Går att lösa med en enkel reservkraft omkopplare
Det som behövs är en kontaktor med hjälpblock
Lampor för indikation för vilken drift som är aktiv och en omkopplare för driften
Sen behöver du en kapsling där du kan stoppa in prylarna

Sen igen, för mycket annat att göra i livet tyvärr, ber om ursäkt.

Har nu gjort lite praktiska prov och mätt med multimeter. Började med att ställa om 230-12v omvandlaren på drygt 14v. Solpanelen ger vid laddning nästan 14v så nu ger omvandlaren högre spänning. Enligt ovan borde detta räcka för att det är omvandlaren som alltid strömförsörjer 12v-systemet när tillgång till 230v finns? Därmed är behovet av ev. relä borttaget?

Dock är omvandlare och batteri parallellkopplat till en och samma kopplingspunkt där sedan alla strömförbrukare är inkopplade. Frågan är dock om inte omvandlaren skickar ström bakvägen till batteriet och upprätthåller samma spänning på batteriet som omvandlaren ger? Jag har ju inga likriktare eller liknande och när jag mäter direkt på batteriet med 230v inkopplat så ger det samma spänning som omvandlaren ger ut, dvs i nuläget drygt 14v. Kopplar jag ur omvandlaren så sjunker spänningen på batteriet till det som solpanelen ger.

Om detta stämmer så laddar omvandlaren batteriet vilket kanske inte är så bra. Är kanske lika bra att koppla in det växelrelä jag ändå köpt på mig?

Ursäkta min okunskap men all hjälp uppskattas.

Jo visst är det så att omvandlaren laddar batteriet. Det går inte att komma ifrån utan att koppla bort batteriet. Det går också att använda några dioder som styr upp det hela, men då tappar du ungefär 0.7 V från alla strömkällor.

Då är det väll inget vidare att ställa upp omvandlaren på drygt 14V för att strömmen skall prioriteras ifrån den? 230-12V omvandlaren har ingen undehållsfunktion som en normal laddare som sänker spänningen utan den kommer ligga kvar konstant på inställd spänning vilket jag antar kommer förkorta batteriernas livslängd dvs motverka det jag vill åstadkomma.

Blir det inte ändå så att jag då hamnar i att ett bra val är att montera ett växelrelä ändå. Finns då 12V via 230v kommer ingen ström komma vare sig till eller från batteriet? Då är man på den helt säkra sidan.

Då var frågan bara hur jag skulle koppla in relät. Klistrar in frågan som jag ställt tidigare:

Antar att jag får koppla in det bakvänt dvs stift 30 med + ut till förbrukare, + från batteri till 87 och + från omvandlare till 87b. Omvandlaren skall alltid vara prioriterad och vara inkopplad när spänning på omvandlaren finns. Minus och styrspänning skall in på 85 och 86. Varifrån skall dessa kopplas ifrån. Har varsin minuskabel från respektive spänningskälla och var från skall styrspänning komma, från + på omvandlaren ?

• Bilden kan inte visas men beskrivningen indikerar en diskussion om anslutning av en 230-12V omvandlare till ett batteri.
  • Bilden saknas eller kan inte visas.
  • Alt-texten kan inte genereras eftersom det inte finns någon bild att beskriva.
  • Bilden kunde inte visas.
  • En 230-12V omvandlare och ett kopplingsschema för ett växelrelä.
  • Bilden saknas eller kan inte visas.
  • Elektrisk kopplingsschema för växelrelä och omvandlare.
  • Bilden är inte synlig eller har laddats felaktigt och inget innehåll kan beskrivas.
  • Bilden verkar vara tom eller inte laddas korrekt och visar ingen information att beskriva.
  • Tyvärr verkar det inte finnas någon bild bifogad att skapa en alt-text till. Om du kan tillhandahålla en bild kan jag hjälpa till med att formulera en alt-text.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.