böj bak mitt på de uppskakade ledarna så att dess ändar slutar där uppslamningen börjar. Tejpa med eltjejp och putta i röret. Det ska liksom bli som en liten ”boll” längst fram. Nu finns inga vassa kanter som fastnar i flexröret. Hoppas du fattar vad jag menar…
Den biten av EKKn som kommer att vara i flexslangen kan du avmantal (skala) så att bara ledarna isolering blir kvar.
Eller så smörjer du kabeln ordentligt med kabelsmörjmedel, tex https://www.bizline.com/se-se/p/14996-smoerjgel-foer-kablar-biz___lub.
Eller så smörjer du kabeln ordentligt med kabelsmörjmedel, tex https://www.bizline.com/se-se/p/14996-smoerjgel-foer-kablar-biz___lub.
Klicka här för att svara