25 466 läst ·
69 svar
25k läst
69 svar
Wago 221 skämt eller?
Ledningsförmågan lär ha varit oförändrad sedan Hedenhös, däremot har kanske förädlingsmetoderna utvecklats med tiden.Magnus E K skrev:
Sen ändras det även med temperaturen.
Men vill folk här på forumet tro och tycka att kablar från 50-talet är exakt lika dagens så ska jag inte framhärda, ibland kan en forumsanning vara väl så trevlig och det händer inget speciellt mer än att Hakan gång på gång förvirrat får muttra att kabeltillverkararna gjort fel igen enligt hens um-mätningar.
nu får du fan ta och ge dig!
jag förstår inte vilken anledning du har för att hålla på och häckla andra forumdeltagare genom att tillskriva dom dina påhittade åsikter och egenskaper
jag förstår inte vilken anledning du har för att hålla på och häckla andra forumdeltagare genom att tillskriva dom dina påhittade åsikter och egenskaper
E El-Löken66 skrev:
E El-Löken66 skrev:
Nu kom det igen.harka skrev:
Fakta är serverar men vi ska fortfarande gå enligt mellanstadiematematiken.
Varför vill du inte ha fakta att diskutera i ett forum utan hur folk tycker och tänker att det borde vara? Varför inte lite ödmjukhet, oj, ursäkta, jag hade visst fel.
Kommer sätta din användare på Ignore nu så får vi hoppas den funktionen snart kommer igång. För jag har inget emot att folk har fel, nej. Men att framhärda felaktigheter a med fakta serverat framför sig, då blir det inte mycket att prata om.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
"Nu kom det igen.
Fakta är serverar men vi ska fortfarande gå enligt mellanstadiematematiken.
Varför vill du inte ha fakta att diskutera i ett forum utan hur folk tycker och tänker att det borde vara? Varför inte lite ödmjukhet, oj, ursäkta, jag hade visst fel.
Kommer sätta din användare på Ignore nu så får vi hoppas den funktionen snart kommer igång. För jag har inget emot att folk har fel, nej. Men att framhärda felaktigheter a med fakta serverat framför sig, då blir det inte mycket att prata om."
Sa han lite ödmjukt


Fakta är serverar men vi ska fortfarande gå enligt mellanstadiematematiken.
Varför vill du inte ha fakta att diskutera i ett forum utan hur folk tycker och tänker att det borde vara? Varför inte lite ödmjukhet, oj, ursäkta, jag hade visst fel.
Kommer sätta din användare på Ignore nu så får vi hoppas den funktionen snart kommer igång. För jag har inget emot att folk har fel, nej. Men att framhärda felaktigheter a med fakta serverat framför sig, då blir det inte mycket att prata om."
Sa han lite ödmjukt
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Huvudet på spiken, kopparn är dyr så tillverkarna vill minska ner på kopparn.H hempularen skrev:Det har framgått i en äldre tråd här att moderna kablar faktiskt är klenare än den angivna arean. Så om en 6 kvm kabel skall vara 6. +/- 0.8 (ingen aning om rätt tolerans). Så kan man idag kanske tillverka 5.25 +/- 0.05.
....... massproducerade produkter idag med en tolerans som inte ens gick att mäta för 25 år sedan.
Hade ett större projekt där ett antal kablar drogs upp ett torn 5x16 mm2 vid kontroll var kablarna bara 11,5 mm2, det blev en herrans liv, vårt företag (ett stort Norska företag) klagade på tillverkaren, tillverkaren skyllde på oss att vi töjt kabeln när vi lyfte upp det i tornet.
Att en 6 mm2 kabel inte är 6 mm2 fysiskt är ganska klart när man läser tillverkarnas datablad, de anger ofta i förhållande till en standard "IEC 60228 klass 2". Denna standard mäter i OHM och inte i mm2.
Sen kommer detta med toleranser som nämnts tidigare.
Renheten hos kopparen spelar mycket liten roll, all koppar för elkabel som tillverkats under mycket lång tid >60 år är elektrolytiskt renad, föroreningsmängden kan mätas i PPB (parts per million). All elkabel är likaså Syrefri, vilket annars är ett stort försäljningsargument hos HiFi-firmor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden