El
Maledictus: Om det har ett så stort kulturhistoriskt värde att du inte kan nalla 15mm i planket så bör du väl inte ens fräsa upp spår i putsen? Jag bor i en 20-talskåk med puts och vassmatta på stående plank och gjorde samma moment som du planerar nu. Jag sågade spår i putsen för slangen och använde hålsåg samt stämjärn för dosorna. Det blev kanonbra men det är helt klart det skitigaste
useless: Rent juridiskt måste det göras av en elektriker, men om du är säker på vad du gör så är det inte så jättekomplicerat...
Höghus: [citat] Nej, inte förlagd på gräsmattan. En kort luftkabel över ogräset där robotklipparen inte kommer åt och man inte går. Det har väl suttit i ett och ett halvt år ungefär. Jag satte ner en kapacitiv nivågivare i brunnen för att styra pumpen. Den har en ihopbyggd shuko-hanne och en relästyrd hona, så klippa sladdarna var inget alternativ. Nu är det iofs inget som hänger i/på
engs: [citat] Aha, stort tack. Förenklar och blir snyggare om man kan ordna det så.
Bo.Siltberg: [citat] Det kan lika gärna vara så att blå är fas och svart skyddsjord... Bara du vet om du kan lita på att de "heliga" färgerna blå och grön/gul nyttjas på rätt sätt i din anläggning, och om övriga färger följer någon praxis med fas- och tändtrådsfärger. Det är omöjligt att sia om härifrån utan att se hela din anläggning.
tommib: Jag skulle också vilja slå ett slag för en färdig skarvsladd. Då slipper du helt att fundera på hur det kopplas.
TechChad: Tryck ner den mot botten. Samtidigt dom du trycker in tråden lite och sen drar ut tråden. Ibland kan man behöva slita lite i tråden fram och tillbaka för att den ska lossna. Men har du otur så är den trasig så du inte kan få ur tråden. Är det tänkt att du ska byta till något nytt så ka du lika gärna klippa av tråden och skala om, lättare och egentligen bättre då du får ny
Allmänobildad: Om uttaget redan är skyddat av jordfelsbrytare så krävs ingen extra jordfelsbrytare på sladden. Med det sagt är det absolut ingen nackdel att sätta dit en sladdmonterad jordfelsbrytare på 10mA för extra säkerhet och chansen att den sladdmonterade löser ut före centralens jfb vid ett eventuellt fel.
Snailman: Kan vara en del underliga fel ibland, när jag bodde i studentboende med gemensamt kök några trappor upp, så hade min granne problem med sitt egna kylskåp, sa att det hade rykt från kontakten typ, jag mätte motståndet i kontakten och det var kortis. Klippte loss den och sa till dem köpa en ny kontakt, var en gjuten stickpropp. Skar isär kontakten och det var kortslutning i den och lite
blackarrow: På m.nu finns samma vriddimmer med samma artikel nummer, men den saknar S anslutningen. :oops: :thinking: Det finns även en bra beskrivning av bypass och när den behövs. Både föredömligt och förvirrande. TS kunde ju kolla produktnummretvpå sin smarta vriddimmer. [bild] [bild]
El-Löken66: [citat] Det borde väl @Per Eskilsson kunna svara på? Kanske bryta ut till en egen tråd, tycker synd om denna trådskaparen med sitt lilla problem som blev så stort, så stort. Men min gissning är nej, men kanske finns någon ytterligare inställning för detta? Likadant så blockerar det inte texten från att synas i flödet heller tyvärr, men detta verkar vara svårt att få rätsida på.
Pel063: [citat] Ring till Håkan så kan ha göra en Youtube film och tjata hur jävligt allt är aty han är bäst
GK100: [citat] Vi får se om det kan komma in något i trådarna för elhistoria, elarkeologi. Kunde passa med lite gamla reläskydd också det är ju samma tema på fint instrumentbygge och väl utnyttjande av de principer man hade att jobba med före halvledare och digital teknik.
El-Löken66: [citat] Du vet väl vad det är för central som ska flyttas och var den nya placeringen är? Varför skulle det vara sjuttioelva rör i en betongvägg och inte en helt vanlig installation. Som du frågar får du svar, vilket vi sett exempel på här. Kanske är det i ditt fall bäst att behålla centralen i badrummet, men troligtvis inte.
Alfredo: [citat] Såklart?! :mad: Du är både dryg och har Asperger. :crysmile:
Ohver: [citat] Jag vet inte! Men har en teori om du drar i en skriv i en kabel så ja du fattar.
Fhony: Blir sannolikt stänkskydd i sten. Inte så trevligt att skruva i.. Men kan ju be stenhuggarna att ta ut perfekta hål för genomgående skruv till ett utanpåliggande plus ett större för kabelgenomföring
aforce: [citat] Det är precis som du skriver, P vid Gul, pil ut vid den gröna & pil ut vid dom svarta!
Uffe A: Men det förstår du väl Det är växelström, den ändrar riktning 50 ggr/sekund Så det som rinner ut sugs tillbaka ;)
Andreas12345: I vanlig ordning fattade jag hur det funkar precis efter att jag hade postat inlägget. :rolleyes: Lamphållaren i bild 2 består av två delar varav den ena saknas på bilden, och kabeln förs genom nippeln.
useless: Rent tekniskt är det bara att koppla ur och gräva bort. Problemet är väl kanske att matningen till andra stolparna går via den du vill ta bort? Då får elektrikern fixa någon sorts skarv nere i marken enligt konsten alla regler.
Bo.Siltberg: Oj, nej, det jag inte nämnde som en viktig faktor är att röret på bild är utanpåliggande. En annan faktor är att man anser att en skarvsladd eller anslutningssladd dels ska kunna demonteras utan verktyg och utan behörighet, och dels ska vara synliga på så sätt att man kan se ifall kabeln skadas. Hålet genom väggen bryter mot två dessa villkor. Ett utanpåliggande rör, eller hellre
GoGetLost: [citat] Du fixerade väl alla slangar innan du slog igen? ;)
Tonfisk40: [citat] Jo, det kunde jag men samme man har även suttit och klippt i elkablar när de vart inkopplade. Litar inte till fullo på hans ”killgissningar” och ville därför kolla om någon visste vad som är ok och inte när det gäller elsäkerhet. Jag har förstått det som att det är ok enligt svaren jag fått här.:)
Avemo: Om vi fortsätter med Kjell så finns till exempel detta: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/svagstrom/relaer/2-poligt-rela-240-v-ac-10-a-250-v-p36101 Med tillhörande sockel: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/svagstrom/relaer/rela-sockel-p36103 Om spolspänningen är 230V så slipper du nätadaptern. Och så får du skruvanslutningar i stället
Pin: [citat] Den kanske inte var felkopplad tidigare, men färgerna var fel. Tex blå är jord och gul/grön är neutral. Sedan kopplar TS som du skriver och som är mest sannolikt, men inte säkerställt, att blå är neutral och gul/grön är jord. Då blev det sämre efter bytet av lampan. Jord och neutral är nu förväxlade. Det framkommer inte om TS kollade innan han kopplade loss hur det var