2 795 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
100m elkabel
Hej!
Jag undersöker möjligheten att dra utvändig 100m elkabel i 50mm kabelskyddsrör.
Det ska drivas en kyl på ca 100w. 2 timmar om dagen laddas laptop på ca 250w.
Säkringsskåpet elen dras från ligger på 10A och dit skåpet sladden dras till ligger säkringen på 25A.
Jag undrar om ni tror det räcker med 2,5mm2 kabel eller om jag bör gå upp ett snäpp i area?
Undrar också om det blir problem med att kabeln går från en 10A säkring till en 25A?
Grön i ellära generellt så ha tålamod med mina frågor är ni snälla
Tack!
Gustav
Jag undersöker möjligheten att dra utvändig 100m elkabel i 50mm kabelskyddsrör.
Det ska drivas en kyl på ca 100w. 2 timmar om dagen laddas laptop på ca 250w.
Säkringsskåpet elen dras från ligger på 10A och dit skåpet sladden dras till ligger säkringen på 25A.
Jag undrar om ni tror det räcker med 2,5mm2 kabel eller om jag bör gå upp ett snäpp i area?
Undrar också om det blir problem med att kabeln går från en 10A säkring till en 25A?
Grön i ellära generellt så ha tålamod med mina frågor är ni snälla
Tack!
Gustav
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Är det tillfälligt eller permanent? Då du skriver kabelskyddsrör så låter det som en permanent markkabel? Hur ska kabeln anslutas?
Med det låga effektbehovet så kan du gå ned till en 6 A säkring i matande ände vilket underlättar betydligt. Väljer du en snabb B6 dvärg så är det lugnt utan att räkna närmare på det. Även 6 A smältsäkring ger hygglig marginal. I båda fallen går det då bra med 1.5 mm².
En JFB som skyddar ledningen ger ytterligare bra marginal. En JFB måste du ändå ha så den kan lika gärna placeras i matande ände av kabeln i detta fall.
Med det låga effektbehovet så kan du gå ned till en 6 A säkring i matande ände vilket underlättar betydligt. Väljer du en snabb B6 dvärg så är det lugnt utan att räkna närmare på det. Även 6 A smältsäkring ger hygglig marginal. I båda fallen går det då bra med 1.5 mm².
En JFB som skyddar ledningen ger ytterligare bra marginal. En JFB måste du ändå ha så den kan lika gärna placeras i matande ände av kabeln i detta fall.
Bo.Siltberg skrev:
Är det tillfälligt eller permanent? Då du skriver kabelskyddsrör så låter det som en permanent markkabel? Hur ska kabeln anslutas?
Tack för svaret!
Tanken är att den ska anslutas med vanliga stickkontakter i uttag som är kopplade till resp säkringsskåp.
Kan jag själv enkelt byta till en 6 A säkring eller är detta något endast en cert elektriker bör göra? Det är en modern central, alltså inget hederligt proppskåp.
En B6 dvärg, som du nämner, är en typ av säkring antar jag?
En jfb antar jag att centralen redan har. Räcker det med den eller bör jag ha en som är kopplad direkt till uttaget dit sladden ska kopplas?
Är det en byggbod med intag du har i andra ändan? Du tänker väl inte göra någon dubbelhane?
Varför ska du ansluta detta med stickkontakt?
En B6 är en typ av dvärgbrytare ja. Det är enkelt att byta om man kan, men du får inte enligt lagen. Det finns också andra sätt att lösa dettamen de är sämre än en fast anslutning. Hur tillfällig är den här kopplingen?
En B6 är en typ av dvärgbrytare ja. Det är enkelt att byta om man kan, men du får inte enligt lagen. Det finns också andra sätt att lösa dettamen de är sämre än en fast anslutning. Hur tillfällig är den här kopplingen?
tommib skrev:
Är det en byggbod med intag du har i andra ändan? Du tänker väl inte göra någon dubbelhane?
Det är inte en byggbod, men en bod får man ändå kalla det. Ungefär som en friggebod. Tanken var dubbel hane + hona men det låter på dig som att det kanske är en dålig idé att ansluta via stickkontakt. Är det stor skillnad mellan fast ansluten kabel och kabel ansluten via kontakt? Inkommande el i boden ansluts till en CEE-hane.
Kopplingen kommer sitta uppe minst ett par år, upp till kanske 5 år.
Ett par år är inte en tillfällig koppling. Gräv ner en riktig markkabel. Dessa får inte anslutas med stickpropp, de ska anslutas fast. Gummikabel som får anslutas med stickpropp ska inte ligga ute i flera år.
Det jag sa om stickproppar gällde en kabel med hane-hane vilket är livsfarligt. Nu verkar det som att du har ett CEE-intag. Du pratar också om "dubbel hane + hona" vilket är ett märkligt sätt att uttrycka sig, det skulle implicera en y-kabel. Jag antar att du menar en normal skarvkabel med hane + hona.
Det jag sa om stickproppar gällde en kabel med hane-hane vilket är livsfarligt. Nu verkar det som att du har ett CEE-intag. Du pratar också om "dubbel hane + hona" vilket är ett märkligt sätt att uttrycka sig, det skulle implicera en y-kabel. Jag antar att du menar en normal skarvkabel med hane + hona.
Medlem
· Blekinge
· 12 212 inlägg
tommib skrev:
Ett par år är inte en tillfällig koppling. Gräv ner en riktig markkabel. Dessa får inte anslutas med stickpropp, de ska anslutas fast. Gummikabel som får anslutas med stickpropp ska inte ligga ute i flera år.
Ok, nergrävd kabel blir det! Hur djupt bör den ligga?
Hur hade du själv gjort för att få en så billig lösning på detta som möjligt?
Vad har jag för alternativ?
Som sagt, okunnig inom el men händig och relativt okorkad.
Den bör ligga 50-60 cm ner i ett gulrör.
Är hela kabeldragningen på din fastighet? Om inte så är det dessutom olagligt.
Jag hade övervägt en rad andra alternativ före en dylik eldragning men eftersom du inte presenterat någon bakgrund så är det svårt att fundera på bättre lösningar.
För att göra en det så billigt som möjligt hade jag grävt själv. Eller ja, just jag hade gjort allt själv men det är också olagligt.
Är hela kabeldragningen på din fastighet? Om inte så är det dessutom olagligt.
Jag hade övervägt en rad andra alternativ före en dylik eldragning men eftersom du inte presenterat någon bakgrund så är det svårt att fundera på bättre lösningar.
För att göra en det så billigt som möjligt hade jag grävt själv. Eller ja, just jag hade gjort allt själv men det är också olagligt.
Klicka här för att svara