Hej,

Jag behöver byta ut ett befintligt par 16mm VP-rör mellan två dosor mot en flexslang som är 25 eller 32 mm. Dosorna ligger vertikalt över varandra på samma vägg och med en meters mellanrum. Se illustration.

Nuvarande upplägg med två VP-rör har fungerat bra i många år och används för att ha en stereo hängande på väggen utan synliga sladdar.

Nu vill jag istället hänga upp en TV där, men den har en anslutningskontakt som inte låter sig dras igenom en vanligt rör. Därför undersöker jag möjligheten att på något sätt dra ut dom två befintliga rören genom dosan och sedan pula in en tjockare flexslang istället. Ingen fast el går i rören idag och kommer inte att göra heller. Bara lågvolts HDMI-sladdar, typ.

Att ta upp hål/skåra i väggen, byta rören, och sedan spackla igen, är inget alternativ då väggen är vackert laserad så det skulle betyda att hela väggen måste målas om.

Jag funderar på att såga sönder dosan från insidan där stoserna sitter och på så sätt lösgöra och lirka ut rören. Men pga dubbelgipsvägg så sitter rören ganska långt in så frågan är om dom är för styva för att kunna dras ut på detta sätt.

Nån som har stött på nåt liknande eller har nåt tips?

• Illustration av befintliga och önskade VP-rör för kabeldragning i dubbelgipsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns HDMI-kablar med demonterbara kontakter som (ska) gå att få igenom VP-rör ....
Ett annat alternativ kan vara att köra HDMI-mini och en övergång nånstans ...

Är det strömkabeln så hade jag nog knipsat kontakten innan jag rev väggen ... :)

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det finns HDMI-kablar med demonterbara kontakter som (ska) gå att få igenom VP-rör ....
Ett annat alternativ kan vara att köra HDMI-mini och en övergång nånstans ...

Är det strömkabeln så hade jag nog knipsat kontakten innan jag rev väggen ... :)
Kruxet är att det är bara "typ" HDMI till den här TVn. Det är en specialkabel som Samsung har mellan skärmen och en box som allt annat ansluts till. Kabeln innehåller ett antal fibrer och dom ger jag mig inte på att kapa och sammanfoga igen annars hade det varit ett alternativ också.

Sågar du sönder dosan fullständigt och får lös hela stosen så kanske det går. Går ju ev att trycka in rot dosor sen om det blir för sönderkapat.

• Gilla
perjar
  • Laddar…
perjar perjar skrev:
Kruxet är att det är bara "typ" HDMI till den här TVn. Det är en specialkabel som Samsung har mellan skärmen och en box som allt annat ansluts till. Kabeln innehåller ett antal fibrer och dom ger jag mig inte på att kapa och sammanfoga igen annars hade det varit ett alternativ också.
Aha, det gör ju det hela lite knepigare ...

Jag hade nog bara dragit ur det ena röret (men dragit ett snöre igenom först, som dragtråd sen) och sen låtit kabeln ligga lös i väggen, men så är jag ju lite åt det lata hållet ...

• Gilla
perjar
  • Laddar…
Totte_S
Dra ut befintliga kablar, kör ut bakstycket på dosan med hålsåg och dra dit en robotslang.
Se till att ha en dragtråd mellan dosorna, bind fast tråden ordentligt i änden på slangen så du kan dra in den genom hålet.

• Gilla
perjar
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Dra ut befintliga kablar, kör ut bakstycket på dosan med hålsåg och dra dit en robotslang.
Se till att ha en dragtråd mellan dosorna, bind fast tråden ordentligt i änden på slangen så du kan dra in den genom hålet.
Tack för tipset. Det får mig att tänka på att ett alternativ till att dra ut rören ur väggen är att bara peta dom åt sidan och lämna dom i väggen och dra en slang bredvid.

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.