Byggahus.se

Inkoppling 4-pol PSA (Hager ADM466C)

1. D
    Medlem · Stockholm · 50 inlägg

dogge_e

Medlem
    Hej,

Har en PSA som skall föregå ett 3-fas16 uttag i ett garage, blir lite förbryllad när jag bryter förpackningen och apparaten inte är märkt med N i ngn ände, spelar det ingen roll om man lägger nollan till höger eller vänster?

MVH
    Daniel

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det ska vara en manual till alla och där framgår på vilken sida N är , det är inte godtyckligt med inkopplingen

3. Huvudbrytaren
    Medlem · Södermanlands län0 · 865 inlägg

Huvudbrytaren

Medlem
    • Laddar…
  4. D

dogge_e

Medlem
    En manual hade vart kanon, ja! Dock innehåll bara förpackningen apparaten och inget annat, hittar ingen manual på Hagers hemsida heller.

5. D

dogge_e

Medlem
  6. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 609 inlägg

GK100

Medlem
    Se på figuren/schemat som är stämplat på den så ser du hur det är tänkt. Lägg in en bild om du vill så kan det gå lättare att säga hur det ligger till. Troligtvis har du en typ där alla fyra polerna är säkringar dvs de är funktionellt dvärgbrytare per pol, då har det inte längre någon betydelse hur den kopplas. Kanske står något i text på den också om det tex finns +N med som i 1P+N, 3P+N e.dyl så måste nollan läggas rätt.

7. D

dogge_e

Medlem
    Ok, här kommer en bild.

8. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 853 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Tycker det ser ut som N till vänster.

9. Bästa svaret

GK100
    Medlem · Jönköping · 10 609 inlägg

GK100

Medlem
    Ok det är tydligt på den att det är en typ 4P dvs alla fyra polerna är skyddade som normala säkringar. Det är krumelurerna nedtill över 2-4-6-8 som visar skydd mot överlast och kortslutning och de upptill att det är en brytfunktion som även är giltig som frånskiljare vid arbete (tex på någon markismotor där man inte har lokal brytare) :)

Man kan också lägga märke till att provknappens testkrets är lagd mellan de två polerna i mitten och då redan utförd för fallet 400 V. Du kan lägga nollan till höger eller vänster det spelar ingen roll men är man strikt är det med tanke på uttagsmärkningarna bäst med faser på 1-3-5 och N på 7.

10. T
    Medlem · 1 inlägg

TaxiDavid

Medlem
    Kan bekräfta att såhär 3 år senare följer det fortfarande inte med någon manual. Så jag får tack GK100 för svaret. Jag kopplade in nollan längst till höger och det funkade fint.

11. L
    Elektroniktokig · 180 inlägg

Logad

Elektroniktokig
    • Laddar…
  12. Mikael_L
    Medlem · 42 103 inlägg
    Jag tycker det är lite problematiskt att den produkten inte har en nolla som är konstruerad för att bryta sist och sluta först.
    Det finns ju en risk att ansluten utrustning är utan nolla ett kort tag vilket riskerar att skada det anslutna.

Nu vet jag att det finns vanliga JFB med samma konstruktion, men det gör inte att jag tycker det blir vettigare för det.

• Laddar…
  13. P
    Medlem · 1 576 inlägg

petersv

Medlem
    Men har de inte det eller nära nog, i praktiken? Åtminstone en del jfb och psa har två grupper kontakter. De två i mitten bryter först, därefter de två yttersta. När nollan bryts är det som mest en fas kvarlåtenskap därmed är det väl ingen risk för överspänning pga en flytande nolla?

14. Mikael_L
    Medlem · 42 103 inlägg
    Helt rätt.
    Ett korrekt ingenjörsmässigt designövervägande (som jag själv inte ens tänkt på, men det får jag ju dock inte betalt för att göra heller...:rofl: ).
    Förklarar också varför testknappen ligger mellan mittenpolerna, de som garanterat har 400V.

15. Mikael_L
    Medlem · 42 103 inlägg
    Jag har bara dissekerat en 4-pol JFB än så länge, något skumt fabrikat - Condor.
    Den var konstruerad så den bröt och slöt alla kontakter samtidigt, och den brände också utrustning för en kund för tiotusentals kronor (eller rättare sagt kundens försäkringsbolag). :cry:
    Jag bytte till en Hager åt kunden.

Jag har en Hager 4-pol liggande som jag har tänkt öppna och kolla i, det projektet har legat på todo-listan i minst 2 år, börjar vara dags att puffa fram det i kön lite va? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.