Hej! Ny på forumet men behöver lite råd angående att jag satte upp plafond hos en kollega.

Då kontakten satt på väggen istället för i taket så fick jag sätta ihop sladd och stickkontakt själv. Ojordad väggkontakt med två hål för stiften och en pinne för jordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kontakt på väggen

Rulle av vit elkabel märkt "SKX (HO3VVH2-F) 2X0,75" med synliga bruna och blå ledare.
Skapa konto

Sladden jag använde

Vit elkontakt med tre poler och ansluten vit sladd mot en metallbakgrund.
Skapa konto

Stickkontakten

Plafond med blå och brun sladd kopplade i en skarvklämma, ingen jordkabel synlig.
Skapa konto

Kopplingen på plafond

Frågan jag behöver svar på:

Har jag gjort nåt tokigt då jag kopplat ihop endast blå/brun från lampan till kontakten utan gröngul kabel? Den plafonden jag satte upp hade en plats i sockerbiten för gröngul.
Jag blev lite nojig när jag började läsa om jordat/ojordat osv. Har inga problem att göra om jobbet om det skulle vara en farlig koppling jag gjort men behöver vara säker ifall det skulle ske nåt framöver.

Rörig post men hoppas det framgår vad jag behöver veta.

Mvh

Syns ju inte någon anslutning för jord på bilden och märkningen framgår inte heller, men om det är som du säger att det finns en jordanslutning skall den användas och så då behöver du byta kabeln.

• Gilla
Muzilla
  • Laddar…
A alfista skrev:
Syns ju inte någon anslutning för jord på bilden och märkningen framgår inte heller, men om det är som du säger att det finns en jordanslutning skall den användas och så då behöver du byta kabeln.
Bilden på plafonden blev inte riktigt rätt då dom jag satte upp sitter uppe så fick ta en bild från nån liggandes. Kopplingen på dom jag satte upp hade plats för en gröngul och hade en kopparbit på motsatt sida av sockerbit.

Jag förmodar att det bästa är helt enkelt att byta kabel och lära sig från det.
Tack för snabbt svar.

Mvh

Ja. Eftersom uttaget är jordat och lampan uppenbarligen har jordanslutning så har du gjort fel som inte har anslutit den.

• Gilla
Muzilla
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.