Gäller en gammal spis med glashäll. Termostatindikatorn för ugnen står o flimrar när ugnen är avstängd. Kan inte påminna mig om att jag sett sådant innan. Sätter man på ugnen tycks den fungera som vanligt.

Ingen jordfelsbrytare finnes.

Borde jag oroa mig?

Närbild på gamla spisens vred och termostatindikator med en lysande röd lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R
Bra fråga! Jag har fått exakt samma beteende på en E-lux glaskeramikspis (tvåugnarsmodell) i sommarstugan. Lampan till termostaten fladdrar konstant när ugnen är avstängd. Jag har dock nydragen trefas perilex med jfb till spisen. Jfb:n löser inte ut vid användning av varmluftfunktionen, däremot gör den det om man använder grillelementen. Kanske inte har ett dugg med varandra att göra, men om någon har en idé om grundfelet skulle även jag vara tacksam!

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Att en sådan kontrollampa flimrar lite svagt även när allt är avstängt upplever jag som ganska vanligt på spisar av "klassisk" modell. Det är ofta en s k glimlampa som används i dessa sammanhang och de kan bete sig så. Tror inte det har något att göra med att jfb löser ut, där är det troligare något fel i grillelementen.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Trodde det kunde vara något med glimlampa ja, men var inte säker. Känner mig lite tryggare nu då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.