2 776 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Kabelskydd vid genomföring vägg?
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Jag håller på och isolerar ett tidigare oisolerat förråd med befintliga eldragningar.
Hur gör jag med de elkablar (kulo) som går genom väggen? Ska jag montera något kabelskydd/spikskydd eller liknande runt dem, i så fall vad rekommenderas?
Hur gör jag med de elkablar (kulo) som går genom väggen? Ska jag montera något kabelskydd/spikskydd eller liknande runt dem, i så fall vad rekommenderas?
Kulo-kabel får bara förläggas öppet/synligt.
Det finns vissa kablar som är godkända för dold förläggning, men då är det löst förläggningssätt som gäller, alltså ingen klamrad kabel samt att den är dragavlastad i bägge ändar i dosorna.
Eller menar du att kablarna bara går vinkelrätt rakt igenom väggen?
I så fall behövs inget skyddsrör om det inte är några vassa kanter som kabeln kan skadas på.
Det finns vissa kablar som är godkända för dold förläggning, men då är det löst förläggningssätt som gäller, alltså ingen klamrad kabel samt att den är dragavlastad i bägge ändar i dosorna.
Eller menar du att kablarna bara går vinkelrätt rakt igenom väggen?
I så fall behövs inget skyddsrör om det inte är några vassa kanter som kabeln kan skadas på.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Ja precis, kablarna går vinkelrätt genom väggen. Idag är det bara ytterpanel och reglar, men när jag lägger i isolering och monterar innerpanelen så kan jag ju se till att kablarna går vinkelrätt genom hela väggen och sedan fortsätter synligt på insida om innerpanelen.
Men bra, då vet jag vad som gäller. Tack!
Men bra, då vet jag vad som gäller. Tack!
Klicka här för att svara