31 471 läst ·
23 svar
31k läst
23 svar
Inkoppling 4-pol PSA (Hager ADM466C)
En fråga.
Den är heller inte uppmärkt vad som är ingångar eller utgångar? I praktiken kanske det inte spelar någon roll på just denna PSA?
Den är heller inte uppmärkt vad som är ingångar eller utgångar? I praktiken kanske det inte spelar någon roll på just denna PSA?
Alla kontakter är märkta 1,2,3,4,5,6,7,8. Slutning mellan 1 och 2, 3 och 4 osv. Matning ska läggas på de udda siffrorna och lasten på de jämna. I praktiken kan man göra vilket som men så är alla kontakter uppbyggda.M MorkretsHerre skrev:
Spelar ingen roll ifall du lägger inkommande på ovansidan eller undersidanM MorkretsHerre skrev:
Bara alla inkommande (även N) är på samma sida
Deta gäller alla PSA och JFB
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
På de Hager-produkter där det spelar roll verkar det stå tydligt, och då är ingången på undersidan.
Vill man minimera eventuellt extra-arbete vid framtida utbyte av produkt så är det förmodligen bäst att ha matningen (IN) på undersidan.
Exempel på produkt med IN/UT-märkning: Hager ADZ316D
Edit: fast det jag skriver gäller nog bara produkter som ska kopplas direkt till laster, dvs där man inte har efterföljande dvärgbrytare ...
Vill man minimera eventuellt extra-arbete vid framtida utbyte av produkt så är det förmodligen bäst att ha matningen (IN) på undersidan.
Exempel på produkt med IN/UT-märkning: Hager ADZ316D
Edit: fast det jag skriver gäller nog bara produkter som ska kopplas direkt till laster, dvs där man inte har efterföljande dvärgbrytare ...
Redigerat:
Hager ADZ316D är en personskyddsautomat. Jag misstänker att den har ingången på undersidan endast för att den har asymmetriska kontakter och passar bäst med en fyrpolig QC-skena som matning. Gissningsvis spelar det ingen roll elektriskt hur man faktiskt kopplar den men jag vet ju inte säkert. Schemat på produkten ger i alla fall ingen antydan om något annat.
I en normal inomhusinstallation, åtminstone med Hagers grejer, vill man ha matningen in på ovansidan av JFB och skena ut i botten. Annars får man vända på dvärgarna eller sy med RK/Q.
EDIT: Ah, nu ser jag vad grejen är. Man vill ha matande nolla definierad eftersom apparaten beter sig som tre länkade enpoliga PSA.
I en normal inomhusinstallation, åtminstone med Hagers grejer, vill man ha matningen in på ovansidan av JFB och skena ut i botten. Annars får man vända på dvärgarna eller sy med RK/Q.
EDIT: Ah, nu ser jag vad grejen är. Man vill ha matande nolla definierad eftersom apparaten beter sig som tre länkade enpoliga PSA.
För den rena skyddsfunktionen på JFB ska det hos oss inte spela någon roll den är sk spänningsoberoende och verkar ner till mycket låga nivåer eller helt utan matning. Där det däremot är nödvändigt att lägga rätt är de mer ovanliga typerna med självtest och självåterställning. Det "enda" man tappar om de läggs fel är dessa hjälpfunktioner och inverkar inte på det primära dvs JFB skydd.U Uffe A skrev:
Den Tommi och Hasse nämner är ju en annan udda typ och inte en ren konventionell JFB.
Klicka här för att svara
