Hej !
Har en gammal spis AEG enligt bild som jag inte hittar någon beteckning på eller
kopplingsschema.
Tänkte nu sätta dit ett vanligt 3fas 16A som jag ansluter med, då jag inte vet hur den var kopplad innan
och ser att nollan inte är kopplad i Perilex kontakten ser det ut som 3 fas utan nolla, men blir inte klok på
hur den är kopplad i plint på spis. Är det 3 faser eller 2 faser + nolla och honan Perilex tidigare varit fulkopplad.
Tacksam för lite hjälp. Hand håller en Perilex-kontakt framför en gammal AEG-spis med okopplade plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elanslutningar inuti en äldre AEG-spis med osäker koppling och utebliven nolla i Perilex-kontakt.
Skapa konto
Gammal AEG-spis med keramikhäll och timer, obekräftad elanslutning, står framför en grön vägg.
Skapa konto

A
Finns inte täckluckan till kopplingsplintarna kvar? Eller märkningen innanför ugnsluckan?

tommib
Varför skulle den inte vara kopplad med trefas utan nolla menar du?

Om du verkligen vill reda ut hur det hänger ihop får du demontera spisen såpass mycket att du kan följa varje ledare till sitt värmeelement. Då kommer du se var som är vad. Jag hade inte gjort det utan förutsatt att det var rätt kopplat som det är nu.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Ser man ett Perilex-uttag framifrån så ligger nollan uppe till vänster. Just den piggen saknas på stickproppen till din spis, det vittnar om en 3-fas utan nolla. Men mät i uttaget, har du mätare, vet du hur du ska mäta?

Hej !

Luckan finns kvar men på den finns inga kopplingsalternativ.
Uttaget där spisen satt är borttaget så kan inte kolla hur den var monterad.
Blir lite fundersam när jag inte hittar kopplingsalternativ eller typ av spis som jag kan
kolla på.
Blir nog att gå på tommib alternativ med att chansa på att det varit rätt kopplat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.