Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Jag ser det inte som ett nekande. Ett nekande anser jag är när man har behandlat en medlemsansökan och formellt lämnat ett nej på den.

Alla överlåtelseavtal jag sett villkorar överlåtelsen med godkänt medlemskap. Dvs bostadsrätten har ej ännu övergått varvid man skulle kunna anse att denna skrivelse ej ännu är tillämplig (tveksamt om en domstol skulle hålla med mig men det är ju lätt att anse saker på nätet).

Rimligtvis finns det en procedur som behöver hanteras av föreningen innan den behandlar medlemsansökan. Tiden för denna och innehållet av proceduren beror rimligtvis på föreningen. Jag anser att en besiktning kan vara med i denna procedur. Men huruvida man kan kräva att brister som noteras vid denna besiktning också måste åtgärdas innan vidare behandling av medlemsansökan görs är nog tveksamt.
Nu vet jag inte vad du argumenterar för längre. Men för att återgå till originalfrågan så är det omoraliskt och olagligt för en styrelse för en bostadsrättsförening att neka medlemskap på osakliga grunder.

Inte heller kan man vägra att behandla en medlemskapsansökan för att undvika att formellt neka medlemskap. Det finns lagkrav på detta: "Styrelsens ordförande ska se till att sammanträden hålls när det behövs." Typiskt sett så finns det ännu en mekanism mot fördröjningar i styrelsens förpliktelser genom att stadgarna anger ett visst minimalt antal styrelsemöten per år. Styrelsen måste helt enkelt mötas och fatta beslut regelbundet vare sig den vill eller inte.

• Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Jag ser det inte som ett nekande. Ett nekande anser jag är när man har behandlat en medlemsansökan och formellt lämnat ett nej på den.

Alla överlåtelseavtal jag sett villkorar överlåtelsen med godkänt medlemskap. Dvs bostadsrätten har ej ännu övergått varvid man skulle kunna anse att denna skrivelse ej ännu är tillämplig (tveksamt om en domstol skulle hålla med mig men det är ju lätt att anse saker på nätet).

Rimligtvis finns det en procedur som behöver hanteras av föreningen innan den behandlar medlemsansökan. Tiden för denna och innehållet av proceduren beror rimligtvis på föreningen. Jag anser att en besiktning kan vara med i denna procedur. Men huruvida man kan kräva att brister som noteras vid denna besiktning också måste åtgärdas innan vidare behandling av medlemsansökan görs är nog tveksamt.
Fast överlåtelsen villkoras inte med ett godkänt medlemskap för att ge styrelsen möjlighet att ställa besiktning- eller åtgärdskrav på säljaren, utan för att endast medlemmar får utöva bostadsrätten.

Styrelsen får inte heller fördröja behandlingen av medlemsansökan, oberoende av vilka procedurer som man tror sig ha. Den enda proceduren som finns vid inkommen medlemsansökan är att behandla ansökan... HSB:s standardstadgar (bara för att du använde HSB som exempel innan) säger exempelvis att "Styrelsen är skyldig att avgöra frågan om medlemskap inom en månad från det att skriftlig och fullständig ansökan om medlemskap tagits emot av bostadsrättsföreningen." Och när man väl börjat behandla ansökan så har man MYCKET begränsade möjligheter att neka medlemskap. I alla fall om man följer lagen.

• Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Besiktningen utförs av en styrelsemedlem och kostar inte säljaren något. Om fel uppdagas så anmodas säljaren att åtgärda bristen.

Det finns HSB anslutna föreningar som har överlåtelsesyn/besiktning med i processen för en överlåtelse. Huruvida HSB går med på det pga deras förvaltare kan fakturera föreningen mer låter jag vara osagt.

Kan du peka på vad i Bostadsrättslagen denna process skulle bryta mot? Nog för att bostadsrättsföreningar inte riktigt följer alla lagar som finns. Men jag skulle nog tro att HSB skulle dra öronen åt sig om det inte fanns åtminstone en gråzon för denna typ av process.
Jag antar att styrelsemedlem har stor erfarenhet av byggbranschen? Hur ska man annars kunna veta vad som är fel?

Men det viktigaste varför jaga på?
Föreningens lägenhet? Ja visst. Men det innebär inte att man får gå in hur som helst. Och varför? Medlem men har ansvar för skicket. Och till skillnad från hr så förlorar man på ett dåligt skick på lgh.

Skicka en blomma istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.